سيوة هى واحة مصرية موجودة ما بين منخفض القطارة و بحر الرمال المصرى فى الصحرا الغربية. بين سيوة و القاهرة 560 كم و بينها وبين الحدود الليبية حوالى 50 كم.السيويين(اهل سيوة) عددهم 23,000 ومعظمهم من البربر و بيتكلمو سيوى .

سيوه
،  و
،  و
 

البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى مركز سيوه   تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 29°12′19″N 25°31′10″E / 29.205277777778°N 25.519444444444°E / 29.205277777778; 25.519444444444   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
المساحه
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
التعداد السكانى
الحكم
التأسيس والسيادة
بيانات تانيه
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة
صورة لواحة سيوة

السيوى هى لغة من عيلة اللغات البربريه. السيوين حافظو على تميزهم الثقافى و اتمسكو بتقاليدهم اللى بترجع لاكتر من الف سنة و اللى ساعدهم على كدا هو بعدهم الجغرافى عن وادى النيل و قلة اختلاطهم بالناس اللى من بره الواحة بتاعتهم. من اشهر الحاجات الموجودة فى سيوة معبد امون و اللى بقاياه لسة موجودة لحد دلوقتى و بيعتبر من اهم الحاجات اللى بتجذب السواح ليها. الزراعة هى الشغلانة الاساسية لمعظم السيويين دلوقتى و هما بيزرعو الزتون و البلح و الملوخية اكتر حاجة. اخيرا السياحة ابتدت تنتعش فى سيوة و شوية شوية ابتدت تظهر على الخريطة السياحية بتاعة مصر و اتبنت هناك فنادق و منتجعات علشان تستقبل السواح دول اللى اكترهم من الغربيين.

المعالم تعديل

سيوة من اكتر الاماكن فى مصر اللى تتميز عن غيرها و ليها خصائص غير موجودة فى اى مكان اخر, مثل:

  • نوعين من البرمائيات, 28 نوع من الثدييات (بتضم الغزلان و التعالب ), 32 نوع من الزواحف, 52 نوع من الحشرات, 164 نوع من الطيور.
  • اكتر من 230 عين ميه طبيعية زى حمام كليوباترا و اللى ذكره هيرودوت فى كتابه التاريخ وكمان عين ابو شروف اللى بيها عيون ميه سخنة.
  • تشتهر سيوة ايضا بالتكوينات الصخرية الجميلة علشان ها بيها حفريات لكائنات بحرية عمرها يرجع لـ 30 او 40 مليون سنة
  • بحيرات المياه المالحة اللى تترسب على شطوط ها طبقات من الملح الابيض اللى يشبه الثلج و خصوصا فى فصل الخريف. اكبر البحيرات المالحة هى بحيرة الزيتون و اللى يوصل طولها لـ 25 كم.
  • معبدين امون وجبل الموتى اللى فيه مومياوات ومقابر من العيلة السادسة و العشرين وتانيه من عصور الرومان و مدينة سيوة القديمة(شالى غالي) و مقبرة يقال ان الاسكندر الاكبر مدفون بها

الثقافة تعديل

السيويون يتميزون عن جيرانهم فى لغتهم و تقاليدهم و و ملابسهم و لحد فى ادوات الزراعة.

المرأة السيوية تعديل

المجتمع السيوى مجتمع محافظ و يفصل تماما بين الستات و الرجال, الشوارع تخلو من الفتيات والستات، فهم يقضون أغلب أوقاتهم فى البيوت.

التاريخ تعديل

 
معبد امون فى سيوة

الاسم المصرى القديم لسيوة هو"سخت يام".سيوة من زمان قوى و هى بتتبع مصر و المعابد الفرعونية المبنية هناك و كمان المقابر من اكتر الادلة على مصرية سيوة. من اول العيلة الستة و عشرين و لحد العصر الرومانى كانت مقصد الحجاج من كل مكان علشان يزورو معبد امون المشهور. الاسكندر الاكبر سنة 331 (ق.ع.ح) عمل زيارة لسيوة و استشار كهنة المعبد قبل ما يكمل فتوحاته العسكرية فى قارة اسيا. و بعد كدا و لمدة الفين سنة اتنست سيوة ووقعت من الذاكرة و اتعرضت لهجمات قبايل البدو اللى طمعو فى محاصيلها .ضمت سيوة لحكم والى ليبيا فى عهد الخلافة العثمانية . محمد على هو اللى بعت جيش مصرى فى بداية سنة 1820 علشان يضم سيوة لملكه . فى سنة 1985 اتفتح اول طريق متسفلت بينها و بين مرسى مطروح و اللى قضى على عزلة الواحة عن . قرية اغورمى كان فيها معبد ف العصور الفرعونيه.[1]

شوف واحات تانيه فى مصر تعديل

لينكات برانيه تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. Albawaba News