ادوات الاكل او أدوات المائدة Cutlery هيا الأدوات اللى تستخدم فى تناول الطعام على الموائد وتشمل الملعقة والشوكة والسكين.[1][2] والأدوات هيا من أصل غربى لكن استخدامها اصبح عالميا. تُصنع أدوات الترابيزه الفاخرة عاده من الفضة، وللاستخدام السريع زى مطاعم الوجبات السريعه أو الرحلات أو حفلات الشواء، تصنع أدوات الطعام من البلاستيك.

ادوات الاكل
 

مثال على أدوات الترابيزه الحديثة، تصميم المهندسة المعمارية ومصممة المنتجات زها حديد (2007).
مجموعة (معروفه باسم كانتين ) من أدوات الترابيزه الفضية من العصر الجورجى ، بما فيها الملاعق والملاعق المخصصة للتقديم. القطعة الرفيعة الموجودة على اليسار م اوضه نخاع لتناول نخاع العظم .
أدوات الترابيزه الخشبية
إعداد الطاولة لوجبة مكونة من ثمانية أطباق. تتضمن موزع زبدة يرتكز على حامل من الكريستال؛ وشوكة كوكتيل، وملعقة حساء، وشوكة حلوى، وملعقة حلوى، وشوكة آيس كريم، و سكاكين وشوك منفصلة للأسماك، والطبق الرئيسي، والسلطة.
ملعقة وشوكة وسكين

الملعقة والشوكة والسكين هيا الأدوات الأكتر انتشار، إلا أنها قد تشمل كمان أدوات تانيه زى ملعقة الشاى وكمان فيه هناك أداه تستخدم فى بعض الدول ومنها (كوريا واليابان والصين وتايوان ) تسمى اعواد الطعام هيا عامل رئيسى وعاده ثابته عندهم تميزهم عن غيرهم من الحضارات.

مصادر

تعديل
  1. British Pathé. "The Master Cutler". britishpathe.com. Archived from the original on 23 اغسطس 2017.
  2. Miodownik, Mark (29 April 2015). "Stainless steel revolutionised eating after centuries of a bad taste in the mouth". The Guardian. Archived from the original on 01 ديسمبر 2017. {{cite news}}: Check date values in: |archivedate= (help)