اضطهاد فاليريان

اضطهاد فاليريان هو اضطهاد حصل لمسيحيين مصر فى عهد الامبراطور الرومانى فاليريان Valerian اللى قعد على عرش الامبراطوريه الرومانيه فى سنة 254 بعد عدد من الامبراطره اللى حكمو بعد الامبراطور ديسيوس اللى اضطهد مسيحيين مصر اضطهاد كبير. فى الاول فاليريان ما بينش عداوه للمسيحيين و كان بيعزمهم فى قصره و بيتكلم معاهم. لكن الحال ده مادامش مده طويله ، فبعد شويه رجعت الامور لزى ماكانت و بدأ فاليريان يضطهد المسيحيين بنفس طريقة سلفه ديسيوس. فى الاضطهاد ده اتقتلت و اتعذبت اعداد كبيره من مسيحيين و اساقفة مصر و كان بيهجمو على بيوتهم و يجرجروهم براه و يسوموهم العذاب ، و اضطرت اعداد كبيره من المسيحيين انهم يسيبو بيوتهم و يهربو على الصحارى و كهوف الجبال.

فظايع حصلت فى مصر وقت اضطهاد فاليريان.

البابا ديونيسيوس نال نصيبه من التعذيب و الاضطهاد و جلده والى الرومان بالكرباج و امره انه يسجد للألهه الرومانيه فلما رفض جمع عدد من المسيحيين و قتلهم قدام عينيه و نفاه. بعد ما رجع ديونيسيوس اسكندريه من المنفى مالقاش فيها غير 3 شمامسه بس مع انه قبل ما يتنفى كان ساب فيها عدد كبير من الشمامسه لكن كلهم هربو و استخبو و ماتت اعداد منهم من المرض.

وصل اضطهاد فاليريان لدرجة ان الرومان كانو بيشقو بطون الاطفال المسيحيين و ياخدو مصارينهم و يلفوها على اعواد القصب و يرموها على تماثيل الالهه.

شوف كمان
قبله
اضطهاد الرومان لمسيحيين مصر
بعده
اضطهاد ديسيوس حكم من: 254 اضطهاد ديوكلتيانوس