'الترومبيت' هو أداة نحاسية فى الفرق الكلاسيكية و مزيكا الجاز . تتراوح مجموعة البوق من البوق البيكولو - مع أعلى سجل فى العيلة النحاسية - لالبوق الجهير ، اللى يرفع أوكتاف واحد تحت البوق القياسى B أو C.

ترومبيت
 

معرض صور ترومبيت  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات

تم استخدام الأدوات الشبيهة بالترومبيت كأجهزة اشارات فى المعركة أو الصيد ، مع أمثلة تعود ل1500 على الأقل قبل الميلاد. ابتدا استخدامها كأدوات مزيكا بس فى أواخر القرن الاربعتاشر أو أوائل القرن الخمستاشر .[1] تستخدم الأبواق فى أساليب المزيكا الفنية ، فى الأوركسترا ، و فرق الحفلات المزيكا ، و فرق الجاز ، كمان فى المزيكا الشعبية . ياتلعبتها عن طريق نفخ الهواء من فى شفاه مقفولة بالتقريب (تسمى نقش العازف ) ،و ده ينتج عنه صوت "طنين" يبدأ اهتزاز الموجة الواقفة فى عمود الهواء جوه الجهاز.[2] من أواخر القرن الخمستاشر ، اتبنا الأبواق بشكل أساسى من أنابيب نحاسية ، وفى العاده يتم ثنيها مرتين فى شكل مستطيل دائري.

استخدمت الكلمة الانجليزية " ترومبيت trumpet" لأول مرة فى أواخر القرن الاربعتاشر.[3] جت الكلمة من الفرنساوى ة القديمة " trompette" ، اللى هيا تص مش كلمة trompe .[3] كلمة "trump" اللى تعنى "الترومبيت" استخدمت لأول مرة فى اللغة الانجليزية سنة 1300. تأتى الكلمة من كلمة trompe الفرنساوى ة القديمة "آلة النفخ المزيكا الطويلة اللى تشبه الأنبوب" (12c.) ، المتشابهة مع Provençal tromba ، والترومبا الايطالى ، وكلها على الأرجح من مصدر جرمانى (قارن الترومبا الألمانية القديمة ، والترومبا الاسكندنافية القديمة "البوق") من أصل تقليد. " [4]

تاريخ تعديل

أقدم الترومبيت من 1500 قبل الميلاد وما قبله. تعود أبواق توت عنخ آمون البرونزية والفضية من قبره فى مصر ، والأبواق البرونزية من الدول الاسكندنافية ، والأبواق المعدنية من الصين لهذه الفترة.[5] الأبواق من حضارة أوكسوس (الألفية التالتة قبل الميلاد) فى آسيا الوسطى مزينة بأورام فى الوسط ، بس فهى مصنوعة من صفيحة واحدة من المعدن ، اللى تعتبر من عجائب الفن ساعتها .[6]

شوف كمان تعديل

  • مسابقة هيرالد والبوق
  • التراكيب للبوق
  • بوق البتولا
  • البوق الصامت
  • تحكم الرياح

مصادر تعديل

  1. "History of the Trumpet (According to the New Harvard Dictionary of Music)". petrouska.com. Archived from the original on 8 June 2008. Retrieved 17 December 2014.
  2. "Brass Family of Instruments: What instruments are in the Brass Family?". www.orsymphony.org. Retrieved 12 May 2020.
  3. أ ب "Trumpet". www.etymonline.com. Online Etymology Dictionary. Retrieved 20 May 2017.
  4. "Trump". www.etymonline.com. Online Etymology Dictionary. Retrieved 20 May 2017.
  5. Edward Tarr, The Trumpet (Portland, Oregon: Amadeus Press, 1988), 20–30.
  6. "Trumpet with a swelling decorated with a human head," Musée du Louvre

لينكات برانيه تعديل