الملك ليونيداس الاول (باليونانى:Λεωνίδας ، يعنى ابن الاسد او اللى زى السبع) ( ح. 540 ق م - 11 اغسطس 480 ق م) كان ملك اسبارتا اللى وقف فى وش الغزو الفارسى فى ممر ثيرموبيلاى فى وسط اليونان القديمه.القصه بتاعة استبساله هو و جنوده بتعتبر واحده من اجمل القصص اللى بتمثل الشجاعه و البطوله الاغريقيه ، و اتردد صداها على مدى قرون طويله فى التاريخ الاوروبى على انها قمة الشجاعه و التحدى اللى ممكن يقوم بيهم اى انسان فى سبيل وطنه.

ليونيداس
(باليونانى القديم: Λεωνίδας تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الوفاة 11 اغسطس 480 ق م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
ابناء بليسترشوس[1][2]  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
الحياه العمليه
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه يونانى قديم  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
مجال العمل سياسه[3]  تعديل قيمة خاصية مجال العمل (P101) في ويكي بيانات
الخدمة العسكرية
المعارك والحروب معركة ثيرموبيلاى  تعديل قيمة خاصية الصراعات (P607) في ويكي بيانات

ليونيداس كان الملك نمره 17 من اسرة الاجياديين اللى حكمت اسبارتا القديمه من القرن العاشر ق م لحد القرن التالت ق م.بتقول الاساطير انه واحد من ولاد الملك اناكساندريداس التانى اللى بينحدر من نسل هيراكليس ابن زيوس. وصل للحكم بعد اخوه المش شقيق كليومينس الاول حوالى سنة 490 ق م ، و كان متجوز جورجو بنت اخوه كليومينس الاول.

سنة 480 ق م قاد ليونيداس قوه صغيره من الحرس الملكى الخاص بيه و راح على ممر ثيرموبيلاى عشان يوقف تقدم الجيش الفارسى الضخم بقيادة الملك خشایارشا (باليونانى:Ξέρξης ، بالاتينى :Xerxes).جت قوات تانيه و انضمت لجيشه من اكتر من مدينه يونانيه و وصل عددهم الاجمالى لما بين 4,000 و 7,000 جندى.تقديرات قوة جيش الفرس بتترواح ما بين 80,000 و 290,000 .لمدة يومين قدر يصمد ليونيداس فى وش الهجمات و لما حس ان نهاية المعركه قربت ، طلب من اكترية الجنود بتوعه انهم ينسحبو ، و تناه هو و 300 من الحرس الملكى فى ممر ثيرموبلاى يحاربو لحد ما اتقتلو كلهم.المعركه دى كان ليها تأثر عميق جدا على على الخيال اليونانى و ساهمت فى انتشار اسطورة ان الاسبارتيين ما بيستسلموش ابدا للاعداء.

مصادر تعديل

  • "Leonidas." Encyclopædia Britannica. Deluxe Edition. Chicago: Encyclopædia Britannica, 2008.
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. أ ب العنوان : Leonidas — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر
  2. العنوان : Plistarchus — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر
  3. مُعرِّف الضَّبط الاستناديِّ في قاعدة البيانات الوطنية التشيكية (NLCR AUT): https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-c&local_base=aut&ccl_term=ica=mzk20221146311 — تاريخ الاطلاع: 7 نوفمبر 2022