طابور او جبل الطور أو تابور هوا جبل فى اسرائيل.

جبل طابور
جبل  تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
،  و
 

القاره اسيا  تعديل قيمة خاصية القارة (P30) في ويكي بيانات
البلد
اسرائيل  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

[1]

التقسيم الاعلى المنطقه الشماليه (اسرائيل)  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
 


خريطة الموقع


إحداثيات جغرافيه 32°41′11″N 35°23′35″E / 32.68625°N 35.392916666667°E / 32.68625; 35.392916666667  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الارتفاع
خريطة

جغرافيا تعديل

جبل طابور فى تقسيم ادارى اسمه المنطقه الشماليه و هوا جزء من السلسله الجبليه الجليل الاسفل

تاريخه فى المسيحية تعديل

في قمة الجبل هناك كنيستان. وفقا للدين المسيحي، جبل الطور أو طابور هو موقع تجلي السيد المسيح، حينها صعد بعض تلاميذه على رأس الجبل العالي، وهناك تجلى السيد المسيح لتلاميذه بطرس ويعقوب ويوحنا (الإنجيل - متى، الإنجيل -مرقص و إنجيل لوقا.

بين 1919 -1924 اتبنا كنيسة كاثوليكية على قمة الجبل سميت ب«كنيسة التجلي». المهندس المعماري اللى خطط الكنيسة، هو انطونيو بارلوزى إضافةلتخطيطه لعدة كنائس فى البلاد. و بنيت دى الكنيسة على بقايا كنيسة بيزنطية من القرنين الخامس والسادس الميلاديين، وكنيسة بيزنطية تانيه بنيت فى القرن الاتناشر لتانكريد أمير الجليل. الكنيسة تنتميلالرهبنة الفرنسيسكانية، والرهبان يعيشو فى دير بالقرب من الكنيسة اللى اقيمت سنة 1873. بنيت الكنيسة من 3 صحون منفصلة فى صفين من الأعمدة تحمل الأقواس فى برجي الأجراس على جنبين مدخل الكنيسة، فى المبنى فيه مصليان. المصلى الشمالي مخصص للنبي موسى ويظهر هناك وهو يأخذ ألواح الوصايا العشر على جبل سيناء، اما المصلى الجنوبي فمخصص للنبي إيليا.

في الجزء العلوي من الكنيسة، وفوق المذبح، لوحة فسيفسائية تصور التجلي. فى 6 من آب فى كل سنة يحتفل بعيد التجلى

بالقرب من الكنيسة الكاثوليكية، اتبنا سنة 1862 كنيسة أرثوذكسية متواضعة من أموال بعض الناس من رومانيا.الكنيسة مكرسة للنبي ايليا هيا كانت المبنى الديني الاولانى اللى تم بنائه على ايدي مسيحيين من رومانيا فى الأرض المقدسة. وفي الجانب الشمالي - الغربي للكنيسة هناك كهف يسمى بكهف ملكي صادق. بحسب الروايات المسيحية كان فيه لقاء بين إبراهيم وملكي صادق، الكهف كان معروفا للحجاج المسيحيين فى العصور الوسطى. مع زيادة عدد الحجاج للمكان خصصت ساعات محددة لاستقبال الجمهور.

لينكات برانيه تعديل

مصادر تعديل

  1.     {{cite web}}: Empty citation (help)
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

صور فى الجبل تعديل

خطأ: الوظيفة "hPortal" غير موجودة.