حرية الدين فى مصر

الدستور فى مصر بيدّى حريّه فى الاعتقاد و ممارسة الطقوس الدينيه, مع ان الحكومه حاطّه حدود على الحقوق دى فى الممارسه. الاسلام هو الدين الرسمى للدوله, و الشريعه الاسلاميه هى المصدر الرئيسى للتشريع وده بيتناقض مع حرية العقيده.

حرية الدين فى مصر
حرية العقيده  تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

مع ان فيه خطوات ايجابيه فى دعم الحريه الدينيه, حالة احترام الحريه الدينيه من الحكومه نزلت عاماً فى الفتره اللى متغطيّه فى التقرير ده. اتباع الاديان التانيه المش-مسلمين اللى معترف بيهم من الحكومه عموماً بيصلّو من-غير ما حد يتحرّش بيهم و محافظين على علاقاتهم بالمتدينين التانيين اللى فى دول تانيه. على اى حال, اعضاء الاديان اللى مش معترف بيها من الحكومه, بالذات البهاءيه, بيعانو شخصى و كلياً.

حكم محكمه أَوطا فسّرت بإن ضمان الدستور بالحريه الدينيه ما ينفعش يتطبق للمواطنين المسلمين اللى نفسهم يتحوّلو لدين تانى. الحكم ده تحت الاستئناف. أحكام محاكم منفصله لولد عنده 13 سنه مولود مسيحى و دخل الاسلام عشان يطلّع وثايق تثبت تحوّلهم تانى للمسيحيه و سمحت لشوية بهائيين على تطليع وثايق مدنيه. على اى حال, المحاكم زوّدت طلبات فعّاله تحدد المتحوّلين للمسيحيه و البهاءيه على انهم مرتدّين, اللى ممكن تفضحهم, لو اتطبّقت, للمخاطره بـ تميير كبير من وكَلا الحكومه و المجتمع. زياده على كده, محكمه أَوطا اتمسّكت بإن ضمان الدستور لحرية الاديان مش بيتطبق على البهاءيين.

و أكتر من كده, السلطات الحكوميه قبضت على متحوّلين من الاسلام للمسيحيه, شوية مناديين بحرية الدين, و عيال مسيحيين لأهالى اتحوّلو للاسلام و العيال عاوزبن يستمرو مسيحيين . الحكومه تانى فشلت فى انها تصلّح قوانين و ممارسات حكوميه بتميّز ضد المسيحيين, اللى بتسمح جداً بالتأثيرات التمييزيّه بتاعتهم و تأثيرهم على المجتمع فى انه يبقى عدوانى. بالنسبه لشوية مراقبين, استجابة البوليس لشوية حوادث عنف طائفى كانت بطيئه.

فيه استمرار للتمييز الدينى و تَنشَنَه طائفيه فى المجتمع فى الفتره المتغطّيه فى التقرير ده. كان فيه حوادث عنيفه كتير فى الصعيد, منهم هجوم بدويين على دير ”ابو فانا/أپا بانى“ |Abu Fana/Apa Bane|, الحرق بقصد لمحلات مملوكه لمسيحيين فى ”إرمينت“ (قبطى: ⲉⲣⲙⲉⲛⲧ |Erment|), و هجوم على كنسيه مسيحيه مصريه و محل بتاع واحد مسيحى فى إسنا |Esna|. محمد حجازى, اللى اتحول من الاسلام للمسيحيه, اتهدد بالقتل و استخبّا مع مراته بعد ما قضيّته جذبت انتباه كبير فى الاعلام اللى باللغه العربى.

ملاحظات

مصدر

لينكات برانيه