المستنصر بالله الفاطمى

المستنصر بالله الفاطمى هوه حاكم مصر رقم 384


المستنصر بالله الفاطمى هوه أبو تميم معد بن الظاهر المعروف بالمستنصر بالله بن على الظاهر لإعزاز دين الله و هو الخليفة الفاطمى الثامن والإمام التمنتاشر فى سلسلة أئمة الشيعة الإسماعيلية.

المستنصر بالله الفاطمى
 

معلومات شخصيه
الميلاد 5 يوليه 1029 [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 10 يناير 1094 (65 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


مصر [2]  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
الفاطميين [1]  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
ابناء المستعلى بالله   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب الظاهر لإعزاز دين الله   تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
معلومات تانيه
المهنه الحاكم [3]  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

اضطراب الأحوال الداخليه تعديل

بعد وفاة الوزير القوى أبى القاسم الجرجرائى ابتدت أم الخليفة المستنصر السيدة رصد تتدخل فى شئون الدولة وصار ليها الكلمة الأولى فى تعين الوزراء والإشراف على تصرفاتهم . وبقت الدولة فى يد أعوانها وتلقبت بـ"السيدة الملكة"، ويخاطبها الرجال فى حضرة ابنها الخليفة بمولاتهم، ويشار ليها بالجهة الجليلة والستر الرفيع. وأسفر تدخلها فى شئون الحكم عن إذكاء نار العداوة والفتنة بين طوايف الجيش . فاشتعلت المنازعات والمعارك بينهم . ولم تجد السيدة رصد وزير قوى بعد عزل "اليازوري" سنة (450 هـ=1058م) من يمسك بزمام الأمور ويسوس الجند، و هو ما جعل أحوال البلاد تسوء بسرعة ويعمها الفوضى والاضطراب، ويحل بيها الخراب.

بدر الدين الجمالى تعديل

ماكانش قدام الخليفة المستنصر بالله للخروج من دى الأزمة العاتية اللا الاستعانة بقوة عسكرية قادرة على فرض النظام، و إعادة الهدوء والاستقرار لالدولة اللى مزقتها الفتن وثورات الجند، و إنهاء حالة الفوضى اللى عمت البلاد، فاتصل ببدر الجمالى واليه على "عكا"، وطلب منه القدوم لإصلاح حال البلاد، فأجابه لذلك، واشترط عليه أن لا ييجى إلا ومعه رجاله، فوافق الخليفة على شرطه. وما إن حل بدر الجمالى فى مدينة القاهرة لحد تخلص من قادة الفتنة ودعاة الثورة، وبدأ فى إعادة النظام لالقاهرة وفرض الأمن والسكينة فى ربوعها، وامتدت يده لبقية أقاليم مصر فأعاد ليها الهدوء والاستقرار، وضرب على ايد العابثين والخارجين، وبسط نفوذ الخليفة فى كل أرجاء البلاد.

واتجه بدر الجمالى لتعمير القاهرة و إصلاح ما تهدم منها، فأعاد بناء أسوار القاهرة وبنى بيها تلاتهة أبواب تعتبر من أروع آثار الفاطميين الباقية لدلوقتى وهي: باب الفتوح و باب النصر و باب زويله، وشيد مساجد كتيره فبنى فى القاهرة جامعه المعروف بجامع الجيوش على قمة جبل المقطم، وبنى جامع العطارين بالإسكندرية.

نهاية الخليفة المستنصر تعديل

الشده المستنصريه حصلت فى اواخر ايامه. بلغت سطوة بدر الجمالى أن عهد بالوزارة لابنه الاحسن اللى كان يشاركه فى أعمال الوزارة فلما توفى بدر فى (1094م) خلفه ابنه فى الوزارة، و أقره الخليفة على منصبه، بعدين لم يلبث أن توفى المستنصر بعد كده بشهور فى (29 ديسمبر 1094م) عن عمر سبعة وستين سنه، و بعد حكم دام نحو ستين سنه.

أحمد المستعلى بالله تعديل

بعد وفاة المستنصر بالله نشب خلاف بين من رأوا أن الإمام هوه ابنه أحمد المستعلى بالله وبين من رؤوا أن الإمام هوه ابنه التانى نزار المصطفى لدين الله، وبتدخل الاحسن شاهنشاه لصالح الاولانى استقر النزاع لصالحه، فجلس المستعلى على عرش الفاطميين، فكان ذلك انشقاقا فى الإمامة الإسماعيلية بين مستعلية ونزارية.

قبله:

الظاهر لإعزاز دين الله
أئمة الاسماعليه المستعليه الطيبيه

بعده:

المستعلى بالله

صور تعديل

قبله:

الظاهر لإعزاز دين الله
أئمة الاسماعليه المستعليه الطيبيه

بعده:

المستعلى بالله
  1. أ ب ت العمل الكامل مُتاحٌ في: http://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780195382075.001.0001/acref-9780195382075 — المحرر: ايمانويل ك و هنرى لويس جيتس — العنوان : Dictionary of African Biography — الناشر: دار نشر جامعة اكسفوردISBN 978-0-19-538207-5
  2. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/399581/al-Mustansir
  3. https://pantheon.world/profile/person/Al-Mustansir_Billah