الطليس Tallit [1] أو الطيلسان[2] טַלִּית هو شال بشراشيب يرتديه المتدينون اليهود والسامريون كشال للصلاة.

طليس
 

تالّيت موضوع فوق الرأس وقت الصلاة. الهوامش ال 613 تدل على المواعض والمحرمات، اللى يتوجب على كل يهودي ان يطبقها.
تزيتزيت.

وهو واحد من ثياب الطقوس الدينية اليهودية فيرتديه بعض اليهود وقت الصلاه ويرتديه اليهود الارثوذكس أو الحريديم فى حياتهم اليومية كلها.[3][4][5]

تزيتزيت.

وصفه تعديل

الطليس هو قطعة قماش مستطيلة تتكون من الصوف، القطن أو الحرير. حجمه يُراوح حوالى من 120 × 45ل200 × 120 سم. فى العاده ما يكون لونه أبيض فاتح أو أبيض مصفر، فى كثير من الأحيان ما يُزين الطليس بشريط أسود أو أزرق. السمة المميزة للطليس هيا التزيتزيت (بالعبرية: ציצית). دى الأخيرة هيا أربع حبال طويلة من الصوف الأبيض، اللى فى العاده ما تكون مفتولة وبها عقد منظمة. فى كل ركن من أركان التاليت ال 4 يتدلى واحد من حبال التزيتزيت ال 4 بعقدها المميزة . ده اقتباس حرفي للوفاء بوصية موسى (سفر العدد)، 15، 37-41. تقول الآية: انه ينبغي على المرء أن يُعلق شراباتلالأركان ال 4 من الملابس، لحد إذا ما رآها كل مرة، تذكر بيها وصايا الله، لحد يتسنى له الوفاء بها.

حاليا، يرتدي اليهود البالغين (فوق 13) شال الصلاة بس وقت صلاة الفجر. ده ينطبق على الصلاة فى الكنيس والصلاة الخاصة. حسب بعض التقاليد الاشكنازيه لا يرتدي التاليت اللا الرجل المتجوز والعريس. كمان يكون جزء من الهدايا، اللى تهديه العروس لعريسها.

طقوس متعلقة تعديل

يُدفن أي يهودي متدين بشال صلواته، ألا انه يتم إزالة واحدة من تزيتزيت مسبقا باعتبارها إشارةلأن الميت لا يحتاج لتطبيق الشريعة الدنيوية (ميتزفوت).

يرتدي الصبي اليهودي التلّيت لأول مرة يوم بار متسفا، النهارده عيد ميلاده التلاتاشر . فى المجتمعات الليبرالية، ترتدي الفتاة كمان شال صلاة عند احتفالها بال بات متسفا.

شوف تعديل

مصادر تعديل

  1. منير البعلبكي; رمزي البعلبكي (2008). المورد الحديث: قاموس إنكليزي عربي (in العربية and الإنجليزية) (1st ed.). بيروت: دار العلم للملايين. ISBN 978-9953-63-541-5. OCLC 405515532. OL 50197876M. Wikidata Q112315598. {{cite book}}: Unknown parameter |صفحة= ignored (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)
  4. {{cite web}}: Empty citation (help)
  5. {{cite web}}: Empty citation (help)
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: