نص كورة السما الجنوبى

نص كورة السما الجنوبى ، المعروف كمان باسم السماء الجنوبية ، هو النصف الجنوبى من الكرة السماوية . جنوبخط الاستوا السماوى . يظهر ان ده المجال العشوائى ، اللى تشكل فيه النجوم الثابتة على ما يبدو الأبراج ، يدور باتجاه الغرب حول محور قطبى بسبب دوران الأرض .

خريطة نجمية لكل السما الجنوبية ، تتمحور حول القطب السماوى الجنوبى

فى أى وقت من الأوقات ، ممكن رؤية السماء الجنوبية كلها من القطب الجنوبى الجغرافى ، القليل من ده النصف من الكرة الأرضية يكون مرئىلأقصى الشمال يقع الراصد. النظير الشمالى هو نصف الكرة السماوية الشمالى .

الفلك تعديل

 
تدور الأرض جوه الكرة السماوية . فى ده المنظر ، يقع نصف الكرة السماوية الجنوبى تحتخط الاستوا السماوى ، المتوسط الموازى (باللون السماوي).

فى سياق المناقشات الفلكية أو الكتابة حول رسم الخرائط السماوية ، ممكن كمان الاشارة ليها ببساطة باسم نص الكرة الجنوبي.

لغرض رسم الخرائط السماوية ، يعتبر علما الفلك أن السماء هيا الجزء الداخلى من كرة مقسمة نصين ب[[خط الاستوا السماوى|خط الاستوا السماوى]] .  السما الجنوبية أو النص الجنوبى من الكرة الأرضية هيا نص الكرة السماوية جنوب خط الاستواء السماوي. لحد لو كان ده هو الاسقاط المثالى للخط الاستوائى الأرضى على الكرة السماوية الخيالية ،لازم عدم الخلط بين نصفى الكرة السماوية الشمالية والجنوبية وبين أوصاف نصفى الكرة الأرضية للأرض نفسها.  ]

تاريخ تعديل

رسم عالم الفلك الانجليزى ادموند هالى مخطط السماء الجنوبية لأول مرة ، [1] و نشره 1679.

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. "Edmond Halley (1656–1742)". BBC. 2014. Retrieved 2021-07-11.
 
نص كورة السما الجنوبى على مواقع التواصل الاجتماعى