مدراش هلخاه Midrash halakha هى كانت الطريقة الحاخامية اليهودية القديمة لدراسة التوراة الللى تم شرحها على 613 ميتزفوت (الوصايا) المتلقاة تقليديا من فى تحديد مصادرها فى الكتاب المقدس العبري ، وتفسير المقاطع كدليل على صحة القوانين.

مدراش هلخاه

مدراش   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

ينطبق مصطلح مدراش هلخاه كمان على اشتقاق قوانين جديدة ، إما عن طريق التفسير الصحيح للمعنى الواضح للكلمات الكتابية نفسها أو عن طريق تطبيق بعض القواعد التأويلية .

كلمة مدراش متجذرة فى مصطلح الدراش ، وتعني حرفى "البحث" أو "الاستفسار" ، ولكنها تعني عمليا العرض.[1] المدراش هو "ما تم شرحه" ، أو ببساطة أكتر ، عمل يركز على العرض الحاخامي ( للتوراة أو القوانين والأخلاق المبنية على التوراة).[2][3] يتم تطبيق الكلمة بس على مجموعات Tannaic midrash أو على عملية معرض تانيم .[2][3]

تم استخدام عبارة "مدراش هالاخا" لأول مرة من نحمان كروشمال ، [4] التعبير التلمودي هو مدراش توراه = "تحقيق فى التوراة ".[5] فى الغالب ما كانت التفسيرات تعتبر متوافقة مع المعنى الحقيقي للنصوص الكتابية. فقد اعتبر أن التفسير الصحيح للتوراة يحمل معه إثبات هلخاه وسبب وجودها.

أنواع

تعديل
  • مدراش الحلقة الأقدم ، أي مدراش سوفريم والتنايم من الجيلين الأولين ؛
  • مدراش هلخاه الأصغر ، أو مدراش التنعيم من الأجيال التلاته التالية ؛
  • مدراش الكتير من صغار تنعيم والكتير من أمورايم اللى لم يفسروا مقطع من الكتاب المقدس كدليل حقيقي على هلخاه ، لكن مجرد اقتراح أو دعم ليها ( ذكر لدافار ؛ أسمختا). 
  • الأدب الحاخامي

مصادر

تعديل