جايا أو غايا Gaea أو Ge أو Gaia، وباللغة يونانية (Γαῖα)، (يعنى ارض) من شخصيات الميثولوجيا الإغريقيه، رمز أن الارض أم الحياه. تدور فى الميثولوجيا الرومانيه الإلهه تيررا Terra (يعنى أرض).

جايا
(باليونانى القديم: Γαία تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات

معلومات شخصيه
الزوج/الزوجه اورانوس (ميثولوجيا)
تارتاروس   تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
الشريك بوسيدون
زيوس   تعديل قيمة خاصية الشريك (P451) في ويكي بيانات
ابناء كرونوس [1]،  واورانوس (ميثولوجيا) ،  وريا [2]،  وتايفوس ،  وفيبى ،  وبونتيس ،  وعنتى ،  وافروديت   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الاب ايثر   تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات

نسبها وذريتها تعديل

 
ايون وغايا مع 4 أطفال، ممكن تشخيصات الفصول ال 4 ، فسيفساء من فيلا رومانية فى Sentinum، تعود للنصف الاولانى للقرن التالت قبل الميلاد، متحف جليبوثيك فى ميونيخ Inv. W504 .

حسب الأساطير اليونانيه القديمه للخلق، جايا هيا بنت كاوس، الإله الاولانى و الأقدم اللى بيرمز لالفراغ البدائى اللى نشأ منه كل شىء. و هيا رمز الأم الأرض ، اللى ارتفعت منها السما ، و اتخُلقت منها الجبال و السهول و المحيطات و البحار ، رمز السما هو اورانوس جوز جايا. جايا و اورانوس، خلفو كتير أهم اللى خلفوهم هما ال تايتن الاتناشر ، اللى لهم دور كبير فى الميثولوجيا اليونانيه، و أهمهم كرونوس و ريا. و من أبنائها كمان بايثون هو تعبان كبير اوى اتكون من الطين الباقى ع الأرض بعد الطوفان الكبير. و منها كمان الآلهة المنتقمة التلاته (Erinyes) أو (Furies)، اللى اتشكلو من دم اورانوس اللى وقعت علا الأرض اورانوس) ، أنتيوس ابنها من إله البحر بوسيدون ، لكن آخر ولادها هو تايفون، ابنها من تارتاروس.

دورها فى الميثولوجيا اليونانيه تعديل

حسب الأساطير اليونانيه، اورانوس كان يكره ويخاف سايكلوب رغم أنهم أبناؤه، فحبسهم فى مكان سرى جوه جسد غايا (كونها الأرض)، تاركاً و الجبابره طلقا. فأثار ده التحيز والعنصرية حنق جايا اللى استنجدت بأبنائها التانيين، لكن كرونوس ( واحد من الجبابره وملكهم) وحده لباها، حيث أخصى أباه اورانوس حينما كان يقترب من جايا، فاصل بكده بين الأرض جايا و السما (اورانوس)، ومن دماء اورانوس اللى وقعت على الأرض جايا تشكلت الآلهة المنتقمة الثلاث (ويمكن عمالقة تانيين ). فى الوقت نفسه تشكلت افروديت من الزبد الأبيض اللى تشكل من بقايا الأعضاء التناسلية لاورانوس واللى تناثرت ع البحر.

شوف كمان تعديل

الالهه اليونانيه القديمه

  1. العنوان : Κρόνος — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر
  2. العنوان : Rhea — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر