عيلة قطاوي هيا عيله مصرية يهودية برز عدد من أفرادها فى النشاط السياسى والاقتصادى فى مصر فى أواخر القرن التسعتاشر وحتى النصف الاولانى من القرن العـشرين، وترجع أصـولها لقرية قطا شـمالى القاهرة.[1][2][3] ابتدا دور دى العيلة مع نزوح أليشع حيدر قطاوى لالقاهرة فى أواخر القرن التمنتاشر فحصل ابنه يعقوب (1801 ـ 1883) على امتيازات من الحكومة للقيام بأنشطة تجارية ومالية، و كان أول يهودى مصرى يمنح لقب «بك». كمان اخد لقب بارون من الإمبراطورية النمساوية المجرية اللى حملت العيلة جنسيتها. و أوكلت إليـه نظـارة الخزانة فى فترة حكم الخديوى عباس الأول (1849 ـ 1854)، واحتفظ بده المنصبفى حكم الوالى سعيد والخديوى إسماعيل، وتولَّى فى أواخر أيامه رئاسة الجماعة اليهودية فى القاهرة اللى كانت تسمى الطائفه الاسرائيليه.

عائلة قطاوى

عيله   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
البلد
موسى باشا قطاوى

وبعد وفاته، خلفه ابنه موسى قطاوى (1850 ـ 1924) فى رئاسة الطـائفة، واختـير عــضو فى البرلمان المصرى، كمان منح لقب الباشوية. و كان موسى قطاوى من كبار رجال المال والبنوك، وتولى إدارة عدد من الشركات وساهم فى تمويل مشاريع السكك الحديدية فى صعيد مصر وشرق الدلتا ومشاريع النقل العام فى القاهرة بالتعاون مع عائلات سوارس ورولو ومنسى.

وبعد وفاة موسى، نقلت رئاسة الطائفة ليوسف اصلان قطاوى (1861 ـ 1942) اللى درس الهندسة فى باريس وعمل عند عودته موظف فى وزارة الأشغال العامة. بعدين سافر لايطاليا لدراسة أصول صناعة السكر وعاد لمصر ليؤسس مصنع للسكر، واختير عضو فى الكتير من المجالس الاستشارية للمؤسسات الصناعية والمالية واشترك سنة 1920 بالتعاون مع طلعت حرب ويوسف شيكوريل فى تأسيس بنك مصر. وفى سنة 1915، كان يوسف قطاوى عضو فى الوفـد المصرى السـاعى لالتفـاوض مع بريطانيا لنـيل الاستقلال لمصر، كمان اختير سنة 1922 عضو فى اللجنة اللى اسندت ليها مهمة وضع دستور مصرى جديد بعد الثورة المصرية (1919) والتصريح البريطانى بمنح مصر استقلالها الشكلى (1923).

عمل يوسف اصلان قطاوى وزير للمالية سنة 1924 بعدين وزير للمواصلات سنة 1925، وانتخـب سنة 1923 عضـو فى مجلس النواب عن دايرة كوم أمبو، كمان كان عضو فى مجلس الشيوخ فى الفترة من 1927 وحتى 1936. و نشر سنة 1935 دراسة بالفرنسية تدافع عن سياسة الخديوى إسماعيل الاقتصادية. و اكتوبر تجوز من عيلة سوارس اليهودية الثرية و كانت مراته وصيفة للملكة نازلى.

وبعد وفاة يوسف أصلان، انتخب ابنه أصلان ليشغل مقعد أبيه فى مجلس الشيوخ سنة 1938، كمان عمل سكرتير عام لمصلحة الأملاك الأميرية التابعة لوزارة المالية ومندوب عن الحكومة المصرية فى شركة قناة السويس ومندوب للحكومة فى البنك الأهلى المصرى. أما ابنه التانى رينيه، فقد اختير سنة 1943 رئيس للجماعة اليهودية فى القاهرة. و كان عضو فى البرلمان كمان كان يدير شوية مشروعات اقتصادية، و نشر بين 1931 و 1936 3 مجلدات تشكل تأريخ لفترة حكم محمد على. و كان يوسف قطاوى من مؤسسى جمعية مصر للدراسات التاريخيه اليهوديه. وفى سنة 1957، غادر الأخوان رينيه و أصلان مصر واستقرا فى أوروبا.

أما آخر الشــخصيات البارزة فى عيلة قطاوي، و هو جورج قطاوى، فقد كانت اهتماماته أدبية فى المقام الاولانى حيث نشر شوية دراسات عن الأدبين الإنجلـيزى والفرنســي، كمان كان يكتـب الشـعر بالفرنسية. و اعتنق المذهب المسيحى الكاثوليكى مع العـديد من المثقـفين المصريين اليهود السفارد اللى تخلوا عن اليهودية.

وعلى عكس ما تدعى بعض المصادر الصهيونية، مش ثمة ما يشير لتعاطف الشخصيات الرئيسية فى عيلة قطاوى مع المشروع الصهيونى من بعيد أو قريب، ولا لقيامهم بأية أنشطة من شأنها دعم ده المشروع.لكن عارض كلٌّ من يوسف أصلان قطاوى وابنه رينيه قطاوى الصهيونية، حينما تولى كلٌّ منهما رئاسة الطائفة اليهودية فى مصر. وحذر رينيه قطاوى يلون كاسترو، زعيم الحركة الصهيونية فى مصر، من الدعوة للهجرة لفلسطين باعتبار أن ذلك يمس علاقة الجماعة بالسلطات المصريه. كمان دعت عيلة قطاوى لاندماج أعضاء الجماعة اليهودية فى المجتمع المصرى وشجع يوسف أصلان قطاوى تأسيس « جمعية الشبان اليهود المصريين » (1934/1935) وجريدة الشمس الأسبوعية الصادرة بالعربية، و كان هدفهما «تمصير» أعضاء الجماعة وتعميق انتمائهم للوطن المصري.

شوف تعديل

مصادر تعديل

  1. "معلومات عن قطاوى على موقع catalogue.bnf.fr". catalogue.bnf.fr. Archived from the original on 28 اكتوبر 2020.
  2. "معلومات عن قطاوى على موقع isni.org". isni.org. Archived from 0000 6687 7551 the original on 25 مارس 2020. Retrieved 28 اكتوبر 2020. {{cite web}}: Check |url= value (help)
  3. "معلومات عن قطاوى على موقع openlibrary.org". openlibrary.org. Archived from the original on 3 مايو 2020.