محمد كامل (1916 - 1983) Mohamed Kamel ممثل مصري، من مواليد سبتمبر 1916 فى النوبة، اشتهر فى السينما بأدوار البواب والخادم، اشتغل فى مسرح الريحانى ومسرح رمسيس، واستطاع أن يتقمصها بما عنده من خفة ظل. ابتدا حياته الفنية كمنولوجست ، و هو طالب فى المدرسة ، وقدم مونولوجه الشهير رنجى رنجى و هو من ألحان سيد درويش ، و كان يمتلك ركن لبيع وتصليح النظارات الطبية والشمسية ، كدخل ثابت فى وقت توقف الأعمال الفنية له ، و كان من الممكن ان يحتل مكان على الكسار ،لكن الظروف لم تساعده على ذلك فقد تم حبسه فى دوراً واحداً هو السفرجى رغم أدائه له بجدارة .

محمد كامل
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 18 سبتمبر 1916   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 23 يوليه 1983 (67 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ممثل   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام عربى   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

تزوج محمد كامل من قريبة إبنة أخت رئيس تركيا ، محمود جلال بايار ، اللى حكم من سنة 1950 م ، وحتى سنة 1960 م، و هو تانى رئيس جمهورية لتركيا بعد مصطفى كمال أتاتورك.

مثل 62 عمل بدأها بفيلم (سلامة فى خير) مع الفنان الكبير نجيب الريحانى وفرقته. مش ممكن تنسى ده الممثل اللى يعتبر أشهر خادم فى تاريخ السينما المصرية خاصة فى فيلم (آمال) اللى تبارى فيه مع نجم الكوميديا والمطرب الشعبى محمود شكوكو وقدم فيه ثنائى كوميديا كان من عوامل نجاح الفيلم اللى قامت ببطولته النجمة الكبيرة شاديه والفنان محسن سرحان و فريد شوقى، كمان شارك فى أفلام (فاطمة، غرام وانتقام، ال مرات السابعة، بيومى أفندي). توفى فى 23 يوليه 1983.

[1]