ايند فى كرة القدم الأمريكية والكندية هو اللاعب اللى يصطف عند طرفى خط الخناقه ، فى العاده بجانب التدخلات . تنص القواعد على أن التشكيل الهجومى القانونى لازم يتكون دايما من سبعة لاعبين على خط الخناقه و أن اللاعب الموجود فى نهاية الخط يشكل مستلم مؤهل . هناك نوعان من الهجوم: النهاية المنقسمة، أو الواسعة ، والنهاية الضيقة . بخصوص بالدفاع، هناك ببساطة النهاية الدفاعية . يتم استخدامه كمان فى مصطلحات زى التشغيل النهائى .

مايك ديتكا يلتقط تمريرة كنهاية عند بيت

تاريخ تعديل

قبل ظهور فصيلتين، فى وحدات دفاعية وهجومية متميزة، كان يُشار للاعبين اللى اصطفو على طرفى الخط فى الهجوم والدفاع ببساطة باسم "النهايات". تم استخدام الموقف بده المعنى لحد الستينيات بالتقريب

 
يُظهر تشكيل الجناح الفردى القديم نهايات مُسمى

فى حالة الهجوم، يُعرف الطرف اللى يصطف قرب رجال الخط التانيين بأنه نهاية ضيقة و هو اللاعب الوحيد اللى يمكنه الركض أو التقاط التمريرات بصرف النظر عن الحظر. يُعرف الشخص اللى يصطف على مسافة ما من خط الهجوم باسم "النهاية المنقسمة". فى السنين الأخيرة وانتشار التمريرة القدامية ، يغطى مصطلح جهاز الاستقبال الواسع الأطراف المتقصفة والأجنحة (أجهزة الاستقبال العريضة اللى تصطف فى مواضع منقسمة لكن خلف خط الخناقه). فى الغالب يتم استبدال مصطلحى "النهاية المنقسمة" و"الإصدار" بمصطلحات زى أجهزة الاستقبال "X" و"Z".[1] كان بيل كاربنتر هو "النهاية الوحيدة" الأولى.

فى الدفاع، هناك وضعية شائعة الاستخدام تسمى النهاية الدفاعية . يتمثل دورها الأساسى فى تسريع المارة، و إيقاف الهجمات الهجومية لالحواف الخارجية لخط الخناقه (يشار ليها فى الغالب باسم "الاحتواء"). بس، نظر لعدم وجود قواعد تنظم تشكيل الدفاع، فى العاده ما يتولى اللاعبون فى ده المركز أدوار متعددة ويتشاركونها مع مواقع تانيه فى مخططات دفاعية مختلفة.

عظما تعديل

 
Don Hutson catches a pass.

يعتبر Don Hutson من Alabama Crimson Tide و Green Bay Packers واحد من أعظم الرياضيين فى المركز النهائي. كان "الطرف الآخر" الموصوف ذاتى مقابل هوتسون فى الكلية فى ألاباما هو المدرب الأسطورى بير براينت .[2] كان جاينيل تينسلى يعتبر نهاية بارزة تانيه لعصر هوتسون. تم إنهاء عاموس ألونزو ستاج من جامعة ييل و آ رثر كامنوك من جامعة هارفارد فى أول فريق لعموم أمريكا . ذهب Stagg لمهنة التدريب فى Hall of Fame. وصف البعض كامنوك بأنه "أعظم لاعب فى جامعة هارفارد ". كان [3] ديتكا ورون سيلرز من اخر من لعبو المنصب ده فى الكلية.

لعيبه مشاهير تعديل

شوف كمان تعديل

مصادر تعديل

  1. Dan Kelly (17 July 2012). "Breaking Down the X, Z, and Slot Receiver".
  2. "Coach Bryant Timeline". Archived from the original on 2007-06-30.
  3. G.W. Axelson (1913). "Harvard's Greatest?" (PDF). LA84 Foundation. Archived from the original (PDF) on 2012-06-12.

قالب:American football positions