اعتماد محمد على حافظ رشدي (15 يناير 1939) فنانة ومنتجة مصرية زوجها كان احمد خورشيد.

اعتماد خورشيد
معلومات شخصيه
اسم الولاده (بالعربى: اعتماد مُحمَّد علي حافظ رُشدي تعديل قيمة خاصية الاسم عند الولادة (P1477) في ويكي بيانات
الميلاد 15 يناير 1939 (1939-01-15) (العمر خطأ لوا في وحدة:Age على السطر 669: attempt to call local 'Date' (a nil value). سنة)


مصر

تاريخ الوفاة 27 يونيه 2021 (86 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
الجنسيه  مصر
الزوج احمد خورشيد   تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ممثله ،  ومنتجة افلام   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام عربى   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
المواقع
السينما.كوم صفحتها على موقع السينما

أسست شركة إنتاج سينمائى مع صلاح رمسيس ولبنى عبد العزيز فشاركت فى إنتاج عدد من الأفلام، و أسست (معامل إعتماد خورشيد) للطبع والتحمبض، واللى شاركت فى مونتاج عدد من الأعمال من أواخر الخمسينات وحتى السبعينيات من اشهرها (العزاب الثلاثة، المغامرة الكبرى، الحسناءوالطلبة)، اتجوزت من احمد خورشيد والد الفنان عمر خورشيد لاعب الجيتار المصري، وبعدها اتجوزت صلاح نصر مدير المخابرات فى فترة حكم الرئيس عبد الناصر لحد وفاته.

كانت قصتها اثارت الكثير من الجدل بعد ورود معلومات عن إجبار مدير المخابرات المصرية صلاح نصر زوجها على تطليقها علشان هو يتزوجها ، كانت حكت فى واحده من المقابلات التلفزيونية [1] أن نصر هدّد زوجها بإدخاله مستشفى المجانين فى حال رفضه تطليقها، فأقنعته بتنفيذ ده خوف عليه وعلى اولادهم، و كان هو الشاهد على عقد قرانهما، رغم أنها كانت حامل فى ابنها "أدهم".

الفت كتاب حوالين انحرافات صلاح نصر تكشف فيه الممارسات الشاذة لمدير جهاز المخابرات وعلاقاته المشبوهة مع نجمات السينما المصرية واستغلاله لهم فى نشاطات مخابراتية.

كان البعض ييعتقد أن اعتماد خورشيد هيا والدة الفنان المصرى عمر خورشيد لكن الحقيقة أنها كانت مرات ابوه، ولم يعش معها إلا فترة قصيرة جدا من طفولته، لانه نقل بعدها ليعيش مع والدته.

شوف

مذكرات اعتماد خورشيد

روابط برانيه

المصادر

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)