الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


الاخوة بلوز بالانجليزى: The Blues Brothers هو فيلم كوميدي موسيقي أمريكي سنة 1980 من إخراج جون لانديس.[6] بيقوم ببطولته جون بيلوشي فى دور "جولييت" جايك بلوز ودان أيكرويد فى دور أخوه إلوود، و اتطورت الشخصيات من الرسم الموسيقي المتكرر " ذا بلوز براذارز " على سلسلة هيئة الإذاعة الوطنية المتنوعة ساترداي نايت لايف. وبتدور أحداث الفيلم فى مدينة شيكاغو، إلينوي،في المكان اللى اتصور فيه، وكتب السيناريو أيكرويد ولانديز. وبيتميز بأرقام موسيقية من الإيقاع والبلوز (أر & بي)، ومغني الروح والبلوز جيمس براون.

الإخوة بلوز
The Blues Brothers
 

الصنف فيلم مزيكا [1]،  وفيلم كوميدى   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
تاريخ الصدور 20-6-1980
مدة العرض 133 دقيقة[2]
البلد الولايات المتحدة الأمريكية
اللغه الاصليه الإنجليزية
مواقع التصوير شيكاجو [3]  تعديل قيمة خاصية موقع التصوير (P915) في ويكي بيانات
الطاقم
المخرج جون لانديس
الإنتاج روبرت ك. وايس
الكاتب
  • دان أيكرويد
  • جون لانديس
سيناريو دان ايكرويد ،  وجون لانديس   تعديل قيمة خاصية كاتب السيناريو (P58) في ويكي بيانات
البطوله
  • جون بيلوشي
  • دان أيكرويد
  • جيمس براون
  • كاب كالواي
  • ري تشارلز
  • كاري فيشر
  • أريثا فرانكلين
  • هنري جيبسون
موسيقى ايرا نيوبورن   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
صناعه سينمائيه
تصوير سينمائى ستيفن م.كاتز
التركيب جورج فولسي جونيور
استوديو يونيفيرسال استوديو
توزيع يونيفرسال بيكشرز
الميزانيه $30 مليون[4]
الايرادات
معلومات على
الموقع الرسمى الموقع الرسمي
اولموڤى.كوم v60974  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فلم في موقع "كُلُّ الأفلام" (AllMovie) (P1562) في ويكي بيانات
IMDb.com tt0080455  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
السينما.كوم 2002204  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للافلام (P3135) في ويكي بيانات
FilmAffinity 148222  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات

وكاب كالواي وأريثا فرانكلين وراي تشارلز وتشاكا خان وجون لي هوكر، هيا كمان يتتميز بعروض مساندة غير موسيقية من قبل كاري فيشر وهنري جيبسون وتشارلز نابير وجون كاندي، القصة عبارة عن قصة فداء للمدان جيك المشروط وأخوه إلوود بالدم، اللي انطلقوا فى "مهمة من الله" لإنقاذ دار الأيتام الكاثوليكية اللي نشأوا فيها من حبس الرهن، ولازم يجمعوا شمل فرقة (أر & بي) وتنظيم عرض عشان يكسبوا 5000 دولار عشان يدفعوا فاتورة ضريبة الأملاك تبع دار الأيتام ، بيتم استهدافهم من "امرأة غامضة" قاتلة ونازيين جديد وبلد وفرق غربية - كل دا فى الوقت اللى بتلاحقهم الشرطة من غير رحمة. كانت يونيفرسال بيكشرز، اللي كسبت فى حرب المزايدة على الفيلم، نفسها تستفيد من شعبية بيلوشي من ورا ساترداي نايت لايف، وفيلم أنيمال هاوس، والنجاح الموسيقي لأخوان بلوز، لحد ما لقت نفسها مش قادرة تتحكم فى تكاليف الإنتاج.

اتأخر التصوير لما ايكرويد اشتغل، وهو جديد فى كتابة السيناريو السينمائي، ست شهور عشان يقدم سيناريو طويل وغير تقليدي كان لازم لانديس يعيد كتابته قبل الإنتاج، واللي بدأ بدون ميزانية خالص فى الموقع فى شيكاغو، اتسببت الحفلات وتعاطي المخدرات فى بيلوشي فى تأخير طويل ومكلف، بجانب مطاردات السيارات المدمرة اللي تم تصويرها على الشاشة، جعلت الفيلم الأخير من أغلى الأفلام الكوميدية اللي تم إنتاجها على الإطلاق.أدت المخاوف من فشل الفيلم إلى قصر حجوزاته الأولية لأقل من النصف اللي كان بيستقبلها الفيلم فى العادةً صدر فى امريكا فى 20 يونيه 1980، و اتلقى مراجعات إيجابية فى الغالب،وكسب ما يقلش عن 5 مليون دولار فى عطلة نهاية الأسبوع الافتتاحية وكسب اكتر من 115 مليون دولار فى المسارح فى كل أنحاء العالم قبل إصداره على الفيديو المنزلي وأنتج تكملة بلوز براذرز 2000 (1998)، واللي كانت خسارة نقديًة وتجاريًة، سنة 2020، اختارت مكتبة الكونجرس الفيلم عشان يتحفظ فى السجل الوطني للأفلام باعتباره "مهم ثقافيًا أو تاريخيًا أو جماليًا".[7] {{cite web}}: Empty citation (help) {{cite web}}: Empty citation (help)

قصة الفيلم تعديل

بيخرج جيك بلوز من السجن بعد ما قضى ثلاث سنين ، والتقطه شقيقه إلوود فى سيارته بلوز موبايل، هيا سيارة شرطة سابقة اتعرضت للضرب، بيوضح إلود قدراته من خلال القفز على جسر متحرك مفتوح، ويزور الزوجان دار الأيتام الكنيسة الرومانية الكاثوليكية اللى نشأوا فيها ويعرفوا من الأخت ماري ستيجماتا أنه هيتم إغلاقه لو ما جمعوش 5000 دولار من ضرائب الملكية، خلال خطبة للقس كليوفوس جيمس فى كنيسة تريبل روك المعمدانية، كان عند جيك عيد الغطاس: يقدروا يعيدوا تشكيل فرقتهم، الإخوة البلوز، اللي اتحلت لما كان جيك فى السجن، وجمعوا الأموال لإنقاذ دار الأيتام، فى الليلة دي، حاول جنود الولاية القبض على إلوود لقيادته برخصة معلقة بسبب 116 مخالفة وقوف و 56 مخالفة متحركة، بعد مطاردة عالية السرعة فى ديكسي سكوير مول، يهربوا الأخوان. وقت سيرهم إلى المنزل اللي بيعيش فيه إلوود، أطلقت ست مجهولة قاذفة صواريخ متعددة الماسورة على جيك، ودمرت مدخل المبنى، لكنها تركت الأخوين بطريقة ما دون أن يصاب بأذى، فى صبح اليوم التالي، فى وقت مداهمة للشرطة، قامت نفس المرأة بتفجير قنبلة دمرت المبنى لكن تركت جايك وإلوود سالمين مرة أخرى.

ويبدأ جيك وإلوود فى تعقب أعضاء الفرقة خمسة منهم بلعبوا فى صالة هوليداي إن المهجورة ويوافقوا بسرعة على الانضمام، واحد تان يرفضهم محتجًا على أنه المعلم فى مطعم غالى السعر وأنيق، لكن الأخوين يتصرفوا بشكل غير لائق لحد يلين، فى طريقهم للقاء آخر عضوين فى الفرقة يلاقوا الطريق اتجاه جاكسون بارك مسدود بمظاهرة للحزب النازي الامريكانى على؛ يدير إلود اتجاهه من الجسر إلى إيست لاجون، ويأمر القائد واحد من المرؤوسين بكتابة لوحة ترخيص سيارتهم، أخيرًا نجحوا بدعوة آخر عضوين فى الفرقة، واللي بيديروا دلوقتي مطعم للطعام الروحي، ينضموا إلى الفرقة ضد نصيحة الزوجة. وتحصل المجموعة اللي لموا شملها على أدوات ومعدات من تبادل الموسيقى راي فى كالوميت سيتي، وكالعادة ياخذ راي ورقة ضمان، لما يحاول جيك حجز الحفلة، تستخدم المرأة الغامضة قاذف اللهب إم 9 لتفجير كابينة التيليفون اللي بيستخدمها، والموجودة جمب خزان الوقود للمرة التالتة، ما اتصابش حد بأذى بأعجوبة تتعطل الفرقة فى حفلة موسيقية فى بوب كونتري بنكر، وهو هونكي تونك محلي. ويكسبوا الحشد القوي، لكن يصعدوا إلى شريط أعلى من رواتبهم ويثيرون الفرقة الريفية اللي تم حجزها بالفعل عشان الحفلة،"جود أول بويز".

بعد إدراكهم أنهم محتاجين عرض كبير واحد عشان يجمعوا الأموال اللازمة، أقنع الأخوان وكيلهم القديم بحجز قاعة بالاس فندق، شمال شيكاغو. قاموا بتركيب مكبر صوت فوق بلوز موبايل وقيادة منطقة شيكاغو عشان الترويج للحفل الموسيقي.رغم كدا ، بينذروا من غير قصد الشرطة والنازيين وفتيان الطيبين بالمكان اللى موجودين فيه. قاعة الرقص مليانة بمشجعين البلوز وإنفاذ القانون وفتيان جود أول بويز. يغني جاكي و إلود أغنيتين، ويخرجوا برا الكواليس،والمرجع النهائي للضرائب بيجري بسرعة، يعرض عليهم واحد من المديرين التنفيذيين فى شركة التسجيلات سلفة نقدية 10000 دولار على عقد تسجيل - كافية جدا لسداد ضرائب دار الأيتام و أي أو يو من راي-س - بعدين يوضح للأخوين كيفية الهروب من المبنى دون أن يلاحظه أحد. بينما يهربون عبر نفق خدمة، يواجهون المرأة الغامضة: خطيبة جيك السابقة المنتقمة . بعد ما تركتهم رصاصة بندقية إم 16 بدوت اصابات، بأعجوبة، وتقدم جيك سلسلة من الأعذار السخيفة اللي تقبلها، ويقدر الأخوين يهربوا إلى بلوز موبايل.

بيتسابق "جيك '' و "إلوود '' راجعين اتجاه "شيكاغو'' ومعاهم عشرات من شرطة الولاية المحلية وفتيان "جود أول بويز" فى المطاردة، قدرا يفلتوا منهم كلهم فى نهاية المطاف بسلسلة مناورات غير متوقعة، بالاضافة للهروب المعجزة بتحدى الجاذبية من إلينوي النازيين، فى مركز ريتشارد جي دالي، اندفعوا داخل مبنى مجلس مدينة شيكاغو المجاور، ولحظات وحضروا المئات من الشرطة وجنود الولاية وفرق قوات التدخل السريع ورجال الإطفاء وحرس إلينوي الوطني والشرطة العسكرية، لما وجدوا المكتب اللي فى مقاطعة كوك، ويدفع الأخوان فاتورة الضرائب،ويتم ختم إيصالهم وبعدها يتم القبض عليهم من حشد من ضباط القانون، فى السجن تعزف الفرقة أغنية " جيلهاوس روك " للمساجين.

الإنتاج تعديل

 
إعادة[permanent dead link] انتاج "بلوز موبايل"

البداية تعديل

تم إنشاء الشخصيات، جاكي و إلود بلوز، بواسطة بيلوشي و ايكرويد فى العروض فى ساترداي نايت لايف. كان اسم "الاخوة البلوز" هو فكرة هوارد شور. وتم تطوير القصة الخلفية الخيالية والرسومات الشخصية لأخوة الدم جيك وإلوود بواسطة ايكرويد بالتعاون مع رون جوين، اللي يُنسب إليه كمستشار قصة للفيلم، كمان هو مرتبط فى ملاحظات الخطوط العريضة للألبوم الأول للفرقة، نشأ الأخوان فى دار للأيتام، واتعلموا موسيقى البلوز من بواب يدعى كورتيس، وأغلقوا أخوتهم عن طريق قطع صوابعهم الوسطى بخيط فولاذي قيل إنه يمتلك تأتي من غيتار إلمور جيمس.[8]

فريق العمل تعديل

بناءً على طلب ايكرويد، تم اختيار نجوم سول و (أر & بي) جيمس براون وكاب كالواي وري تشارلز وأريثا فرانكلين فى أجزاء التحدث لدعم الأرقام الموسيقية المبنية حولهم، ودا اتسبب فى حدوث احتكاك فى الإنتاج بين لانديس و يونيفيرسال، لما تجاوزت تكاليفها الميزانية الأصلية، نظرًا لعدم حصول أي منهم على أي نجاحات فى ال سنين الأخيرة باستثناء تشارلز، فقد أراد الاستوديو من المخرج استبدالهم أو يضيف أداء من خلال أعمال أصغر، مثل روز رويس، اللي جعلتها " غسيل السيارات " من نجوم الديسكو بعد استخدامها فى فيلم 1976 بده الاسم.

التصوير تعديل

بدأ التصوير الرئيسي فى يوليه 1979، مع عدم تحديد ميزانية الفيلم، فى الشهر الأول سارت الأمور بسلاسة داخل وخارج المجموعة لما رأى فايس الميزانية النهائية المفترضة اللى كانت 17.5 مليون دولار، قال باستهزاء، "أعتقد أننا صرفنا المبلغ دا بالفعل".[9] فى الشهر التالي، بدأ الإنتاج يتأخر عن الموعد المحدد، كان التأخير بسبب احتفال بيلوشي وتناوله لما مكنش فى المجموعة، ذهب إلى أماكنه المألوفة فى شيكاغو زي حقل ريجلي وأولد تاون، شيكاغو فى الغالب كان الناس يتعرفوا عليه ويسقطوا منه الكوكايين، وهو عقار كان بيستخدمه بالفعل كتير بمفرده، على أمل استخدامه مع حد قال سموكي ويندل، اللى تم تعيينه فى النهاية لإبعاده عن النجم، "كل جو من ذوي الياقات الزرقاء يريد قصة جون بيلوشي"، نتيجة لليل المتأخر وتعاطيه المخدرات والكحول، فى الغالب بيفوت بيلوشي مكالمات الوحدة (بداية يوم الإنتاج) أو يذهب إلى مقطورته بعدهم وينام، ودا بيضيع ساعات من وقت الإنتاج. وفي ليلة لقاه أيكرويد يتحطم على أريكة منزل قريب، لما كان بيلوشي ساعد نفسه بالفعل فى تناول الطعام فى الثلاجة.[9]

بلوز موبايل تعديل

استخدم الفيلم 13 سيارة مختلفة تم شراؤها فى مزاد من دورية الطرق السريعة فى كاليفورنيا لتصوير سيارة دورية ماونت بروسبكت، إلينوي دودج موناكو المعتزله سنة 1974. وتم تجهيز المركبات من قبل الأستوديو للقيام بأعمال قيادة خاصة؛ تم تخصيص بعضها للسرعة والبعض الآخر للقفز، اعتمادًا على المشهد، بالنسبة لمطاردات السيارات الكبيرة، اشترى صانعو الأفلام 60 سيارة شرطة بسعر 400 دولار لكل منها، واتدمر معظمها لما انتهوا من التصوير.[10] تم التعاقد مع اكتر من 40 سائق محترف، واحتفظ الطاقم بمتجر لإصلاح السيارات يعمل على مدار 24 ساعة.[10]

مرحلة بعد الإنتاج تعديل

استمرت صعوبات لانديس لحد بعد الانتهاء من التصوير الرئيسي. استمر القطع الأول من الاخوة البلوز لمدة ساعتين ونصف مع استراحة، بعد فحص مبكر واحد، طالب واسرمان بتقصيره، قللوا 20 دقيقة، كانت الميزانية النهائية للفيلم 27.5 مليون دولار (ما يعادل 85 مليون دولار فى 2019)، فرق 10 ملايين دولار عن ميزانيته الأصلية.[9]

الاستقبال تعديل

شباك التذاكر تعديل

افتتح الاخوة بلوز فى 20 يونيه 1980، مع إصدار فى 594 مسرحً، واستغرق الأمر 4،858،152 دولارًا، واحتل المرتبة التانيه لده الأسبوع (بعد حرب النجوم الجزء الخامس: الإمبراطورية تعيد الضربات) والمرتبة العاشرة طول العام على مر السنين، احتفظ بمتابعين من خلال التلفزيون والفيديو المنزل، بلغ إجمالي أرباح الفيلم 57229890 دولارًا محليًا و58 مليون دولار فى شباكات التذاكر الأجنبية ليصبح المجموع 115229890 دولارًا. حسب النوع، فه تاسع أعلى نسبة موسيقية وتاخد المرتبة العاشرة بين أفلام الطريق الكوميدية، ويحتل المرتبة الثانية، بين واين وورلد (فيلم) وعالم واين 2، من بين الأفلام المقتبسة من ساترداي نايت لايف اسكتشات. ادعى المخرج جون لانديس أن فيلم الإخوة البلوز كان كمان أول فيلم أمريكي يحقق أرباحًا فى الخارج اكتر مما حققه فى امريكا.[11]

ستقبال نقدي تعديل

قابل الاخوة بلوز مراجعات إيجابية فى الغالب من النقاد على روتن توميتوز، حصل الفيلم على تقييم 73٪، عن 89 تقييمًا، بمتوسط تقييم 7.60 / 10. يقول الإجماع النقدي للموقع: "لقد تجاوز الحد الأقصى علشان مصلحته، ولكنه نجى فى النهاية من خلال سحر الممثلين، ونعمة المخرج جون لانديس، والكتير من المقاطع الموسيقية المثيرة للروح".[12] حاز على جايزة جولدن ريل (محرري صوت الصور المتحركة) احسن مونتاج صوتي وتأثيرات صوتية،[13] احتل المرتبة 14 فى "قائمة أعظم 50 فيلمًا كوميديًا فى كل العصور" لمجلة توتال فيلم. وهو رقم 69 فى "أظرف 100 فيلم" لبرافو.[14] أعطى ميتاكريتيك الفيلم درجة 60 بناءً على 12 مراجعة، مما يشير إلى "مراجعات مختلطة أو متوسطة".[15]

المراجع تعديل

  1. http://www.filmaffinity.com/en/film148222.html — تاريخ الاطلاع: 3 مايو 2016
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
  3.     "صفحة الفيلم فى موقع FilmAffinity identifier". اطلع عليه بتاريخ 14 ابريل 2024.
  4. New York Magazine. {{cite news}}: Missing or empty |title= (help); Unknown parameter |الأخير= ignored (help); Unknown parameter |الأول= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ أرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الوصول= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ= ignored (help); Unknown parameter |صفحات= ignored (help); Unknown parameter |عنوان= ignored (help); Unknown parameter |مسار أرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار= ignored (help)
  5. {{cite web}}: Empty citation (help)
  6. "The Blues Brothers". Archived from the original on 2020-07-27. Retrieved March 27, 2016.
  7. "Shrek Has Been Inducted Into the National Film Registry". Vulture. 2020-12-14. Retrieved 2020-12-14. {{cite web}}: |archive-url= requires |archive-date= (help); |first= missing |last= (help)
  8. "Fortune City-Blues Brothers". Biography of the Blues Brothers-From their album, A Briefcase Full of Blues. Archived from the original on 2008-10-07. Retrieved December 16, 2008.
  9. أ ب ت Zeman, Ned (January 2013). "Soul Men: The Making of The Blues Brothers". Archived from the original on 2021-01-17. Retrieved December 18, 2012.
  10. أ ب Newbart, Dave (June 23, 2005). "Incredible stunt driving: "That was all real"". Archived from the original on July 28, 2005. Retrieved December 16, 2008.
  11. Newbart, Dave (June 20, 2005). "They 'were on a mission from God'". Archived from the original on August 25, 2005. Retrieved December 16, 2008.
  12. "The Blues Brothers (1980)". روتن توميتوز. Archived from the original on 2021-01-25. Retrieved December 21, 2020.
  13. "The Envelope". Archived from the original on January 28, 2013. Retrieved December 16, 2008.
  14. "Bravo's 100 Funniest Movies List is Laughable". Manroom Magazine. Archived from the original on 2014-03-28. Retrieved December 16, 2008.
  15. "The Blues Brothers Reviews". Metacritic. Archived from the original on 2020-11-12.

لينكات برانيه تعديل

الإخوة بلوز على موقع قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت - IMDb (الإنجليزية)