ايمانويل جال

(تحويل من إيمانويل چال)

ايمانويل چال Emmanuel Jal مغنى هيب هوب من جنوب السودان بيحكى فى اغانيه عن الحرب الاهلية فى السودان وانه كان بيحارب و هو صغير.

ايمانويل چال
ايمانويل چال فى حفلة فى بريستول

بدايته تعديل

ميعرفش هو اتولد امتى بس هو متأكد انه اتولد فى بداية التمانينات فى قرية اسمها تونچ فى جنوب السودان، والده انضم لجيش تحرير السودان، ولما كان عمره 7 سنين مامته ماتت، سنة 1987 لما كان عنده 6 او 7 سنين اتاخد من اهله عشان يحارب فى الحرب الاهلية اللى فى السودان و كان بيشيل سلاح AK-47 اللى كان اطول منه وفِضَل على كدة 5 سنين.

لما الحرب بقت صعبة ايمانويل هرب هو واطفال تانيين وسابوا الحرب ومشيوا 3 شهور لحد ما وصلو لمدينة اسمها وات اللى كان فيها مجموعة انفصلت عن جيش التحرير، وهناك قابل ايما مكون مرات قائد جيش التحرير اللى اتبنته ورفضت انه ينضم للجيش وهرّبته لكينيا،وساعتها كان عنده 11 سنة، وهناك ايمانويل دخل المدرسة فى نيروبى، بعدها بكام شهر اما ماتت فى حادثة بس صحابها ساعدوا ايمانويل ان يكمّل دراسته.

المزيكا تعديل

وهو فى المدرسة فى كينيا ابتدى يغنى عشان يهون على نفسه وينسى اللى شافه، و كان كمان بيعمل حاجات خاصة بالمجتمع زى انه كان بيجمع فلوس للاطفال الشوارع واللاجئين، و كان اللى حواليه بيشجعوه، ايمانويل دخل اكتر فى المزيكا وعمل مجموعات، واول اغنية عملها هى All We Need Is Jesus او "كل اللى محتاجينه هو يسوع" اللى اتعملت فى كينيا واتذاعت فى بريطانيا.