اوركسترا صوت اسرائيل العربى

أوركسترا صوت إسرائيل باللغة العربية תזמורת קול ישראל בערבית هيا أوركسترا لعبت كجزء من بث صوت إسرائيل باللغة العربية من سنة 1948 لسنة 1993. و كانت أشهر مقطوعات البث على صوت إسرائيل باللغة العربية هيا برامج المزيكا، و بالخصوص تسجيلات أوركسترا الصوت.

اوركسترا صوت اسرائيل العربى

عملت الأوركسترا بشكل محدود من بداية أيام الإذاعة، لكن مع قدوم الموسيقار زوزو موسى من مصر سنة 1956، اتأسست الأوركسترا بشكلها الواسع المعروف والمألوف.

أعضاء اوركسترا صوت إسرائيل

تعديل

فى البداية، كانت الأوركسترا مكونه من 3 أعضاء. عازفا الكمان شموئيل ليفى ويوسف رازيلا، ومدير الأوركسترا وعازف العود عزرا اهارون، اللى هاجر لإسرائيل من العراق فى التلاتينات.

وتوسعت الفرقة مع وصول موسيقيين إضافيين ضمن الهجره الجماعيه من الدول العربيه فى أوائل الخمسينيات، بعضهم عزف فى أوركسترا الدوله العراقيه: نعيم رجوان اللى عزف الاكورديون، ساشون عبده، داود أكرم وفيليكس مزراحي، اللى عزف على الكمان، ابراهام سلمان اللى كان أعمى وعزف على القانون، ويعتبر شخصية بارزة معروفة، واللى عزف كمان المزيكا الدينيه (الشريعه).

كمان عزف أبراهام دافيد هكوهين على آلة القانون، والبرت الياس على آلة الناي، ويوسف ليفى على طبلة ميريام، وغنى يعقوب مورد وعزف على الطبلة، و صديقه إيليا والملحنين والموسيقيين سليم النور وعزرا برهوم و اسحق افيزر.

انضم الأخوان صالح وداوود الكويتى لأوركسترا "كل إسرائيل" باللغة العربية كفنانين ضيوف، فغنوا وعزفوا مؤلفاتهم، كجزء من برنامج مدته ساعه واحده مع أوركسترا "كل إسرائيل" باللغة العربية. وفى السبعينيات، انضم الموسيقار وعازف العود يوسف شيم طوف لالأوركسترا.

إن شعبية الفنانين اللى عزفوا وغنوا فى الأوركسترا فى بلادهم الأصلية جعلت من القناة الإذاعية قناة شعبية بين المستمعين فى الدول العربية.

زوزو موسى، اللى هاجر من مصر، كان قائد الأوركسترا لسنين طويله، كمان كان عازف على الكمان.

فى سنة 1993، مع تقاعد مدير الفرقة زوزو موسى، تم حل الأوركسترا