الجيش فى مصر القديمه

تاريخ مصر القديمه العسكرى اتعمل اول جيش نظامى فى العالم فى مصر, تاسس حوالى سنة 3200 ق.م, و كان بعد توحيد الملك مينا لمصر, و قبل السنه دى كان لكل إقليم من الاقاليم المصريه جيش خاص بيه يحميه, و بعد حرب التوحيد المصريه بقى لمصر جيش موحد تحت إمرة ملك مصر. انشا المصريين اول إمبراطوريه فى العالم و هيا الإمبراطوريه المصريه الممتده من تركيا فى الشمال للصومال فى الجنوب و من العراق فى الشرق لليبيا فى الغرب, و كان هوا العصر الدهبى للجيش المصرى, كان المصريين هما دايما العنصر الاساسى فى الجيش المصرى, كان الجيش المصرى بيتكون من الجيش البرى (المشاه و العربات اللى بتجرها الخيول و الرماحين و جنود الحراب و الفروع التانيه) و الاسطول اللى كان بيحمى سواحل مصر البحريه كلها إضافه لنهر النيل.

لوحة تمثل أحمس الأول يقاتل الهكسوس فى معركة.
العربة المصرية القديمة

في معظم فترات تاريخها الطويل، كانت مصر القديمة موحدة تحت حكومة واحدة. كان الهم العسكري الرئيسي للأمة هو إبعاد الأعداء. كانت السهول القاحلة والصحاري المحيطة بمصر مأهولة بقبائل بدوية حاولت ساعات مهاجمة وادي نهر النيل الخصب أو الاستيطان فيه. ورغم كدا، شكلت مساحات الصحراء الشاسعة حاجز بيحمي وادي النهر وكان من المستحيل تقريبًا على الجيوش الضخمة عبوره. بنى المصريين قلاع ومواقع استيطانية على طول الحدود شرق وغرب دلتا النيل، وفي الصحراء الشرقية، وفي النوبة جنوبًا. كان بيمكن للحاميات الصغيرة أنها تمنع التوغلات الصغيرة، بس لو تم اكتشاف قوة كبيرة بيتم إرسال رسالة لفيلق الجيش الرئيسي. كانت معظم المدن المصرية بتفتقر لأسوار المدينة والدفاعات التانية.

بيتقسم تاريخ مصر القديمة لتلاتة ممالك وفترتين اضمحلال. وفي عهد الممالك التلاتة، تم توحيد مصر تحت حكومة واحدة. خلال الفترات الاضمحلالية (الفترات الزمنية بين الممالك) كانت السيطرة الحكومية في أيادي مختلف الأقاليم ومختلف الأجانب. ساعدت جغرافية مصر على عزل البلد وسمحت ليها بالازدهار. مهد الظرف دا الطريق لكتير من الفتوحات العسكرية في مصر. المصريين أضعفوا أعداءهم باستخدام أسلحة مقذوفة صغيرة، زي الأقواس والسهام. وكان عندهم كمان عربات كانوا بيستخدموها في الهجوم على العدو.

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل


 
الجيش فى مصر القديمه على مواقع التواصل الاجتماعى
 


  الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.