الكسان ابسخرون

الكسان ابسخرون باشا رجل أعمال اتولد فى مركز أبنوب سنة 1865 م وكان من عيله متوسطة الحال و دخل بالتعليم فى مدينة أبنوب ولما كان سنه 10 سنين ذهب لمدينة أسيوط ليلتحق بكلية الأمريكان وأكمل تعليمه بكلية الأمريكان ومكث فيها ثمان سنين لحد أن اخد دبلوم دى الكلية .

الكسان ابسخرون
معلومات شخصيه

كمان درس الكسان ابسخرون القانون فى مكتب خاله الدكتور اخنوخ فانوس المحامى الشهير ساعتها لحد اجتاز امتحان قبول المحامين فاحترف مهنة المحاماة عشر سنين وبعده عاد لمباشرة أعماله الزراعية الشاسعة حيث كان يمتلك أراضى زراعية بأبو قرقاص بالمنيا وصنبو وبنى رافع فى أسيوط .

تزوج الكسان ابسخرون من فاروزة ويصا بقطر من عيلة ويصا باشا و كانت تملك عائلتها 36 ألف فدان من الأراضى الزراعية وأنجب منها 4 بنين و3 بنات وظل الكسان يدير تجارته لحد أن بقا من كبار الأعيان وأصحاب الأملاك بأسيوط .

وقام الكسان ابسخرون سنة 1910 ببناء قصره على ضاف نهر النيل بمساهمة زوجته واللى قامت باختيار موقع القصر لحد يكون لائق بأسرتها ويقع بالقرب من قصر والدها واتبنا القصر على مساحة 7000 متر وقاموا باستدعاء كبار المهندسين من ايطاليا وانجلترا وفرنسا لتصميم وبناء القصر لحد يكون القصر مشابها للقصور الملكية ونجحوا فى ذلك حيث ان القصر يشبه قصر عابدين.

والقصر يتكون من مبنى ضخم يقع وسط جنينة بمساحة حوالى فدان ونصف تقريبا يحيط به سور حديدى من كل الاتجاهات، و استخدم فى بناء ده القصر الطوب الاحمر والحجر الجيرى والسقف من الكمر الحديدى والطوب المضفور، وللقصر أربع واجهات بكل واجهه مدخل تختلف زخارف كل واجهه عن التانيه كما نجد أن القصر مكون من دورين ما عدا الجهة الشرقية المطلة على نهر النيل فقد الحق بيها دور تالت خاص بالخدم.

وشرف قصر الكسان بزيارة الملك فاروق وزوجته الملكه فريده حيث استقبل الكسان الملك فاروق فى المرة الوحيدة اللى نزل بيها محافظة أسيوط، وخصص اوضه خاصة للملكة فريدة وذلك وقت قيام الملك فاروق بافتتاح معهد فؤاد الاولانى الدينى سنة 1939 وأبدى الملك فاروق اعجابه بالقصر ومنح الكسان لقب الباشوية تقدير له .

شوف تعديل