پيسانيللو

(تحويل من بيزانيلو)

پيسانيللو ( c. 1380/1395 – c. 1450/1455 )، اتولد أنطونيو دى بوتشيو بيسانو أو أنطونيو دى بوتشيو دا سيريتو ، ويُطلق عليه كمان خطأً فيتورى بيسانو على ايد جورجيو فاسارى ، و كان واحد من الرسامين الاكتر تميز فى أوائل عصر النهضة الايطالية وكواتروسينتو . نال استحسان شعراء زى غوارينو دا فيرونا و أشاد به الانسانيون فى عصره، وقارنوه بأسماء لامعة زى تشيمابو وفيدياس وبراكسيتيليس . يشتهر بيسانيللو بلوحاته الجدارية المتألقة فى الجداريات الكبيرة، والصور الشخصية الأنيقة، وصور الحامل الصغيرة، والكتير من الرسومات الرائعة زى تلك الموجودة فى كودكس فالاردى (اللوفر). انه أهم صاحب ميدالية تذكارية فى النصف الاولانى من القرن الخمستاشر ، ويمكنه أن يدعى أنه هو من أنشأ ده النوع المهم.[13] كان يعمل عند دوجى البندقية والبابا فى الفاتيكان ومحاكم فيرونا وفيرارا ومانتوا وميلانو وريمينى وملك نابولى . كان يحظى بتقدير كبير فى عيلتى غونزاغا و ايستى . نسب پيسانيللو الكتير من أعماله خطأً لفنانين تانيين زى بييرو ديلا فرانشيسكا وألبريشت دورر وليوناردو دافنشى ، على سبيل المثال لا الحصر. وبينما ماتت معظم لوحاته، فقد نجا عدد كبير من رسوماته وميدالياته.

پيسانيللو
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 1395 [1][2][3][4][5][6][7]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


بيزا [8]  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة سنة 1455 (59–60 سنة)[1][2][9][10][5][6][7]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


روما [11]  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

الحياه العمليه
المهنه رسام [12]،  ونحات   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه طليانى [2]  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
مجال العمل رسم [2]  تعديل قيمة خاصية مجال العمل (P101) في ويكي بيانات
اعمال بارزه رؤيه القديس يوستاس   تعديل قيمة خاصية اعمال بارزه (P800) في ويكي بيانات
التيار عصر النهضه   تعديل قيمة خاصية الحركة الثقافية (P135) في ويكي بيانات

بدايات تعديل

 
بطة بالألوان المائية

حياة پيسانيللو غامضه . اتولد بين 1380 و 1395 و مات بين 1450 و 1455 (يمكن بين 14 يوليه و 8 اكتوبر 1455). كان من مواليد بيزا لكنه أمضى سنين ه الأولى فى سان فيجيليو سول لاغو فى اقليم فيرونا .[14] ممكن تلقى تدريبه المبكر على ايد رسام فيرونى (يمكن ألتشييرو أو ستيفانو دا فيرونا ) علشان أسلوبه المبكر يتبع تقليد الرسم الفيروني.

تمرين تعديل

پيسانيللو بين 1415 و 1420، كان مساعد الرسام والمزخرف الشهير جنتيلى دا فابريانو اللى اكتسب منه أسلوبه الدقيق والدقيق والمفصل. كما اكتسب پيسانيللو منه ذوق للمواد الثمينة والأقمشة الجميلة اللى ممكن العثور عليها فى لوحاته اللاحقة. هلكت اللوحات الجدارية فى قصر دوجى فى البندقية، اللى عملوا عليها مع بعض ، كمان اللوحات الجدارية فى بازيليك القديس يوحنا لاتران وقصور مانتوفا وبافيا. سنة 1422، ورد أن پيسانيللو كان فى مانتوا فى خدمة الشاب لودوفيكو غونزاغا ، ابن ماركيز مانتوا جيانفرانشيسكو غونزاغا . واصل الشغل عند عيلة غونزاغا لحد أربعينيات القرن الخمستاشر . يقول جورجيو فاسارى ، فنان وكاتب سيرة عصر النهضة الايطالية ، پيسانيللواشتغل مان فى ورشة عمل أندريا ديل كاستانيو ، مؤلف نصب الفروسية المرسوم لنيكولو دا تولينتينو (1456) فى كاتدرائية فلورنسا . ولا بد أنه كان يعرف كمان باولو أوشيلو ، رسام معركة سان رومانو بخيولها الكتيرة. ممكن يجد حب پيسانيللو لرسم الحصنه أصله فى دى العلاقة؛ لكن نظر لوجود الكثير غير المعروف عن حياته، اسناد فاسارى ده غير موثوق به وممكن يكون مجرد أسطورة.

 
القديس جورج والأميرة (التفاصيل مع الحصان).

پيسانيللو مادونا السمان ، دلوقتى فى Museo di Castelvecchio فى فيرونا ، موقعة على ايد "أنطونيوس بيسانوس". انه مؤرخ مبدئى فى c. 1420 . الأسلوب مزيج من أنماط جنتيلى دا فابريانو وستيفانو دا فيرونا . قد يُظهر ده أن پيسانيللو كان كمان تلميذًا للأخير فى فيرونا. بقى پيسانيللو تانى فى فيرونا سنة 1424. بس، حسب بعض العلما، رسم لوحات جدارية عن الصيد وصيد الأسماك والمبارزات فى بافيا فى نفس السنه. تم تكليفها على ايد دوق ميلانو فيليبو ماريا فيسكونتى . مافضلش أى أثر لهذه اللوحات الجدارية. بالرجوع لمانتوا مع عيلة غونزاغا بين 1424 و 1426، رسم پيسانيللو واحد من أعماله المهمة الباقية: لوحة البشارة الجصية فى سان فيرمو، فيرونا. تم استخدامه لتزيين النصب التذكارى لجنازة نيكولو دى برينزونى على ايد النحات الفلورنسى نانى دى بارتولو . لما مات جنتيلى دا فابريانو فى روما بين اغسطس واكتوبر 1427، كان عمله فى بازيليك القديس يوحنا لاتران غير مكتمل. أكمل پيسانيللو اللوحات الجدارية لسيده السابق بين 1431 و 1432. تم تدمير كل دى اللوحات الجدارية لما أعيد بناء الكاتدرائية فى القرن السبعتاشر على ايد فرانشيسكو بورومينى . تحتوى Kupferstichkabinet فى برلين على رسم تخطيطى شاحب لهذه اللوحة الجدارية اللى رسمها بوروميني. وقت وجوده فى روما، بقا متأثر اكتر فاكتر بالأسلوب الكلاسيكى لفن عصر النهضة .

أسلوب تعديل

تُقدر رسومات پيسانيللو بشكل عام باعتبارها جواهر كواتروسينتو ، وتقدم دليل على الملابس الأنيقة ساعتها ، بما فيها القبعات الرائعة. وعلى النقيض من معاصريه، رسوماته مش مسودات للوحات مستقبلية لكن أعمال فنية مستقلة. قام بتجميع الكتير من كتب الرسومات والدراسات التفصيلية والدقيقة للحيوانات والنباتات المرسومة بالطبيعة الشعرية والأزياء الأنيقة.

نبل تعديل

سافر پيسانيللو شوية مدن ايطالية وتم تقديمه لعدد من المحاكم. فضل لفترة فى فلورنسا. فى الفتره دى رسم صورتين مهمتين: الامبراطور سيجيسموند ، دلوقتى فى متحف كونسثيستوريستشس ، ڤيينا (لكن الاسناد لسه محل نزاع) وصورة رجل (الآن فى بالازو روسو ، جنوة). عاد پيسانيللو فيرونا بين 1433 و 1438. تحفته الجدارية من الفتره دى هيا القديس جورج و أميرة طرابزون ( c. 1433–1438 ) فى كنيسة بيليجريني، كنيسة سانت أناستاسيا، فيرونا . كان لا بد من ترميمها بعد ما ألحق تسرب الميه أضرار بالغة باللوحة الجدارية فى نهاية القرن التسعتاشر. و أعد لهذه اللوحة عدد كبير من الرسومات، الكثير منها معروض فى متحف اللوفر بباريس.

الصور الشخصية وصنع الميداليات تعديل

 
صورة لودوفيكو التالت غونزاغا ، مارغريف مانتوا . النوع الكهربائى للميدالية لأنطونيو بيسانو (الوجه).
 
صورة لأميرة ، c. 1435–1440 .
 
وسام يوحنا الثامن باليولوج من پيسانيللو، اللى رآه فى فيرارا سنة 1438.
 
رؤية القديس يوستاس ، c. 1438–1442 .
 
ميدالية سيسيليا غونزاغا: البراءة ووحيد القرن فى المناظر الطبيعية المقمرة (1447).

من سنة 1435، بقا پيسانيللو مهتم اكتر برسم البورتريه وصنع الميداليات. تم تقديمه لليونيلو ديستى ، مركيز فيرارا. تعود صورته الشهيرة لأميرة استى عند الفترة. كان پيسانيللو واحد من أعظم الحائزين على الميداليات فى كل العصور، ويمكن الأعظم على الاطلاق، كما يتضح من مؤرخى الفن زى فيديريكو زيرى .[15] كان أول من أعاد اختراع ده النوع كما نفهمه لحد اليوم: صورة فى المقدمة وعمل رمزى فى الخلف.[16] حققت ميداليات أمرا القصور الايطالية ( غونزاغا ، استى ، مالاتيستا ، تاج اراجون ، وما لذلك) نجاح غير عادي، وذلك بفضل المزيج المتوازن تمام بين المثالية والواقعية. تم تصوير الأشخاص الأقوياء فى عصره بشكل جانبى على الجهة القدامية، زى ما هو الحال فى العملات الرومانية، فى الوقت نفسه على الجانب الخلفى كان فيه مشاهد مجازية أو شخصيات رمزية مثيرة للغاية. وكل ذلك كان يرتبط فى كثير من الأحيان بالشعارات والرموز والصفات المختلفة، وفق برنامج احتفالى مثقف ومختصر وغير خطابى أبداً، ده يخللى من كل عينة تحفة فنية حقيقية.[15]

تُظهر لوحة پيسانيللو "رؤية القديس يوستاس" ، الموجودة دلوقتى فى المعرض الوطنى فى لندن، اللى تُنسب من فترة طويلة لألبرخت دورر بسبب اتقانها لهذه اللوحة الدقيقة للغاية، معظم الحيوانات فى شكل جانبى أو فى أوضاع محددة برقة تشبه المنمنمات. ممكن تكون الحكايه فى دى اللوحة الصغيرة (درجة حرارة البيض على الخشب) مجرد ذريعة لاظهار الحيوانات "النبيلة" (الحصنه، كلاب الصيد، الأيل، الدب...) و أنبل المخلوقات على الاطلاق: رجل البلاط الصيد. سنة 1439، تفاوض مجلس فلورنسا مع الامبراطور البيزنطى يوحنا الثامن باليولوج . فى دى المناسبة، ضرب پيسانيللو ميدالية تذكارية للامبراطور ، هيا أقدم ميدالية شخصية فى عصر ما بعد الكلاسيكية. كما قام كمان بعمل بعض الرسومات اللى فيها صور للامبراطور وحاشيته ( متحف اللوفر وشيكاغو)،و ده يشير لأنه اخد عمولة لرسم لوحة أو لوحة جدارية لمقر اقامة استي. و كده بقا پيسانيللو مخترع مجالات الميداليات الشخصية وفنون الميداليات اللى ليها الصلة. فى حياته، اشتهر پيسانيللو بميدالياته. تم نسخه كذا مره فى الأجيال اللاحقة. وانحدر فن اللى اخد الميدالية لما انحرف عن فن بيزانيلو. قبله، تم ضرب الميداليات القليلة المصنوعة زى العملات المعدنية المسكوكة. من ناحية تانيه، قام پيسانيللو باذابة ميدالياته بنفس الطريقة اللى أذاب بيها البرونز،و ده يظهر بوضوح عمل الرسام والمصمم. لحد أنه مضا ميدالياته مع Opus Pisani pictorias (الذى صنعه الرسام بيسانو). وفى نظره الصور الموجودة فى ميدالياته تعادل الصور الموجودة فى لوحاته. لحد أنه يضيف رموز على ظهر ميدالياته، زى وحيد القرن فى ميدالية سيسيليا غونزاغا، اللى تؤكد الشخصية النبيلة للأميرة.

سياسى تعديل

سنة 1438، اندلعت الحرب بين حاكم ميلانو فيليبو ماريا فيسكونتى وجمهورية البندقية. كان پيسانيللو فى مانتوفا مع جيانفانكريسو غونزاغا. قرروا أن يلعبوا دور فى الاستيلاء على فيرونا. ونتيجة لذلك، وصفته حكومة البندقية بأنه متمرد وهددته بعقوبة قاسية. و مش ممكن يحفظه الا شفاعة صديق قوي. بعد اقامته فى ميلانو بين 1440 و 1441، عاد پيسانيللو لفيرارا  سنة  1441. هناك رسم صورته المشهورة ليونيللو ديستي، هيا معروضة دلوقتى  فى أكاديميا كارارا ، بيرغامو. ممكن  يرجع تاريخ لوحة مادونا والطفل مع قديسين ( المعرض الوطنى ، لندن) لنفس الفترة. من المحتمل أن يرجع تاريخ الدورة الجدارية الرائعة مشاهد الحرب والفروسية فى قصر دوكالى دى مانتوفا ، مانتوفا لسنة 1447.

الحياة بعدين تعديل

من ديسمبر 1448 لحد نهاية حياته عاش فى نابولى ، حيث تمتع بسمعة طيبة فى بلاط اراجون. لحد أن الشاعر بورسيليو كتب قصيدة على شرفه. ممكن عاش خمس أو ست سنين أطول، لكن لم يعد هناك أى ذكر له فى السجلات.

ارث تعديل

لسه نماذج من أعمال پيسانيللو كرسام موجودة فى روما والبندقية وفيرونا وبستويا واثنتين فى المعرض الوطنى بلندن ( رؤية القديس يوستاس والعذراء والطفل مع القديس جورج والقديس أنتونى أبوت ). ممكن دلوقتى العثور على الكتير من رسوماته فى مكتبة أمبروسيانا فى ميلانو بايطاليا و متحف اللوفر باريس. أثر بيزانيلو على الكتير من معاصريه، لكنه لم ينشئ مدرسته الخاصة. لمعت عبقريته لفترة وجيزة، و بعد وفاته، بسرعه تم نسيانه مع صعود الثقافة الانسانية والكلاسيكية فى عصر النهضة. ويعتبر دلوقتى   آخر و أروع فنان من الطراز البلاطى للفن القوطى فى القرن الخمستاشر ، اللى يُطلق عليه الطراز القوطى العالمى . ومن ناحية تانيه، ممكن اعتباره كمان من أوائل قادة حركة النهضة.

شوف كمان تعديل

مصادر تعديل

  • Benezit E. Dictionnaire des Peintres، Sculpteurs، Dessinateurs et Graveurs Librairie Gründ ، باريس، 1976؛ISBN 2-7000-0156-7 (باللغة الفرنسية)
  • برينزونى رافايلو - پيسانيللو، بيتورى - كتالوج المعرض فلورنسا، 1953 (باللغة الايطالية)
  • Callan G. "صورة عصر النهضة للطبيعة: پيسانيللو فى المعرض الوطني"، كتاب الفن ، المجلد 9، العدد 3، يونيه 2002، ص. 7-9(3); بلاكويل للنشر
  • ديجنهارت، بيرنهارد. 1973. "پيسانيللو فى مانتوا." بانثيون 31: 364-411
  • جيل، جوزيف. شخصيات مجلس فلورنسا ومقالات تانيه. مطبعة جامعة أكسفورد (أكسفورد، 1964).
  • هيل، جورج فرانسيس 1930. مجموعة من الميداليات الايطالية فى عصر النهضة قبل تشيليني . 2 مجلدات. لندن.
  • لوك سيسون وديليان جوردون ، بمساهمات من سوزانا أفيرى كواش . پيسانيللو: رسام بلاط النهضة. لندن: شركة المعرض الوطني، 2001. الحداشر + 264 ص. 286 رسم توضيحي، الكتير منها بالألوان.ISBN 1-85709-932-Xرقم ISBN 1-85709-932-X
  • تيرنر، قاموس ج. جروف للفنون، مطبعة جامعة أكسفورد ، امريكا الأمريكية؛ طبعة جديدة (2 يناير 1996)؛ISBN 0-19-517068-7
  • وودز-مارسدن، جوانا. 1988. غونزاغا مانتوفا واللوحات الجدارية الأرثرية لبيزانيلو . ملاذ جديد.

لينكات برانيه تعديل

قالب:Pisanello

مصادر تعديل

  1. أ ب مُعرِّف الملف الاستنادي المُتكامِل (GND): https://d-nb.info/gnd/118594613 — تاريخ الاطلاع: 12 اغسطس 2015 — الرخصة: CC0
  2. أ ب ت ث مُعرِّف المكتبة الوطنية الفرنسية (BnF): https://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb120449252 — تاريخ الاطلاع: 10 اكتوبر 2015 — المؤلف: مكتبة فرنسا الوطنية — العنوان : اوپن ڈیٹا پلیٹ فارم — الرخصة: رخصة حرة
  3. Pisanello — المخترع: المتحف البريطانى
  4. Pisanello — المؤلف: آرون سوارتز — الرخصة: رخصة جنو أفيرو العمومية العامة، الإصدار 3.0
  5. أ ب معرف الشبكات الاجتماعيه: https://snaccooperative.org/ark:/99166/w6kd2jsx — باسم: Pisanello — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  6. أ ب معرف شخص في أثنيوم: http://www.the-athenaeum.org/people/detail.php?id=6069 — باسم: Pisanello — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  7. أ ب مُعرِّف فنان في شبكة الفنِّ (Artnet): https://www.artnet.com/artists/antonio-di-puccio-pisano-pisanello/past-auction-results — باسم: Antonio di Puccio Pisano Pisanello — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  8. مُعرِّف قائمة الاتحاد لأسماء الفنانين (ULAN): https://www.getty.edu/vow/ULANFullDisplay?find=&role=&nation=&subjectid=500027080 — تاريخ الاطلاع: 9 مايو 2022 — المخترع: معهد جيتي للبحوث — تاريخ النشر: 9 اغسطس 2021
  9. مُعرِّف المتحف البريطاني للأشخاص والمؤسسات (BM): https://collection.britishmuseum.org/resource/?uri=http%3A%2F%2Fcollection.britishmuseum.org%2Fid%2Fperson-institution%2F42123 — العنوان : Pisanello — المخترع: المتحف البريطانى
  10. مُعرِّف قاعدة بيانات شتوتغارت لرسامي العلوم (DSI): http://www.uni-stuttgart.de/hi/gnt/dsi2/index.php?table_name=dsi&function=details&where_field=id&where_value=2231 — العنوان : Antonio di Puccio Pisanello
  11. مُعرِّف قائمة الاتحاد لأسماء الفنانين (ULAN): https://www.getty.edu/vow/ULANFullDisplay?find=&role=&nation=&subjectid=500027080 — تاريخ الاطلاع: 25 اكتوبر 2018 — المخترع: معهد جيتي للبحوث — تاريخ النشر: 21 نوفمبر 2017
  12. معرف شخص في أرشيف الفنون الجميلة: https://cs.isabart.org/person/59647 — تاريخ الاطلاع: 1 ابريل 2021
  13. Victoria and Albert Museum
  14. Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Pisano, Vittore" (in en). Encyclopædia Britannica. 21 (11th ed.). Cambridge University Press. p. 649.
  15. أ ب خطأ: الوظيفة "harvard_citation_no_bracket" غير موجودة..
  16. "Italian painter Antonio Pisano". 2020-11-16.
 
پيسانيللو على مواقع التواصل الاجتماعى