المغول الوافديه

المغول الوافديه كانو مغول هاجرو على مصر فى عهد الدوله المملوكيه فى العصور الوسطى و استقرو و عاشو فيها و اختلطو بالمصريين و اتجوزو و خلفو منهم. المغول دول كانو بينتمو لقبايل هربت من هولاكو و محمود غازان. اشهر موجتين من الهجرات دى واحده حصلت فى عهد السلطان الظاهر بيبرس و دول كانو مسلمين من القبيله الدهبيه. الظاهر بيبرس رحب بيهم فى مصر و سمح ليهم بالاقامه فى القاهره معززين مكرمين و شغلهم فى الدوله و فى الجيش و كانت ليهم فرقة فرسان خاصه بيهم اسمها " الفرقه الوافديه " و اتمتعو بحريه كبيره فى مصر و ما اطبقتش عليهم النظم المملوكيه العسكريه .[1]

المغول الوافديه
الارض و السكان
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]

الهجره التانيه حصلت سنة 1296 فى عهد السلطان العادل كتبغا اللى كان من اصل مغولى. المغول اللى جم مصر اياميها كانو من قبيله اسمها الاويراتيه و ما كانوش مسلمين و كانت عاداتهم غريبه ع المصريين .[2]، و دول كان عددهم كبير حوالى 10.000.[3] المغول دول كانوا هربانين من غازان و كان بيقودهم طغراى جوز بنت من بنات هولاكو و سكنو فى حى الحسينيه فى القاهره [4] و اختلطو جامد بالمصريين و لانهم اشتهرو بالجمال اتجوز المصريين منهم و خلفو منهم و لسه لغاية النهارده دمهم بيسرى فى اعداد من المصريين و بتظهر ملامحهم فى وشوش مصريه [5] ، و فيه نظريه بتقول ان فتوات الحسينيه طلعو من نسلهم. لكن لإن كتبغا كان من اصل مغولى ترحيبه الجامد بيهم خلا الامرا يزعلو و يشكو فى اغراضه و ده كان من اسباب سقوطه بعد كده [6][7]

فيه سلاطين اتجوزو من مغول زى الظاهر بيبرس و المنصور قلاوون و الناصر محمد بن قلاوون و بتظهر ملامح الفن المغولى فى الفن المصرى فى العصور الوسطى زى النقوش الداخليه فى جامع الناصر محمد بن قلاوون.

فهرست وملحوظات تعديل

  1. الشيال ،2/144
  2. بيقول المقريزى عن الأويراتيه وعاداتهم : " و بقوا على كفرهم ، ودخل شهر رمضان فلم يصم منهم أحد ، و صاروا يأكلون الخيل من غير ذبحها، بل يربط الفرس ويضرب على وجهه حتى يموت فيؤكل. فأنف الأمراء من جلوسهم معهم بباب القلة في الخدمة، وعظم الناس اكرامهم، وتزايد بعضهم في السلطان ، و انطلقت الألسنة بذمه حتى أوجب ذلك خلع السلطان فيما بعد." ( المقريزى ، السلوك, 2/265-266)
  3. حسب المراجع المختلفه ، عددالأويراتيه الوافدين فى عهد كتبغا كان 10.000 تترى بحصنتهم و غنمهم (ابن تغرى, سلطنة العادل كتبغا )، وكان عدد قوادهم مابين 113 و 200 و 300. (الشيال ،2/144)
  4. أبو الفداء ، احداث 695هـ
  5. ملامح الممثله ماجده مثلاً.
  6. الشيال ،2/145-144
  7. المقريزى ،الخطط, 3/36-32

المراجع تعديل

  • ابن إياس : بدائع الزهور فى وقائع الدهور, تحقيق محمد مصطفى ، الهيئة المصرية العامة للكتاب, القاهرة 1982.
  • ابن تغري: النجوم الزاهرة فى ملوك مصر و القاهرة، دار الكتب و الوثائق القومية، مركز تحقيق التراث، القاهرة 2005
  • جمال الدين الشيال : تاريخ مصر الاسلامية, دار المعارف ، القاهرة 1966.
  • المقريزي : السلوك لمعرفة دول الملوك, دار الكتب, القاهرة 1996.
  • المقريزي : المواعظ و الاعتبار بذكر الخطط و الاثار, مطبعة الادب, القاهرة 1968.
  • قاسم عبده قاسم : عصر سلاطين المماليك - التاريخ السياسى و الاجتماعى, عين للدراسات الانسانية و الاجتماعية, القاهرة 2007.
  • ابو الفداء : تاريخ أبى الفداء ، المختصر فى تاريخ البشر ، دار الكتب العلمية، بيروت 1997.
  • Doris Behrens, Cairo of the Mamluks, I.B. Tauris, London, New York 2007 ISBN 978-1-84511-549-4