هسبانيا ( Latin: Hispānia [ ɪsˈpaːnia ] , ; كان الاسم الرومانى لشبه الجزيرة الأيبيرية ومقاطعاتها يُنطق بشكل متماثل بالتقريب باللغات الإسبانى و الوبرتوجالى و الكاتالانى . فى حكم الجمهوريه الرومانيه ،هسبانيا إتقسمت مقاطعتين : هسبانيا الكبرى وهسبانيا القدامية . خلال عهد الزعامة ، إتقسمت هسبانيا القدامية مقاطعتين جداد، بايتيكا ولوسيتانيا ، اتغيير اسم هسبانيا سيتيريور لهسبانيا تاراكونينسيس . بعد ذلك، إتقسم الجزء الغربى من تاراكونينسيس، فى البداية باسم هسبانيا نوفا، اللى أعيدت تسميتها بعدين بـ "كاليسيا" (أو جالايسيا ، و من هنا جاليسيا الحديثة). من حكم دقلديانوس الرباعى (293 م)، تم تقسيم جنوب اللى اتبقا من تاراكونينسيس تانى لقرطاجيننسيس ، و تم تجميع كل المقاطعات الإسبانية فى البر الرئيسي، جنب جزر البليار و مقاطعة موريتانيا تنجيتانا فى شمال إفريقيا، بعدين . لأبرشية مدنية يرأسها نائب . تم استخدام اسم هسبانيا كمان فى فترة حكم القوط الغربيين . أسماء الأماكن الحديثة اسبانيا وهيسبانيولا مشتقة من هسبانيا .

هسبانيا
البلد روما القديمه
اسبانيا
پورتوجال   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 40°13′N 4°21′W / 40.21°N 4.35°W / 40.21; -4.35   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

اصل الاسم تعديل

أصل كلمة هسبانيا متنازع عليه. الأدلة الخاصة بالتكهنات المختلفة تعتمد بس على ما هو فى احسن الأحوال مجرد تشابهات، من المحتمل أن تكون عرضية، و أدلة مساعدة مشبوهة. النظرية الاكتر شيوع تقول أنها من أصل بونيقى ، من اللغة الفينيقية لاستعمار قرطاج . على وجه التحديد، ممكن تكون مشتقة من المشابهة البونيقية ʾī šāpān ( 𐤀𐤉 𐤔𐤐𐤍 ) من العبرية ʾī šāfān ( Hebrew ) وتعنى "جزيرة الوبر " فى إشارة لالأرنب الأوروبى (الفينيقية البونيقية والعبرية الاتنين لغتان كنعانيتان و علشان كده ترتبطان ارتباط وثيق ببعضهما البعض).[1][2] بعض العملات الرومانية للإمبراطور هادريان، المولود فى هسبانيا، تصور هسبانيا و أرنب. والبعض التانى يستمد الكلمة من span الفينيقية أي: "مخفي"، وجعلها تدل على "مخفي"، أي: "بعيد"، أو "أرض بعيدة".[3]

تم اقتراح نظريات تانيه .إيزيدور السيبييا اعتبر أن هسبانيا من أصل أيبيرى من اسم قبل الرومان لسيبييا ، هيسباليس .[4] تم إحياء ده على سبيل المثال على ايد عالم أصل الكلمة إريك بارتريدج (فى عمله الأصول ) اللى شعر أن ده قد يلمح بقوة لاسم قديم لبلد *هيسبا ، من المفترض أن يكون جذر أيبيرى أو سلتيكى فقد معناه دلوقتى . قد يتم اشتقاق اسم هيسباليس من هليوبوليس (كلمة يونانية تعنى "مدينة الشمس"). بس، حسب للبحث الحديث اللى عمله مانويل بيليسر كاتالان، الاسم من spal الفينيقية. "الأراضى المنخفضة"، [5] ده يخللى التفسيرات المذكورة أعلاه لهسبانيا غير محتملة لحد كبير. فى بعض الأحيان كانت هسبانيا تسمى Hesperia ultima "أبعد أرض غربية" على ايد الكتاب الرومان من أن استخدم اليونانيون اسم هيسبيريا "الأرض الغربية" للإشارة لشبه الجزيرة الإيطالية.

خلال القرنين التمنتاشر والتاسع عشر، ربط العلما اليسوعيون زى لاراميندى وخوسيه فرانسيسكو دى إيسلا الاسم بالكلمة الباسكية ezpain "الشفة"، لكن كمان "الحدود، الحافة"، ده معناه أبعد منطقة أو مكان.[6][7]

خلال العصور القديمة والعصور الوسطى، تستمد النصوص الأدبية مصطلح هسبانيا من بطل يحمل اسمه اسمه هسبان ، اللىورد ذكره لأول مرة فى أعمال المؤرخ الرومانى جنايوس بومبيوس تروجوس ، فى القرن الاولانى قبل الميلاد.

رغم Hispania هو الجذر اللاتينى للاسم الحديث اسبانيا ، والكلمات الإسبانية تعنى Hispanicus أو من أصل إسباني ، أو اسبانيا علشان Hispania ، مش قابلة للتبديل بسهولة، اعتمادا على السياق. Estoria de España ("تاريخ اسبانيا") كُتب بمبادرة من ألفونسو العاشر ملك كاستييا El Sabio ("الحكماء")، بين 1260 و 1274، خلال فترة الاسترداد ("استعادة") اسبانيا، يُعتقد أنه أول تاريخ ممتد لاسبانيا فى الإسبانية القديمة باستخدام الكلمات España ("اسبانيا") Españoles ("الإسبان") للإشارة لهسبانيا فى العصور الوسطى. استخدام Hispania اللاتينية ، España القشتالية ، كاتالونيا Espanya Espaigne الفرنسية القديمة من أمور تانيه، كانت الإشارة لهسبانيا الرومانية أو هسبانيا القوطية الغربية شائعة فى كل اماكن العصور الوسطى المتأخرة . تذكر وثيقة مؤرخة سنة 1292 أسماء الأجانب من اسبانيا فى العصور الوسطى باسم Gracien d'Espaigne .[8] التعبيرات اللاتينية باستخدام Hispania أو Hispaniae (على سبيل المثال omnes reges Hispaniae ) فى الغالب كانت تستخدم فى العصور الوسطى، اللغات الرومانسية الإسبانية فى عصر الاسترداد تستخدم النسخة الرومانسية بالتبادل. [ بحاجة لتوضيح ] فى James Ist Chronicle Llibre dels fets ، المكتوب بين 1208 و 1276، هناك الكتير من الأمثلة على ذلك. [a] لا تتدور حدود اسبانيا الحديثة مع حدود مقاطعة هسبانيا الرومانية أو مملكة القوط الغربيين ، و علشان كده توجد اسبانيا فى العصور الوسطى واسبانيا الحديثة فى سياقين منفصلين. المصطلح اللاتينى Hispania ، فى الغالب يستخدم خلال العصور القديمة والعصور الوسطى المنخفضة، زى ما هو الحال مع هسبانيا الرومانية، كاسم جغرافى وسياسي، استمر استخدامه جغرافى وسياسى فى اسبانيا القوطية الغربية ، زى ما هو موضح فى التعبير laus Hispaniae "الحمد لهسبانيا" لوصف تاريخ شعوب شبه الجزيرة الأيبيرية لإيزيدور السيبييا فى كتابه Historia de regibus Gothorum, Vandalorum et Suevorum :

أنت يا أسبانيا ، أم الأمراء والشعوب المقدسة والسعيدة على الدوام، و أجمل كل الأراضى الممتدة من الغرب لالهند . أنت، بحق، دلوقتى ملكة كل المقاطعات، اللى لا تُعطى منها الأضواء لغروب الشمس فحسب،لكن كمان للشرق. أنت شرف وزخرفة الجرم السماوى والجزء الاكتر شهرة فى الأرض ... ولده السبب، من زمن طويل، كانت روما الذهبية ترغب فيك

فى التاريخ الحديث، بقت اسبانيا والإسبانية مرتبطتين بشكل متزايد بمملكة اسبانيا وحدها، رغم أن دى العملية استغرقت شوية قرون. بعد اتحاد مملكة كاستييا الوسطى مع مملكة شبه الجزيرة الشرقية اراجون فى القرن الخمستاشر تحت حكم الملوك الكاثوليك سنة 1492، مافضلش اللا نافارا والبرتغال لإكمال شبه الجزيرة كلها تحت ملكية واحدة . تبعتها نافارا بعد فترة وجيزة سنة 1512، بعدين البرتغال، بعد اكتر من 400 عام من كونها دولة مستقلة ، سنة 1580. خلال ده الوقت، مفهوم اسبانيا كان لسه دون تغيير. كان ذلك بعد استعادة استقلال البرتغال سنة 1640 لما ابتدا مفهوم اسبانيا يتغير وينطبق على شبه الجزيرة كلها باستمدح البرتغال.

تاريخ قبل الرومان تعديل

قالب:Late Roman Provincesشبه الجزيرة الأيبيرية كانت مأهولة بالسكان من فترة طويلة، الاول على ايد أشباه البشر الأوائل زى الإنسان المنتصب ، وهومو هايدلبرغ، و أسلاف الإنسان . فى العصر الحجرى القديم ، دخل إنسان النياندرتال لأيبيريا ولجأ فى الاخر لملاذ من هجرات البشر المعاصرين المتقدمة. فى الألفية الأربعين قبل الميلاد، خلال العصر الحجرى القديم الأعلى والعصر الجليدى الأخير ، حصلت أول مستوطنة كبيرة فى أوروبا على ايد الإنسان الحديث. كان دول من البدو الرحل اللى نشأوا على الصيد وجمع الثمار فى سهوب آسيا الوسطى . لما وصل العصر الجليدى الأخير لأقصى حد له، خلال الألفية الثلاثين قبل الميلاد، لجأ دول البشر المعاصرون لجنوب اوروبا ، وبالتحديد لأيبيريا ، بعد انسحابهم عبر جنوب فرنسا . وفى آلاف السنين اللى تلت ذلك، انقرض إنسان النياندرتال وازدهرت الثقافات البشرية المحلية الحديثة، و أنتجت فنون قبل التاريخ زى تلك الموجودة فى كهف لاربريدا وفى وادى كوا .

فى العصر الحجرى الوسيط ، من الألفية العاشرة قبل الميلاد، حدث تذبذب أليرود . كان ده ذوبان الجليد بين المراحل اللىقلل من الظروف القاسية للعصر الجليدي. هاجر السكان اللى احتموا فى شبه الجزيرة الأيبيرية (أحفاد الكرومانيون ) و أعادوا استعمار اوروبا الغربية بأكملها. فى الفتره دى نجد الثقافة الأزيلية فى جنوب فرنسا وشمال أيبيريا (ل مصب نهر دورو )، و ثقافة موغى فى وادى تاجة .

العصر الحجرى الحديث أحدث تغييرات فى المشهد البشرى فى أيبيريا (من الألفية الخامسة قبل الميلاد)، مع تطور الزراعة وبداية ثقافة المغليث الأوروبية . انتشر ده لمعظم اماكن أوروبا و كان له واحد من أقدم مراكزه الرئيسية فى أراضى پورتوجال الحديثة، و ثقافات العصر النحاسى والأكواب .

خلال الألفية الأولى قبل الميلاد، فى العصر البرونزى ، حصلت الموجة الأولى من الهجرات لأيبيريا للمتحدثين باللغات الهندية الأوروبية . كانت دى بعد كده (القرنين السابع والخامس قبل الميلاد) بعدها تانيه ممكن تحديدها على أنها الكلت . فى الاخر، الثقافات الحضرية تطورت فى جنوب أيبيريا، زى تارتيسوس ، متأثرة بالاستعمار الفينيقى لساحل أيبيريا على البحر المتوسط ، مع منافسة قوية من الاستعمار اليونانى . حددت هاتان العمليتان المشهد الثقافى فى أيبيريا – البحر المتوسط باتجاه الجنوب الشرقى والقارى فى الشمال الغربي.

اللغات تعديل

 
الخريطة اللغوية: توضح التنوع اللغوى لشبه الجزيرة الأيبيرية حوالى سنة 200 قبل الميلاد (فى نهاية الحرب البونيقية التانيه ).

قالب:Spain topicsاللاتينى كان اللغة الرسمية لهسبانيا خلال الحكم الرومانى اللى تجاوز 600 عام. بحلول نهاية الإمبراطورية فى هسبانيا حوالى سنة 460 م، انقرضت كل اللغات الأيبيرية الأصلية، باستمدح سلف لغة الباسك الحديثة. لحد بعد سقوط روما وغزو الڤيسيجوث الجرمانيين والسويبيين ، كان كل السكان بالتقريب بيتكلمو اللاتينية، لكن فى شكلها الشائع المعروف باسم اللاتينية المبتذلة ، والتغيرات الإقليمية اللى وصلت لاللغات الرومانسية الأيبيرية الحديثة قد ابتدت بالفعل.

هسبانيا القرطاجية تعديل

 
مجال النفوذ القرطاجى قبل الحرب البونيقية الأولى.

بعد هزيمتها على ايد الرومان فى الحرب البونيقية الأولى (264 قبل الميلاد – 241 قبل الميلاد)، عوضت قرطاج خسارتها لصقلية من خلال إعادة بناء إمبراطورية تجارية فى هسبانيا.

الجزء الاكبر من الحروب البونيقية ، اللى دارت بين القرطاجيين البونيقيين والرومان، فى شبه الجزيرة الأيبيرية. أعطت قرطاج السيطرة على شبه الجزيرة الأيبيرية و جزء كبير من إمبراطوريتها لروما سنة 201 قبل الميلاد كجزء من معاهدة السلام بعد هزيمتها فى الحرب البونيقية التانيه ، و روما كملت استبدال قرطاج باعتبارها القوة المهيمنة فى منطقة البحر المتوسط . بحلول ذلك الوقت، الرومان كانو اعتمدو الاسم القرطاجي، اللىتمت كتابته بالحروف اللاتينية الاول باسم اسبانيا . تلقى المصطلح بعدين حرف H ، تمام زى ما حدث مع هيبرنيا ، و تم جمعه باسم Hispaniae ، زى ما حصل مع الغال الثلاثة .

الغزو الرومانى تعديل

قالب:Late Roman Provinces

 
هسبانيا تحت حكم القيصر أوغسطس بعد حروب كانتابريا سنة 29 قبل الميلاد

غزت الجيوش الرومانية شبه الجزيرة الأيبيرية سنة 218 قبل الميلاد واستخدمتها كميدان لتدريب الظباط و أرضية اختبار للتكتيكات خلال الحملات ضد القرطاجيين والإيبيريين واللوسيتانيين والغالاسيين وغيرهم من الكلت[ بحاجة لمصدر ] لم يتمكن الإمبراطور الرومانى أوغسطس (حكم من 27 ق.م – 14 م) من إكمال الغزو إلا سنة 19 قبل الميلاد (انظر حروب كانتابريا ). لحد ذلك الحين، ظل جزء كبير من هسبانيا يتمتع بالحكم الذاتي.

استمرت عملية الكتابة بالحروف اللاتينية بسرعة فى بعض المناطق حيث توجد إشارات لالتوغاتي، وببطء شديد فى مناطق تانيه، بعد زمن اغسطس ، وتم تقسيم هسبانيا 3 مقاطعات محكومة بشكل منفصل، وتسع مقاطعات بحلول القرن الرابع. والأهم من كده أن هسبانيا كانت لمدة 500 عام جزءاً من إمبراطورية عالمية عالمية مرتبطة ببعضها بالقانون واللغة والطريق الرومانى . لكن تأثير هسبانيا على الوافدين الجدد كان كبيراً أيضاً. كتب قيصر أن جنود الفيلق التانى أصبحو من أصل إسبانى و يعتبرو نفسهم من أصل إسباني .

تم قبول بعض سكان شبه الجزيرة ضمن الطبقة الأرستقراطية الرومانية و شاركو فى حكم هسبانيا والإمبراطورية الرومانية، رغم وجود طبقة أرستقراطية محلية تحكم كل قبيلة محلية. تم فرض اللاتيفونديا (الغناء، اللاتيفونديوم )، هيا عقارات كبيرة تسيطر عليها الطبقة الأرستقراطية، على نظام ملكية الأراضى الأيبيرى الحالي.

الرومان حسنو المدن القائمة، زى لشبونة ( أوليسيبو ) وتاراغونا ( تاراكو )، و أنشأوا ساراجوسا ( قيصراوغوستاوميريدا ( أوغوستا إيميريتاوفالنسيا ( فالينتيا )، وحوّلوا المدن الأصلية التانيه لمجرد قرى. توسع اقتصاد شبه الجزيرة تحت الوصاية الرومانية. كانت هسبانيا يعتبر مخزن حبوب ومصدر رئيسى للمعادن للسوق الروماني، و كانت موانئها تصدر الذهب والقصدير والفضة والرصاص والصوف والقمح وزيت الزيتون والنبيذ والأسماك والثوم . و زاد الإنتاج الزراعى مع إدخال مشاريع الري، اللى لسه بعضها قيد الاستخدام لحد اليوم. حصل السكان الأيبيريون ذوو الطابع الرومانى و أحفاد الجنود والمستعمرين الرومان المولودين فى أيبيريا على حالة المواطنة الرومانية الكاملة بحلول نهاية القرن الأول. كان الأباطرة تراجان (حكم 98 – 117)، وهادريان (حكم 117 – 138)، وثيودوسيوس (حكم 379 – 395) من أصل إسباني. الدينارى الأيبيري، اللى يطلق عليه الجنود الرومان كمان اسم argentum oscense ، تم تداوله لحد القرن الاولانى قبل الميلاد، بعد كده تم استبداله بالعملات المعدنية الرومانية.

تم تقسيم هسبانيا لمقاطعتين ( سنة 197 قبل الميلاد)، يحكم كل منهما قاضى قاضى : هسبانيا سيتيريور («هيسبانيا») وهسبانيا القدامية («هسبانيا البعيدة»). استمرت حروب الغزو الطويلة لقرنين من الزمان، و وقت اغسطس بس تمكنت روما من السيطرة على هسبانيا القدامية. تم تقسيم هسبانيا ل3 مقاطعات فى القرن الاولانى قبل الميلاد.

فى القرن الرابع، خصص لاتينيوس باكاتوس دريبانيوس ، و هو خطيب غالي، جزء من عمله لتصوير الجغرافيا والمناخ وسكان شبه الجزيرة، فكتب:قالب:Spain topics

الهسبانيا دى تنتج جنود أقويا، و قباطنة ماهرين جدًا، و متحدثين غزيرين الإنتاج، و شعرا لامعين. و هيا أم القضاة و الأمرا. ادت تراجان، و هادريان، و ثيودوسيوس للإمبراطورية.

مع مرور الوقت، تم استخدام اسم هسبانيا لوصف الأسماء الجماعية لممالك شبه الجزيرة الأيبيرية فى العصور الوسطى، اللى بقت تشير لشبه الجزيرة الأيبيرية كلها و جزر البليار .

الهسبانيا تعديل

 
هسبانيا الرومانية فى 125

خلال المراحل الأولى من الكتابة بالحروف اللاتينية، تم تقسيم شبه الجزيرة قسمين على ايد الرومان لأغراض إدارية. أقرب واحد لروما كان يسمى Citerior والأبعد هو Ulterior . كانت الحدود بينهما خط متعرج يمتد من كارتاغو نوفا ( قرطاجنة دلوقتى ) لبحر كانتابريا .

هسبانيا القدامية تتألف مللى يتعرف دلوقتى بالأندلس ، و پورتوجال ، و إكستريمادورا ، و ليون و جزء كبير من كاستييا لا فيجا السابقة، و جاليسيا ، و أستورياس و إقليم الباسك .

هيسبانيا سيتيريور تضم الجزء الشرقى من كاستييا لا فيجا السابقة، واللى يتعرف دلوقتى باسم اراجون، و فالنسيا ، و كاتالونيا و جزء كبير من كاستييا لا نويفا السابقة.

الجنرال والسياسى ماركوس فيبسانيوس أجريبا سنة 27 قبل الميلاد، قسم هسبانيا 3 أجزاء، و هيا تقسيم هسبانيا القدامية لبايتيكا ( الأندلس أساس) ، و لوسيتانيا (بما فيها جالايسيا وأستورياس ) و ضم كانتابريا ، و إقليم الباسك لهسبانيا الداخلية.

الإمبراطور اغسطس رجع فى نفس السنه ليقوم بتقسيم جديد تارك المقاطعات على النحو التالي:

  • مقاطعة هيسبانيا بايتيكا القدامية (أو هيسبانيا بايتيكا )، وعاصمتها كوردوبا، الايام دى كوردوبا . كانت تشمل مساحة أقل بقليل من مساحة الأندلس دلوقتى — حيث تركت ألميريا الحديثة وجزء كبير مللى يتعرف اليوم بجرانادا وجاين بالخارج — و المنطقة الجنوبية من باداخوز دلوقتى . نهر أنس أو أناس ( جواديانا ، من وادى أنس) يفصل هيسبانيا بايتيكا عن لوسيتانيا.
  • مقاطعة هسبانيا لوسيتانيا القدامية ( لوسيتانيا )، وعاصمتها إميريتا أوغستا ( ميريدا دلوقتى ) وبدون جاليسيا وأستورياس .
  • مقاطعة هسبانيا سيتيريور (أو تاراكونينسيس )، وعاصمتها تاراكو (تاراغونا). بعد ما كسبت دى المقاطعة أهمية قصوى، بقت معروفه ببساطة باسم Tarraconensis وتضم جاليسيا ( جاليكيا الحديثة وشمال پورتوجال ) وأستورياس .

بحلول القرن التالت، الإمبراطور كركلا قسم تقسيم جديد استمر لفترة قصيرة بس. قام بتقسيم Hispania Citerior تانى لقسمين،و ده اتسبب فى إنشاء المقاطعات الجديدة Provincia Hispania Nova Citerior و Asturiae-Calleciae . سنة 238، أعيد تأسيس مقاطعة تاراكونينسيس الموحدة أو هسبانيا سيتيريور .

 
مقاطعات هسبانيا تحت الحكم الرباعى

فى القرن التالت، تحت حكم الأباطرة الجنود،هيسبانيا نوفا (الركن الشمالى الغربى لاسبانيا) انفصلت عن تاراكونينسيس، كمقاطعة صغيرة لكن موطن الفيلق الدائم الوحيد فى هسبانيا، الفيلق السابع جيمينا . بعد إصلاح دقلديانوس للنظام الرباعى سنة 293 م، بقت أبرشية هسبانيا الجديدة واحدة من الأبرشيات الأربع — اللى يحكمها نائب — فى ولاية الغال البريتورية (التى تضم كمان مقاطعات الغال وجرمانيا وبريطانيا )، بعد إلغاء الإمبراطورية. رؤساء رباعيات تحت حكم الإمبراطور الغربى (فى روما نفسها، بعدين رافينا). تتألف الأبرشية، وعاصمتها إميريتا أوغوستا ( ميريدا دلوقتى)، من مقاطعات شبه الجزيرة الأيبيرية الخمس (بايتيكا، جالايسيا ولوسيتانيا، كل منها تحت حاكم يسمى القنصلية ؛ وقرطاچينيسيس، وتاراكونينسيس، كل منها تحت رئاسة )، وجزر البليار ، اللى تم فصلها عن تاراكونينسيس فى عهد دقلديانوس، ومقاطعة موريتانيا الطنجية فى شمال إفريقيا.

تم إدخال المسيحية لهسبانيا فى القرن الاولانى وبقت شائعة فى المدن فى القرن الثاني. بس، لم يتم إحراز تقدم يذكر فى الريف، لحد أواخر القرن الرابع، و ساعتها بقت المسيحية الدين الرسمى للإمبراطورية الرومانية. ظهرت بعض الطوايف المهرطقة فى هسبانيا، أبرزها البريسيلية ، لكن بشكل عام ظل الأساقفة المحليون تابعين للبابا . استمر الأساقفة اللى كانو يتمتعون بوضع مدنى وكنسى رسمى فى الإمبراطورية المتأخرة فى ممارسة سلطتهم للحفاظ على النظام لما انهارت الحكومات المدنية هناك فى القرن الخامس. بقا مجلس الأساقفة أداة مهمة للاستقرار وقت صعود القوط الغربيين . انتهت آخر آثار الحكم الرومانى (الكلاسيكى الغربي) سنة ٤٧٢.

الغزو الجرمانى تعديل

 
شبه الجزيرة الأيبيرية (530 م - 570 م)
 
شبه الجزيرة الأيبيرية سنة 560م

كان التراجع عن اسبانيا الرومانية نتيجة لعبور أربع قبائل نهر الراين سنة 406. بعد 3 سنين من النهب والتجول فى شمال وغرب بلاد الغال، نقل الجرمانيون البوريون والسويفيون والوندال ، مع آلان السارماتيين ، لأيبيريا فى سبتمبر أو اكتوبر 409 بناء على طلب جيرونتيوس ، المغتصب الروماني. أنشأ السويفيون مملكة فى جاليسيا فيللى يتعرف اليوم بجليسيا وشمال پورتوجال . كما أنشأ حلفاء آلان، الهاسدينجى المخربون ، مملكة فى جزء آخر من جالايسيا. أنشأ آلان مملكة فى لوسيتانيا – ألينتيخو والغارفى الحديثة، فى پورتوجال . احتل مخربو سيلينجى لمده صغيره أجزاء من جنوب أيبيريا فى مقاطعة بايتيكا . وفى محاولة لاستعادة المنطقة، وعد الإمبراطور الرومانى الغربي، هونوريوس (حكم من 395 – 423)، الڤيسيجوث بوطن فى جنوب غرب بلاد الغال إذا دمروا الغزاة فى اسبانيا. قضوا كل على Silingi و Alans. انضمت البقية لAsding Vandals اللى استقروا الاول فى الشمال الغربى مع Sueves لكن جنوب لBaetica. إنه لغز لماذا تم استدعاء الڤيسيجوث على ايد الأرستقراطى قسطنطيوس (الذى اكتوبر تجوز سنة 418 من أخت هونوريوس اللى اتجوزت لمده صغيره من ملك الڤيسيجوث أتولف). القوط الغربيون، بقايا القبيلتين اللى انضموا ليهم والسويفيين، انحصروا فى منطقة صغيرة فى الشمال الغربى من شبه الجزيرة. ممكن تم إعادة تأسيس الأبرشية وعاصمتها ميريدا عام 418.[10] فشلت المحاولة الرومانية بقيادة الجنرال كاستوريوس لطرد الوندال من كوردوبا عام 422.

عبر الفاندال والألانيون لشمال افريقيا عام 429، و هو الحدث اللى يعتبر حاسم فى تسريع انهيار الإمبراطورية الرومانية الغربية. بس، رحيلهم سمح للرومان باستعادة 90% من شبه الجزيرة الأيبيرية لحد سنة 439. بعد رحيل الفاندال، بقى السويفيون بس فى الركن الشمالى الغربى من شبه الجزيرة. تم استعادة الحكم الرومانى اللى بقى فى الربع الشرقى على معظم أيبيريا لحد احتل السويفيون ميريدا عام 439، هيا خطوة تزامنت مع احتلال الفاندال لقرطاج فى أواخر العام نفسه. قامت روما بمحاولات لاستعادة السيطرة فى 446 و 458. و كان النجاح مؤقتا. بعد وفاة الإمبراطور ماجوريان عام 461 انهارت السلطة الرومانية باستمدح تاراكونينسيس، الربع الشمالى الشرقى من شبه الجزيرة. استولى القوط الغربيون، وهم شعب جرمانى ، مملكته فى جنوب غرب بلاد الغال، على المقاطعة لما احتلوا تاراغونا عام 472. كما قاموا بحصر السويفيين اللى حكموا معظم المنطقة فى جاليسيا وشمال البرتغال. سنة 484، أسس القوط الغربيون طليطلة عاصمة لمملكتهم. حكم ملوك الڤيسيجوث المتعاقبون هسبانيا كأرستقراطيين تولوا مهام إمبراطورية للحكم باسم الإمبراطور الروماني. سنة 585، غزا القوط الغربيون مملكة جاليسيا السويبيين ، و علشان كده سيطروا على كل هسبانيا بالتقريب .

فى ظل القوط الغربيين، ما كانتش الثقافة متطورة اوى زى ما كانت فى ظل الحكم الروماني، لما كان هدف التعليم العالى هو إعداد السادة لأخذ أماكنهم فى الإدارة البلدية والإمبراطورية. مع انهيار البنية الفوقية الإدارية الإمبراطورية فوق مستوى المقاطعات (والتى كانت تحتضر عملى)، نقلت مهمة الحفاظ على التعليم الرسمى والحكومة لالكنيسة من الطبقة الحاكمة القديمة من الأرستقراطيين المتعلمين وطبقة النبلاء. برز رجال الدين، فى معظمهم، باعتبارهم الموظفين المؤهلين لإدارة الإدارة العليا بالتنسيق مع الوجهاء المحليين الأقوياء اللى قاموا بالتدريج بتهجير مجالس البلدات القديمة. زى ما هو الحال فى أى مكان آخر فى أوائل العصور الوسطى فى أوروبا، كانت الكنيسة فى هسبانيا يعتبر المؤسسة الاكتر تماسك فى المجتمع. القوط الغربيون مسؤولين كمان عن إدخال المسيحية السائدة لشبه الجزيرة الأيبيرية. ممكن العثور على أقدم تمثيل للمسيح فى الفن الدينى الإسبانى فى منسك القوط الغربيين، سانتا ماريا دى لارا . كما جسدت استمرارية النظام الروماني. استمر الرومان الأصليون من أصل إسبانى فى إدارة الإدارة المدنية، واستمرت اللاتينية فى كونها لغة الحكومة والتجارة نيابة عن القوط الغربيين.[11]

الدين كان هو المصدر الاكتر استمرار للاحتكاك بين الرومان الأصليين الخلقيدونيين ( الكاثوليكيين ) من أصل هسبانى و أسيادهم من القوط الغربيين الآريوسيين ، اللى اعتبرهم الأولون هرطقة. فى بعض الأحيان، أدى ده التوتر لتمرد مفتوح، واستغلته الفصائل المضطربة جوه الطبقة الأرستقراطية القوطية الغربية لإضعاف النظام الملكي. سنة 589، تخلى ريكارد ، حاكم القوط الغربيين، عن الآريوسية قدام مجلس الأساقفة فى توليدو وقبل المسيحية الخلقيدونية ( الكنيسة الكاثوليكية )، و علشان كده ضمن التحالف بين ملكية الڤيسيجوث والرومان الإسبانيين الأصليين. لن يكون ده التحالف هو المرة الأخيرة فى تاريخ شبه الجزيرة اللى يتم فيها السعى لالوحدة السياسية من خلال الوحدة الدينية.

تم تقديم احتفالات البلاط – من القسطنطينية – اللى أعلنت السيادة الإمبراطورية ووحدة دولة الڤيسيجوث فى طليطلة. بس، كانت الحرب الأهلية، والاغتيالات الملكية، والاغتصاب أمر شائع، وتولى أمراء الحرب وكبار ملاك الأراضى سلطات تقديرية واسعة. ذهبت الخلافات العائلية الدموية دون رادع. اكتسب القوط الغربيون جهاز الدولة الرومانية وزرعوه، لكن ماقدروش من جعله يعمل لصالحهم. وفى غياب نظام وراثى واضح المعالم لخلافة العرش، شجعت الفصائل المتنافسة التدخل الأجنبى على ايد اليونانيين ، والفرانكيين ، و أخيرا المسلمين فى النزاعات الداخلية وفى الانتخابات الملكية.

بالنسبة الى إيزيدور سيبييا ، مع هيمنة القوط الغربيين على المنطقة تم البحث عن فكرة وحدة شبه الجزيرة، وتم نطق عبارة الأم هسبانيا لأول مرة. لحد ذلك التاريخ، خصصت هسبانيا كل أراضى شبه الجزيرة. فى هيستوريا جوثوروم ، يظهر الڤيسيجوث Suinthila كأول ملك حيث يتم التعامل مع هسبانيا كأمة قوطية .

الغزو الاموى تعديل

 
هسبانيا الأموية فى أقصى اتساع ليها 719 م

قاد الحاكم الأموى طارق بن زياد قوة مهاجمة قوامها حوالى 1700 رجل من شمال إفريقيا لجنوب هسبانيا فى ابريل هزمو جيش الڤيسيجوث فى معركة حاسمة فى غواداليتى سنة 712. بعدين تم تعزيز قوات طارق، وفى سنين قليلة سيطرت على اكتر من تلتين شبه الجزيرة الأيبيرية . ضم الغزو الأموى التانى 18 ألف جندى معظمهم من العرب، اللى استولوا بسرعة على سيبييا بعدين هزموا أنصار رودريك فى ميريدا والتقوا بقوات طارق فى تالافيرا . فى العام التالي، واصلت القوات المشتركة دخول جاليسيا والشمال الشرقي، واستولت على ليون وأستورجا وساراجوسا .

أطلق الأمويون على المنطقة Arabic: الأندلس‎ سيطروا عليها " الأندلس " ). و كانت الأندلس، فى أقصى اتساعها، مقسمة لخمس وحدات إدارية.

فى سجلات ووثائق العصور الوسطى العليا ، استمر استخدام المصطلحات المستمدة من هسبانيا أو اسبانيا أو اسبانيا أو إسبانها على ايد المسيحيين لكن بس فى الإشارة لالمناطق اللى يسيطر عليها المسلمين .

من نص القرن التلاتاشر لأواخر القرن الخمستاشر ، كانت المنطقة الوحيدة المتبقية من الأندلس هيا إمارة جرانادا، آخر معقل للمسلمين فى شبه الجزيرة الأيبيرية. بعدين كانت حرب جرانادا، و أسفرت عن هزيمة إمارة جرانادا وضمها لكاستييا، منهية بكده الحكم الإسلامى فى شبه الجزيرة الأيبيرية.

فى السنين الأخيرة من القرن الاتناشر، بقت شبه الجزيرة الأيبيرية بأكملها، الإسلامية والمسيحية، معروفه باسم "اسبانيا" ( اسبانيا أو اسبانيا أو إسبانها ) و بقا مصطلح "ممالك اسبانيا الخمس" يستخدم للإشارة لمملكة جرانادا الإسلامية. والممالك المسيحية اراجون ، كاستييا ، پورتوجال ، ونافار .

اقتصاد تعديل

قبل الحروب البونيقية، كانت هسبانيا أرض تتمتع بالكثير من الثروة المعدنية والزراعية غير المستغلة، و كانت محدودة باقتصادات الكفاف البدائية لشعوبها الأصلية بره عدد قليل من الموانئ التجارية على طول البحر المتوسط . أدى احتلال القرطاجيين بعدين الرومان بسبب رواسب الفضة الوفيرة لتطوير هسبانيا لاقتصاد مزدهر متعدد الأوجه. كانت الكتير من المعادن والزيتون والزيت من بايتيكا والأسماك المملحة والثوم والنبيت من السلع المنتجة فى هسبانيا والمحلاتة بيها فى كل اماكن الإمبراطورية. كان تعدين الذهب النشاط الاكتر أهمية فى الأجزاء الشمالية الغربية من شبه الجزيرة. تم توثيق ده النشاط فى المواقع الأثرية زى لاس ميدولاس (اسبانيا) وكاساى ( بونتى دى ليما ، البرتغال).[12]

مناخ تعديل

كانت مستويات هطول الأمطار مرتفعة بشكل مش عادى خلال ما يسمى بالفترة الرطبة الأيبيرية الرومانية . شافت اسبانيا الرومانية مراحلها الثلاث: الفترة الاكتر رطوبة فى 550-190 قبل الميلاد، والفترة القاحلة فى 190 قبل الميلاد-150 م، وفترة رطبة تانيه فى 150-350.[13] سنة 134 قبل الميلاد، اضطر جيش سكيبيو أميليانوس فى اسبانيا لالسير ليل بسبب الحرارة الشديدة، لما ماتت بعض خيوله وبغاله من العطش (رغم أن الأمطار الربيعية الغزيرة فى وقت سابق، سنة 181 قبل الميلاد، منعت الكلتيبيريين من التخفيف الحصار الرومانى لكونتريبيا ).[14] خلال القرن التانى الميلادي، هيمنت درجات الحرارة الدافئة بشكل خاص فى الجبال على طول الساحل الشمالى ، وتخللتها فترات باردة تانيه من c. 155 ل180.[15] بعد حوالى 200 درجة مئوية، تقلبت درجات الحرارة، واتجهت نحو البرودة.[15]

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. Zvi Herman, קרתגו המעצמה הימית [= “Carthage, the Maritime Empire”] (Massadah Ltd, 1963), 105.
  2. Living floors: The animal world in the mosaics of Israel and its surroundings / Ami Tamir,(Tel-Aviv, 2019),131;רצפות חיות: עולם החי בפסיפסי ארץ ישראל וסביבתה
  3. Conrad Malte-Brun, Précis de la géographie universelle, vol. 4 (Paris: Buisson, 1810–29), 318.
  4. "pg 292".[permanent dead link]
  5. "La Emergencia de Sevilla" (PDF). Universidad de Sevilla. Retrieved 2011-05-11.
  6. Charles Anthon, A System of Ancient and Mediæval Geography for the Use of Schools and Colleges (New York, 1849), 14.
  7. Charnock, Richard Stephen (March 17, 1859). "Local Etymology: A Derivative Dictionary of Geographical Names". Houlston and Wright.
  8. Monfrin, Jacques (March 17, 1946). "Paul Lebel, Les noms de personnes en France, 1946". Romania. 69 (275): 406–408.
  9. Baruque, Julio Valdeón (June 17, 2002). Las Raices Medievales de España. Real Academia de la Historia. ISBN 9788495983954 – via Google Books.
  10. Kulikowski, M. The Career of the 'comes Hispanarum' Asterius, Phoenix, 2000a,54: 123-141.
  11. E.A. Thompson, The Visigoths in Spain, 1969 pp. 114–131.
  12. Encadré 5.2 de Silva, A. J. M. (2012), Vivre au-delà du fleuve de l'Oubli. Portrait de la communauté villageoise du Castro do Vieito au moment de l'intégration du NO de la péninsule ibérique dans l'orbis Romanum (estuaire du Rio Lima, NO du Portugal), Oxford, Archaeopress.
  13. Celia Martín-Puertas; et al. (March 2009). "The Iberian–Roman Humid Period (2600–1600 cal yr BP) in the Zoñar Lake varve record (Andalucía, southern Spain)". Quaternary Research. 71 (2): 108–120. Bibcode:2009QuRes..71..108M. doi:10.1016/j.yqres.2008.10.004.
  14. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Curchin
  15. أ ب Michael McCormick; et al. (Autumn 2012). "Climate Change during and after the Roman Empire: Reconstructing the Past from Scientific and Historical Evidence" (PDF). Journal of Interdisciplinary History. Archived from the original (PDF) on 2015-07-14. Retrieved 24 Aug 2014.
 
هسبانيا على مواقع التواصل الاجتماعى
 


المرجع غلط: <ref> فى تاجز موجوده لمجموعه اسمها "lower-alpha", بس مافيش مقابلها تاجز <references group="lower-alpha"/> اتلقت