بحيره لاش, بالالمانيه Laacher See, هيا بحيره فى المانيا فى ايفل, فى راينلاند بالاتينات. هيا بحيره ف فوهه بركان على كل كالديرا (بحيرة فوهيه) اللى اتشكلت من حوالى 13000 سنه. دير ماريا لاش موجود على شطوط ها.

بحيره لاش Laacher See

الموقع
المانيا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارتفاع عن سطح البحر
الطول
العرض
المساحه
العمق
النوع بركان , بحيره فى فوهه بركان
المصادر الرئيسية Fulbert-Stollen (canal)
اقصى عمق 53 m (174 ft)
ارتفاع السطح 275 m (902 ft)
 

خريطة
احداثيات: 50°24′45″N 7°16′12″E / 50.4125°N 7.27°E / 50.4125; 7.27   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
رمز جيونيمز 2882146  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف الأسماء الأرضية (GeoNames) (P1566) في ويكي بيانات
الموقع الجغرافى لبحيره لاشير سى

موقعها تعديل

بحيرة لاش موجوده فى جنوب غرب المانيا فى سلسلة جبال ايفل. و هيا ملحاطه بقرى Wassenach من الشمال, Nickenich من الشرق, Kruft من الجنوب الشرقى, Mendig من الجنوب, Bell من الجنوب الغربى, Wehr من الغرب و Glees من الشمال الغربى.

بيتجاوزها الطريق L113 من الشمال الغربى على طول الضفه الغربيه, و يتجنبها Bundesautobahn 61 اللى بيربط كوبلنز بنهر رور من الجنوب الغربى. اداريا, و هيا جزء من ارض راينلاند بالاتينات, فى بلدية جليس فى منطقة ارويلر.

اتشكلت المار من انفجار واحد او اكتر من البراكين و بحيرة لاش اتكونت نتيجة انهيار غرفه الصهاره بعد افراغها امدح ثوران البركان و كانت النتيجه هيا انخفاض دائرى تقريبا محاط بجرف.

الحطام حولين البحيره بيتكون من حلقه من التوف بسمك متر واحد لاكتر بتتكون من شوائب من الصخر الزيتى.[1]

بيتم استخراج الرواسب دى كمان فى مقلع Wingertsberg, على بعد 1.5 كيلومتر جنوب شرق البحيره.[2]

 
رواسب من ثوران بحيره لاخ فى محجر وينجرتسبيرج.
 
Panorama of Laacher See

ثوران البركان تعديل

يمكن تتبع النشاط البركانى فى المانيا من ملايين السنين ، بخصوص بتطور نظام صدع حقب الحياة الأوروبية ، واللى نتج عن الاصطدام بين الصفيحه الافريقيه و الصفيحه الاوروبيه الاسيويه لالصفيحه التكتونيه ، لكنها تركزت فى رشقات نارية مرتبطة بتحميل وتفريغ الجليد امدح تقدم وتراجع الجليد.

وادت الانفجارات الأولية فى لاشر سي ، اللي وقعت فى أواخر الربيع أو أوائل الصيف ، ل تسوية الأشجار بالأرض على بعد أربع كيلومترات. فالصهارة فتحت طريق للسطح اللى اندلع لمدة عشر ساعات تقريبا ، مع احتمال وصول العمود ل ارتفاع 35 كيلومتر. استمر النشاط لعدة أسابيع أو أشهر ، مما اتسبب فى إنتاج تدفق الحمم البركانيه اللى غطت الوديان على بعد عشرة كيلومترات بمادة لزجة تيفرا. بالقرب من فوهة البركان ، يوصل سمك الرواسب ل أكتر من خمسين متر ، وحتى على بعد خمس كيلومترات لسه سمكها عشرة أمتار. لابد أن كل النباتات والحيوانات لمسافة حوالى ستين كيلومتر ل الشمال الشرقي وأربعين كيلومتر ل الجنوب الشرقي قد تم القضاء عليها.

تسببت رواسب تيفرا من الانفجار البركاني فى سد نهر الراين ، مما اتسبب فى إنشاء بحيرة . لما اندلع السد ، اجتاح فيضان فى اتجاه مجرى النهر ، تارك رواسب بعيدة مثل بون.[3] تم تحديد التداعيات فى منطقة تزيد عن 300000 كيلومتر مربع تمتد من وسط فرنسا ل شمال ايطاليا ومن جنوب السويد ل بولندا ، ده يخلليها أداة لا تقدر بثمن للارتباط الزمني بين الطبقات الأثرية والبيئية القديمة عبر المنطقة.[4]

 
خريطة المناطق المجاورة لنهر لاتشر

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1. "Le Laacher See: un volcan allemand". Archived from the original on 2012-01-09. Retrieved 6 janvier 2012. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  2. "La carrière du Wingertsberg". Archived from the original on 2012-01-26. Retrieved 6 janvier 2012. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  3. Schmincke, Hans-Ulrich; Park، Cornelia; Harms، Eduard. Quaternary International: 61–72. Bibcode:... 61S 1999QuInt..61 ... 61S. doi:10.1016 / S1040-6182 (99) 00017-8. {{cite journal}}: Check |bibcode= length (help); Check |doi= value (help); Missing or empty |title= (help); Unknown parameter |الإصدار= ignored (help); Unknown parameter |الحجم= ignored (help); Unknown parameter |السنة= ignored (help); Unknown parameter |العنوان= ignored (help)
  4. أوبنهايمر ، ص. 218.
 
بحيرة لاش على مواقع التواصل الاجتماعى