مكتبة بيت اريئيلا شعار صهيون هيا المكتبه العامه المركزيه فى تل أبيب .

بيت اريئيلا
 

معلومات
البلد
اسرائيل   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى تل ابيب   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
التأسيس 1886  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
احداثيات 32°04′36″N 34°47′11″E / 32.0767°N 34.7864°E / 32.0767; 34.7864   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
المدينه تل ابيب   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
إحصاءات
الموقع الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
خريطة

اقسام خاصه تعديل

  • مكتبة الدوريات – مجموعة من الصحافة العبرية من نهاية القرن التسعتاشر وحتى يومنا ده. معظم الدوريات متاحه كمان على الميكروفيلم .
  • مكتبة واحد من هعام – فيها منشورات نادره وفريده من نوعها حول التعليم، تاريخ إسرائيل، مجتمعات الشتات، و الأدب العبري، كتب فى الفنون، عيد الفصح ومجموعة من المنشورات ذات الإهداءات.
  • مكتبة رمبام ( موسى بن ميمون ) – مكتبة علميه دينية توفر حوالى 100 ألف كتاب وقواعد بيانات حاسوبية مختلفة.
  • مكتبة التصميم والمعلومات المرئية – مجموعة من المعلومات المرئية حول موضوعات مختلفة. تحتوى المجموعة على اكتر من نصف مليون صورة، وصور، وبطاقات بريدية، ونسخ، ورسوم كاريكاتورية، ومنشورات، وكتيبات، وكتالوجات - مقسمة ل3 فئات: الشخصيات، والبلاد، والموضوعات.
  • أرشيف ومكتبة الرقص الإسرائيلى – المكتبة المركزية فى إسرائيل لتخزين المعلومات حول تاريخ الرقص. اكتر من 2000 ملف فيه وثائق أرشيفية، واكتر من 8000 كتاب، و المجلات وتسجيلات الفيديو ووسايل الإعلام التانيه حول موضوع: "تاريخ الرقص الإسرائيلى والأجنبي" - من بداية القرن العشرين وحتى اليوم.
  • مكتبة المسرح – تحتوى المكتبة مع عدد كبير من المسرحيات على أرشيف مسرحى يحمل اسم يهودا جاباى . الأرشيف مجموعة كبيرة من المواد الوثائقية عن تاريخ المسرح الإسرائيلى والعبري. يشتمل الأرشيف على ملصقات وبرامج من العروض ونماذج من المناظر الطبيعية و أرشيفات شخصية لشخصيات مسرحية بارزة.