ايام القاهره السينمائيه

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

ايام القاهره السينمائيه، هو مهرجان سينمائى مصرى للأفلام العربيه، أنشأته زاويه سنة 2017، ويعتبر المهرجان الاولانى من نوعه اللى تنشئه وتنظمه سينما زاويه بالقاهرة بغرض فتح نافذة قدام الجمهور المصرى للاطلاع على ما يدور فى الساحات السينمائيه العربيه المستقله.

ايام القاهره السينمائيه

كمان يفتح المهرجان نافذه جديده قدام مختلف الجماهير فى الكتير من المدن المصرية ويمنحهم فرصة على حد وصف النقاد لمعرفة ما يدور بالساحات السينمائية المعاصره فى كلى من: لبنان وسوريا وفلسطين وتونس والمغرب والجزائر والأردن، و ما أنتجته السينما المحلية. ومحاولة النقد والنقاش لتطوير مهارات القائمين على صناعة الأفلام جوه دى البلاد.[1][2]

تعتبر اغلبية أفلام مهرجان أيام القاهرة السينمائية أفلام دوليه وعالميه؛ علشان لترشيحها أو حصولها على جوايز قبل عرضها فى ده المهرجان، بالتالى يعتبر المهرجان ملتقى مهم للمهتمين بصناعة السينما ومشاهدتها من مختلف البلاد العربيه.[2]

مصادر تعديل

  1. "التقارير | كل ما تريد معرفته عن مهرجان أيام القاهرة السينمائية فى وسط البلد". 2019-04-04. Retrieved 2020-10-12.
  2. أ ب "مهرجان أيام القاهرة السينمائية.. عالم متكامل من السينما". Retrieved 2020-10-12. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم ":1" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
 
ايام القاهره السينمائيه على مواقع التواصل الاجتماعى