رمز جنس هو شخص أو شخصية تعتبر على نطاق واسع جذابة جنسى .[2]

حسب لبى بى سى ، "يمكن تكون مارلين مونرو هيا اكتر رموز هوليود الجنسية ديمومة".[1]

تاريخ تعديل

تم استخدام مصطلح رمز الجنس لأول مرة بين 1910 و 1920 لوصف أول نجوم السينما الناشئة فى ذلك العصر. كان Sessue Hayakawa للرجال و Asta Nielsen من أوائل رموز الجنس اللى ظهرت على الشاشة. اعتمدت استوديوهات الأفلام بشكل كبير على المظهر و الجاذبية الجنسية لممثليها لجذب الجماهير.[2] زاد استخدام المفهوم فى الحرب العالمية الثانية .

فى القرن العشرين ، كان ممكن تكون رموز الجنس من الذكور و الاناث : كان الممثلين زى سيسو هاياكاوا والرياضى دوغلاس فيربانكس شائعين فى عشرينيات القرن العشرين. تسببت موت رودولف فالنتينو ، عاشق الشاشة النموذجية سنة 1926 ، فى هستيريا جماعية بين معجباته. فى هوليوود ، كان يُنظر لالكتير من نجوم السينما على أنهم رموز جنسية ، زى Errol Flynn و Gary Cooper و Clark Gable . تم تجسيد صورة "الولد الشرير" فى الخمسينيات من فى الرموز الجنسية زى جيمس دين و مارلون براندو وستات زى مارلين مونرو وجاين مانسفيلد كان يُنظر اليهن على أنهن النموذج الأصلى للقنبلة الشقراء.

بينما ، كان يُنظر لرمز الجنس على أنه نموذج جنسى مثالى لحد خمسينات القرن العشرين . فى الستينات كان رمز لتحرير الجسد والجنس مع الثورة الجنسية .

رموز جنسية خيالية تعديل

فى الخيال ، تذكر Rotten Tomatoes أن شخصية الرسوم المتحركة Betty Boop فى التلاتينات من القرن العشرين هيا "أول و أشهر رمز جنسى على شاشة الرسوم المتحركة".[3] جيسيكا رابيت (التى عبرت عنها كاثلين تورنر ) من فيلم الحركة الحية / الرسوم المتحركة المتقاطع سنة 1988 الذى تم وصفه من تأطير روجر رابيت كرمز جنسى كمان .[4]

تحتوى ألعاب الفيديو على عدد قليل من الشخصيات اللى تعتبر رموز جنسية ؛ من الأمثلة على ذلك لارا كروفت ، [5] اللى ظهرت كذا مره فى وسايل الاعلام الرئيسية.

شوف كمان تعديل

  • قنبلة (عامية)
  • قنبلة شقراء
  • هريرة الجنس
  • فتاة غبية
  • هيمبو
  • نموذج Pin-up
  • ماتينى المعبود
  • الاعتراض الجنسي

مصادر تعديل

  1. "BBC World Service – Witness, The Death of Marilyn Monroe". BBC. 2012. Retrieved 30 December 2014.
  2. أ ب Pam Cook, "The trouble with sex: Diana Dors and the Blonde bombshell phenomenon", In: Bruce Babinigton (ed.), British Stars and Stardom: From Alma Taylor to Sean Connery, pp. 169–171. Quote: "– the sex symbol is usually defined in terms of her excessive sexuality"
  3. "Betty Boop: Boop Oop a Doop". Rotten Tomatoes. Retrieved 30 December 2014.
  4. "Amanda Knox Is Like Jessica Rabbit". Sky News. 27 September 2011.
  5. "Channel 4 Top 100 Sex Symbols internet poll". Channel4.com. Archived from the original on 2009-12-19. Retrieved 18 May 2012.

قراية متعمقة تعديل

  • دونا لى كايل ، رموز الجنس ، راندوم هاوس انك ، 28 اغسطس 1999 ،ISBN 188331951X