الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

البتريه او البتريين هو مصطلح اسلامي فى المذهب الشيعى ، كان بيستخدم تاريخيا لطائفه طلعت فى زمن محمد الباقر وابنه جعفر بن محمد الصادق (الائمه الخامس والسادس عند الشيعه الاثنى عشريه والاسماعيليه)، ويقول الشيعة ان الطائفه دى كانت تجمع بين ولاية ائمة ال البيت، وبين ولاية ابو بكر وعمر، اللى بيعتبرهم الشيعه من اعداء ال البيت.



المقاله دي جزء من سلسلة عن
الاسلام

أركان الاسلام

شهادة أن لا اله الا الله و أن محمد رسول الله
اقامة الصلاة
ايتاء الزكاةصوم رمضانالحج

أركان الايمان

الايمان بالله • الايمان بالملائكة
الايمان بالكتب السماوية • الايمان بالرسل
الايمان باليوم الاخر • الايمان بالقدر

; مصادر التشريع الاسلامي

القرآنالسنة النبويةاهل البيت
اجماع اقوال العلماء • القياس • الاجتهاد

شخصيات اساسية

محمدالانبياءاهل البيتالصحابه
الخلفاء الراشدينأمهات المؤمنين

المذاهب

اهل السنة و الجماعةالشيعةالخوارج

اماكن مقدسة

مكة المكرمةالمدينة المنورةالقدس الشريف

الخلافة الاسلامية

الخلفاء الراشدين
الخلافة الامويهالخلافه العباسيه
الخلافه الفاطميهالخلافه العثمانيه

الاسلام فى العالم

الاسلام فى اوروبا
الاسلام فى افريقيا
الاسلام فى اسيا
الاسلام فى امريكا الشمالية
الاسلام فى امريكا الجنوبية
الاسلام فى أوقيانوسيا

شوف كمان

بوابة:اسلام

من الشواهد التاريخيه على الفرقه دى؛ هو اللى رواه الكشي فى كتابه المعروف رجال الكشي وهي: ”عن سدير قال دخلت على ابي جعفر الباقر (عليه السلام) معي سلمة بن كهيل، وعند ابي جعفر (عليه السلام) أخوه زيد بن علي، فقالوا لأبي جعفر (عليه السلام) نتولى علياً وحسناً وحسيناً ونتبرأ من اعدائهم؟ قال: نعم؛ قالوا نتولى ابا بكر وعمر ونتبرأ من اعدائهم، قال: فالتفت اليهم زيد بن علي، فقال لهم: أتتبرؤون من فاطمة؟ أتتبرأون من فاطمة؟ بترتم امرنا بتركم الله فيومئذ سموا البترية.

ومما ورد عنهم، ما رواه الكشّي كذلك: ”حدثنا علي بن محمد، قال حدثنا احمد بن محمد بن عيسى، عن محمد بن اسماعيل بن بزيع، عن محمد بن فضيل، عن ابي عمرو سعد الحلاب، عن ابي عبد الله (عليه السلام) قال : لو أن البترية صفٌ واحد ما بين المشرق الى المغرب، ما أعز الله بهم دينا“.[1]

البتريه تاريخيا كانت طائفه من طوائف الزيديه، والطائفه دى انقرضت، بس دلوقتى بعض المتشددين من الشيعه الاثنا عشريه بيستعملو كلمة البتريه او البتريين فى وصف شيوخ تانيين من الشيعه الاثنا عشريه اللى بيكونو مش متشددين وبتكون افكارهم قريبه من الطائفه السنيه، وبيدعو للوحدة العقائديه معاهم، وبيترحمو على ابو بكر وعمر،

المصادر تعديل

  1. "رجال الكشّي، محمد بن عمر بن عبد العزيز الكشي، ج3، ص232". Archived from the original on 2020-04-11. Retrieved 2013-02-26.