حزب الفضيله هو حزب سلفى اسلاموى اسسه فى مصر عادل عبد المقصود عفيفى فى ابريل 2011 بعد ثورة 25 يناير 2011 و تخلى الرئيس حسنى مبارك عن الحكم. بيقول مؤسسيه انه حزب سياسى مرجعيته سلفيه. عن موقفه من معاهدة السلام مع اسرائيل بيقول محمد عبد المقصود اللى من مرجعيات الحزب و اخو رئيسه : " دى الاتفاقية قد وقعت فى وقت نشوة الانتصار بحرب اكتوبر ـ رمضان 1973 ونري أن فيها كثيرا من الجور اللى يقع علي المصريين .. "

حزب الفضيله
البلد
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
تاريخ التأسيس 2011  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
المقر الرئيسى مدينة نصر  تعديل قيمة خاصية موقع المقر الرئيس (P159) في ويكي بيانات
الايديولوجيا سلفيه  تعديل قيمة خاصية الأيديولوجيا السياسية (P1142) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات

و عن وضع امريكا إعتبر إن مصر دوله عظمى تعادل امريكا و اكتر و قال : " نحن نري أن الثورة المصرية غيرت مجري الايام ومسار التاريخ وان دى بداية ليها ما بعدها فمصر دولة عظمي لاتقل بأي حال من الأحوال فى إمكانياتها ومقدراتها البشرية والمادية عن امريكا بل وتتفوق عليها فى ده الجانب ".

فى 7 يونيه 2011 الشيخ محمد عبد المقصود صرح فى مؤتمر للحزب فى جامع فى الجيزه موافقة السلفيين على الاتحاد مع جماعة الإخوان المسلمين فى مصر وباقى التيارات والجماعات الاسلاميه اللى بتكون احزاب سياسي دينيه تحت راية "إقامة وتطبيق وتفعيل الشريعة الاسلامية فى الدستور والحكم"، ومنع أمثال يحيى الجمل وعمرو حمزاوى وخالد منتصر من إقامة دولة مدنية وعلمانية فى مصر ". مؤسس الحزب عادل عفيفى صرح فى المؤتمر إن هدف حزبه هو جعل: " كلمة الله هى العليا فى القانون والسياسة، وكل شىء فى الحياة " و نادى : "انفروا خفافا وثقالا لعمل التوكيلات للحزب".

لينكات برانيه و مصادر تعديل