الظاهر قانصوه هوه حاكم مصر رقم 445


السلطان الملك الظاهر ابو سعيد قانصوه من قانصوه الأشرفى قايتباى ، تالت و عشرين سلاطين الدوله المملوكيه البرجيه (الشركسيه)، قعد على عرش مصر سنة 1498 و هو عنده اقل من تلاتين سنه و استمر فى الحكم لسنة 1500. اسمه " من قانصوه الأشرفى " لإن استاذه كان الامير " قانصوه الألفى " اللى اداه للسلطان " الأشرف قايتباى ". كان خال السلطان " الناصر محمد بن قايتباى " فكانت الناس بتسميه " خال السلطان ". المصريين فرحوا بسلطنته بسبب كرههم للناصر محمد بن قايتباى اللى حكم قبله. اشتهر بإسم " السلطان ماعرفش ".

الظاهر قانصوه
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1473  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 1500 (26–27 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
معلومات تانيه
المهنه سياسى  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

قبل السلطنه

قانصوه كان فى منصب " الدواداريه الكبرى " وقت سلطنة ابن أخته السلطان الناصر ابو السعادات. ابو السعادات كان شاب صغير عنده سبعتاشر سنه و كان مشهور بالطيش و سؤ التصرف و ضعف الشخصيه و كان بيصاحب الأوباش و الحرافيش من سنةة الناس و ده اتسبب فى سؤ علاقته بالامرا و رجال الدوله و لحد بخاله " قانصوه " اللى كان دايماً بيساعده و بيقف جنبه فى ازماته مع الامرا. لكن الامرا بزعامة " ازبك " و " طومان باى " (العادل) فى الاخر قرروا انهم يزيحوه فقتلوه سنة 1498 بعد ما اتفقوا مع خاله قانصوه انه يتسلطن مكانه اذا قتلوه.

السلطنه

 
ضريح ابو سعيد قانصوه فى القاهرة

بعد ما اتقتل ابو السرجعت الامرا بايعوا خاله " قانصوه " زى ما كانو اتفقوا معاه و اتلقب بالملك الظاهر. الامير ازبك كان اول واحد يبايعه و يبوس له الارض مع انه كان بيعتبر نفسه احق بالسلطنه ، فعينه قانصوه أتابك للجيش و رقى طومان باى لمنصب " الدواداريه الكبرى " اللى كانت منصبه قبل ما يتسلطن و اداله عليه كمان مناصب الوزاره و الاستداريه كمكافأه ليه على دوره الرئيسى فى الاطاحه بالسلطان ابو السعادات.

قانصوه فى الحقيقه كان مجرد سلطان بالاسم و اللى بيحكموا كانو الامرا اما هو فماكنش بيبت فى حاجه و اذا حد سأله عن حاجه كان بيرد يقول " ماعرفش " لدرجة ان المصريين بقوا يسموه " السلطان ماعرفش ". بيقول المؤرخ ابن إياس انه " كان مسلوب الإختيار مع الأمراء ".

الامير طومان باى من جهته رغم المناصب اللى ادهاله السلطان قانصوه كان طمعان فى السلطنه لكن كان خايف من الأتابكى " جان بلاط " ، فإبتدا يتآمر مع نايب الشام " قصروه " المتمرد على السلطه فى مصر ، و لما عرف قانصوه باللى بيحصل انتشرت اشاعه بإنه امر بالقبض على طومان باى و هو فى الصعيد. الإشاعه دى ، زى ما بيقول ابن إياس ، كانت السبب فى زوال سلطنة قانصوه لإن الامرا لما سمعوا الإشاعه و صدقوها قرروا انهم يخلصوا من قانصوه فلما عرف بتدبير الامرا هرب منهم و دخل قسم الحريم فى قلعة الجبل و اتنكر فى هدوم واحده ست و ما حدش عرف هو راح فين.

الامرا خلعوا قانصوه سنة 1500 بعد ما حكم اكتر من عشرين شهر و اختلف الامرا على موضوع سلطنه حد جديد لكن طومان باى انحاز لجان بلاط و سلطنه ضد رغبة الامرا و العسكر.

عملاته و ألقابه

عملات السلطان قانصوه قليله و مفيش منها غير شوية دنانير و فلس فريد من نوعه. ظهرت على العملات الألقاب دى : " السلطان الملك الظاهر ابو سعيد " و " السلطان الملك ابو سعيد ". و اتكتب دعا : " عز نصره ".

المراجع

  • ابن إياس: بدائع الزهور فى وقائع الدهور، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1982
  • ابن تغرى: النجوم الزاهرة فى ملوك مصر و القاهرة، دار الكتب و الوثائق القومية، مركز تحقيق التراث، القاهرة 2005، ISBN 977-18-0373-5
  • شفيق مهدى ( دكتور) : مماليك مصر و الشام, الدار العربية للموسوعات, بيروت 2008.
شوف كمان
مسك قبله
المماليك
مسك بعده
الناصر محمد بن قايتباى مدة الحكم: اكتر من 20 شهر جان بلاط