أوكي (OK) كلمة إنجليزية أمريكية دخيلة للعربية العامية ، و تعنى «حسن» - وتُستخدم للموافقة على أمر وُجّه لقائلها أو للموافقة على شيء ما أو لتأييد شيء ما - كما تعنى «جيّد» إذا استُخدمت لتصف شيء ما.

قد تصاحب كلمة أوكى إشارة باليد والأصابع مضمومة والأبهام يؤشر لالأعلى (وتعنى الموافقة)، أو لالأسفل (وتعنى الرفض) معتمدا على صيغة الكلام اللى يتم التحاور حوله.

هذه الكلمة دخلت كذلك أغلب لغات العالم ومفهوم معناها عند الجميع.

أصل الكلمة تعديل

هناك الكتير من الأقاويل حول أصل دى الكلمة منها:

  • أنها تمثل الأصوات الأولى من جملة All correct
  • أنها ترتبط بحدث انتخابى كان اسم واحد من المتنافسين يبدأ بحرف O والتانى يبدأ بحرف K
  • أنه فى الحرب العالمية التانيه كانت تعنى " zero killed " تقال لما لا يكون هناك إصابات فاختصارها "0k" أى أن كل شيء على مايرام.
  • نظرية Obediah Kelly : يُقال أنه رجل يعمل كوكيل شحن فى سكة حديد، و كان هو من يكتب وي مضا وثائق الشحن اللى تم اختيارها وقبولها. فبقت ok اختصار لأسمة وبقت تدل على الموافقة والقبول.
  • نظرية الاشتقاق من اللغات التانيه : وهنا البعض يوضح أن ok مشتقة من شوية لغات، ويوضح البعض أن ok اشتقت من الإسكتلندييناللى يستخدمون تعبير ”och aye” والفرنسيين ”aux Cayes” والكثيرو ده ذكر فى oxford.

ذكرت دايرة المعارف البريطانية إن منشأ دى الكلمة كان فى امريكا الأمريكية، و منها خرجت لدول العالم علشان تكون بعدين كلمة عالمية على كل المستويات و خصوصاً على المستوى العالمي.

مصادر تعديل

 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: