ويكيبيديا:سيرة حياه ذاتيه

nomargin
nomargin
الصفحه دى صفحه سياسه رسميه فى ويكيبيديا مصرى.
السياسه بتشرح القواعد و الشروط اللى لازم كل اللى بيضيف أو يعدل فى ويكيبيديا مصرى يتبعها, السياسات بتبقى رسميه بعد نقاش و اتفاق عليها و ممكن تتعدل أو تتلغى بنفس الطريقه. لو عايز تقترح تعديل, لو سمحت اقترحه فى صفحة المناقشه.

كتابه سيره ذاتيه على ويكيبيديا هيا مثال على تضارب المصالح و ما ننصحش بيه, تحرير سيره ذاتيه عنك مقبول بس لو كنت بتصلح اعمال تخريب واضحه او مخالفات واضحه لسياسة السيره الذاتيه الخاصه بالناس اللى لسه عايشه, ويكيبيديا ما بتنصحش بكتابه السير الذاتيه لانه من الصعب كتابه سيره ذاتيه محايده و قابله للتحقق, من المحتمل يتم مسح المقالات اللى من النوع داه.

مشكلة السير الذاتيه

فيه مشاكل اساسيه كتيره متعلقه بالسير الذاتيه:

  • فى الغالب اللى بيكتب عن نفسه هيكون متحيز و ايجابى هيكتب الناس انطباعات إيجابيه عن نفسهم و هيقدمو الآراء كحقائق, ويكيبيديا بتهدف لتجنب تقديم الآراء كحقائق.
  • المعلومات ممكن تكون موش قابله للتحقق لو كان المصدر الوحيد لحقيقه معينه عنك هوا انت نفسك, مقالات ويكيبيديا لازم تكون قابله للتحقق.
  • ممكن تحتوى على بحث اصلى, فى الغالب الاشخاص بيضيفو فى السير الذاتيه معلومات ما اتنشرتش قبل كده,.

السيره الذاتيه موش بس انك تكتب بنفسك عن نفسك, كمان انك تدفع لشخص او تطلب من شخص يكتب عنك.

على الرغم من انك فاكر انك محايد بس داه موش دايما صحيح, التحيزات اللاواعيه هيا سبب شائع لمشاكل مقالات السيره الذاتيه و بتاثر على الحياد و إمكانيه التحقق, لما تكتب عن نفسك ممكن تضمن معلومات موش ممكن التحقق منها.

لو كان فى ويكيبيديا مقال عنك

من الصعب تكتب عن نفسك بشكل محايد و موضوعى, خلى غيرك يكتب عنك, تقدر تساهم بمواد او تقديم اقتراحات على صفحه نقاش المقاله, فى الحالات الواضحه تقدر تعدل الصفحات عشان تصلح اعمال التخريب لو كان تخريب بسيط و واضح موش نزاع على المحتوى, ما تترددش فى مسح الحقائق الخاطئه عنك زى الحاله الاجتماعيه و صاحب العمل الحالى و مكان الميلاد.