هابيل أو هابل ( بالعبرية הבל) واحدة من أهم الشخصيات اللى اتذكرت فى سفر التكوين والكتب المقدسة للأديان الإبراهيمية. فذكر بأنه الشقيق الأصغر لـ قايين، والابن الأصغر لأول زوجين فى تاريخ البشرية كمان قيل فى الكتب المقدسة ألا وهما آدم وحواء. كان هابيل يمتهن الرعى وفى يوم قرر هو وشقيقه أن يقدما قربانا لالله، فقدم أبكار غنمه ومن سمانِها فتقبل الله قربانه ولم يتقبل قربان شقيقه قايين، فاغتاظ قايين وعزم على قتل شقيقه الأصغر هابيل بدافع الغيرة منه.

هابيل
(بالعبرى: ‏הבל‏‎ تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
،  و
،  و
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 3897 ق م [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة سنة 3825 ق م [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
قتله قايين [2][3][4][5][6]  تعديل قيمة خاصية قتله (P157) في ويكي بيانات
الزوج/الزوجه اقليما   تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
الاب آدم [2][3][4]  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
الام حواء [4]  تعديل قيمة خاصية الأم (P25) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
الحياه العمليه
المهنه راعى الغنم   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

كما ورد فى سفر التكوين عن دى الجريمة اللى ما كانتش كغيرها من الجرائم فهى الأولى والأبشع من نوعها، فتعد أول جريمة فى تاريخ البشرية حيث قتل الشقيق شقيقه الأصغر بدافع الغيرة والحقد.

هابيل فى اليهودية والمسيحيه تعديل

وحسب الرواية فى سفر التكوين، هابيل (بالعبرية: הֶבֶל Hébel ، فى pausa הָבֶל Hā́ḇel؛ اليونانية التوراتية: Ἅβελ هابيل. عربي: هابيل، هابيل) هو الابن التانى لحواء. يتكون اسمه باللغة العبرية من نفس الحروف الساكنة التلاته كجذر يعنى "التنفس". اقترح يوليوس ويلهاوزن أن الاسم مستقل عن الجذر. كان إبرهارد شريدر قد طرح سابقا الأكادية (اللهجة الآشورية القديمة) ablu ("الابن") كأصل اكتر احتمالا.

الحداد الأول لوحة زيتية رُسمت بريشة الرسام ويليام أدولف بوجيرو سنة 1888، تجسد حزن آدم وحواء على موت ابنهما هابيل

يقارن المسيحيين أحيانا بين موت هابيل وموت يسوع ، فنظر لالاولانى على أنه أول شهيد. ففى إنجيل متى 23:35 بعت يسوع رساله لالعبريين عن هابيل يقول فيها بأنه "بار"، كمان ذكر ذلك فى الرسالة لالعبرانيين "أن الدماء قد سُفكت" بأمور احسن من دم هابيل" ( التوراة 12:24 ). يُفسَّر دم يسوع على أنه يجلب الرحمة ؛ لكن دم هابيل يدفعنا على الانتقام (ومن هنا حلت علينا اللعنة).

دعى لهابيل فى الكنيسة الرومانية الكاثوليكية، وتضحية شقيقه قايين وردت فى قانون القداس مع تضحيات إبراهيم وملكى صادق. ويحتفل به فى الطقوس السكندرى بيوم العيد فى كل 28 ديسمبر.

شوف تعديل

قايين

مصادر تعديل

  1. أ ب http://timeline.biblehistory.com/event/abel
  2. أ ب ت المؤلف: عدة مؤلفين — المحرر: Ivan Andreyevsky ، كونستانتين ارسينيڤ و Fedor Petrushevsky — العنوان : Энциклопедический словарь — الناشر: Brockhaus–Efron
  3. أ ب ت العنوان : Малый энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона — الناشر: Brockhaus–Efron
  4. أ ب ت ث المؤلف: مجموعة من المؤلفين — العنوان : Еврейская энциклопедия — الناشر: Brockhaus–Efron
  5. https://evrey.com/sitep/askrabbi1/q.php?q=otvet/q345.htm
  6. العمل الكامل مُتاحٌ في: http://www.unification.net/dp96/ — المؤلف: سون ميونغ مون — العنوان : 원리강론 — الناشر: Holy Spirit Association for the Unification of World Christianity
 
هابيل على مواقع التواصل الاجتماعى