برج هوا مبنى مرتفع عامة بيكون طوله اكبر من عرضه,الابراج بتتبنى عشان الاستفاده من ارتفاعها وبتكون سابته على الارض لوحدها او بتكون جزء من هيكل اكبر زى الحصون والقلاع او ممكن تكون جزء من كوبرى. كلمة البرج كمان بتشمل الهياكل العاليه من السفن.بتختلف الابراج عن الصوارى فى انها مش بيكون فيها اسلاك زى اللى بتكون فى الصوارى.

برج سى ان فى تورنتو بكندا

تاريخها تعديل

الابراج عرفتها البشريه من قديم الازل من عصور قبل التاريخ. اقدم حاجه معروفه ممكن يكون البرج الصخرى الدائرى فى أسوار مدينة أريحا(8000 ق.م), من أوئل الابراج زقورات اللى بتعتبر من اشهر الامثله على المعمار السومرى من الالفيه الرابعه ق م: اشهر زقوره هيا زقوره أور اللى اتبنت فى الالفيه التالته ق.م وكمان الاتميناكى اللى بيعتبر من اشهر الامسله على المعمار البابلى واتبنى خلال الالفيه التانيه ق.م و كان بيعتبر اطول برج فى العالم القديم.

كمان فى امثله كتيره فى اسكتلندا و كرواتيا وحتت كتير تانيه و كانت الابراج بتستخدم للمراقبه لعلوها الكبير فكانت بتغطى مساحات كبيره من الارض اللى حواليها. الصينين كانو بيستخدموا الابراج كعنصر اساسى للمراقبه من سور الصين العظيم.

 
برج ايفيل فى باريس من اشهر الابراج فى العالم

ميكانيكة البرج تعديل

هناك 3 مشاكل البرج بيتعرض ليها بسبب تصميمه وهيا:

  1. لغاية ارتفاع معين البرج ممكن يتعمل مع دعم هيكل جانبى من النحيتين لكن رغم ده بعد ارتفاع معين الضغط الشديد بتاع مواد مبنى البرج من حديد واسمنت وخلافه مش هيستحملها البرج وهينهار ويتهد. ده ممكن تجنبه عن طريق تدعيم المبنى تدريجيا من هياكل جانبيه.
  2. الالتواء: الهيكل بتاع البرج لازم يكون فيه صلابه كافيه عشان مينكسرش تحت الضغط اللى بيتعرضله من رياح واضطرابات زلازاليه. كتير من الابراج العاليه اوى ليها هياكل دهم جنبها فى محيط المبنى وده بيزيد من قوة تحمل البرج وصلابته.
  3. البرج بيتعرض لرياح مختلفه فى سرعتها وقوتها وكمان الهزات والاضطرابات الارضيه, كل ده بيتم التعامل معاه بالمرونه والصلابه لمبنى البرج.

الاستخدامات تعديل

ناطحات السجاب تعديل

نوع مودرن من الابراج بيتسخدم مساحه اصغر من الارض بالنسبه للمساحه الداخليه للمبنى. ناطحات السحاب دايما مش بتتصنف على انها ابراج رغم ان تصميمها وهيكلها زى الابراج بالظبط. فى الولايات المتحده الامريكيه مبنى التجاره العالمى كان الناس بيسموه البرجين التوأم.

تفوق استراتيچى تعديل

على مدار التاريخ ادت الابراج لمستخدميها ميزه كبيره فى مراقبه الارض المحيطه بالبرج وده كان بينفع فى المعارك وفى حمايه الاماكن المهمه. كانت الابراج بتتبنى كحيطان دفاعيه ضد المعتدين او كابراج هجوميه محموله للهجوم على الحصون و المدن(ابراج حصار). النهارده لسه بتستخدم الابراج فى السجون و الاماكن العسكريه للمراقبه و الحراسه.

كطاقه تعديل

عن طريق استخدام الجاذبيه لنقل المواد لتحت البرج ممكن كمان يستخدم لتخزين سوايل او مواد زى سيلوز و ابراج الميه. كمان ممكن بيستخدم البرج كادأة حفر.

تحسين الاتصالات تعديل

زمان الابراج البسيطه زى الفنارات و ابراج الاجراس و ابراج الساعات و ابراج الاشاره كانت بتستخدم للتواصل وارسال الاشارات والمعلومات لمسافات بعيده نتيجه لعلوها فبيمكن رؤيتها من بعيد. فى السنين الاخيره بيتم استخدام الابراج لتقوية اشارات التليفون المحمول والاتصالات وكمان بتستخدم لنقل الكهربا والطاقة لمسافات بعيده حيت بياتبنا سلسله من الابراج ومد اسلاك من خلالها بيتم تمرير الكهربا للمدن المختلفه والتجمعات البشريه.

تدعيم النقل تعديل

كمان ممكن تستخدم الابراج لتدعيم الكبارى الضخمه اللى بيتم مدها على ارتفاعات عاليه او فوق المحيطات. ابراج المراقبه فى المطارات بتستخدم كدليل لتحديد مسارات الطيارات وكمان فى الملاحه الجويه.

ملحقات تعديل

 
برج التيليڤيزيون فى براج عاصمة تشيكيا
 
برج شيخوف فى موسكو عاصمة روسيا
 
مئذنة جامع عقبه فى القيروان,تونس بتعبر عن تصميم البرج فى العماره الاسلامى
 
برج القاهره