جرينه

تجمع سكان فى محافظه العاصمه

جرينه (Juraynah) هيا قريه اردنيه و تجمع سكان فى الاردن.

جرينه
البلد
الاردن   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 31°46′00″N 35°48′00″E / 31.7667°N 35.8°E / 31.7667; 35.8   تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

نظرة عامة تعديل

جرينة، بلد في محافظة مادبا فى شمال غرب الأردن. مكانها شمال مادبا، تقريبا خمسة كيلومترات من مركز المحافظة، وتقريبا ستة وعشرين كيلومترا جنوب عمان. إدارياً، جرينة تابعة لبلدية مادبا الكبرى، ولمنطقة جرينة بمحافظة مادبا. جرينة هي البوابة الشمالية لمحافظة مادبا من عمان.

اسم البلد متغيرش منذ زمان، وجاى من كلمة "جرن"، اللى هى الحوض الصخرى فى المياه بين الصخور. واسمها بيعبر عن موقع القرية فى منخفض بين القرى المجاورة، بتشبه إلى حد كبير إلى جرة مياه بسبب الينابيع اللى عندها وكمية المياه اللى بتتجمع فى المنطقة اللى فيها. وبعدين الاسم بيتغير لـ"جرين"، وبعدين "جرينة". ده ممكن يكون بسبب حب الناس للمكان. الاسم ده ساعد فى تمييز القرية، خصوصا لما اترتبط باسم عشيرة الشوابكة اللى استقروا فيها فى القرن الثامن عشر، وبقت عندها اسم "جرينة الشوابكة".

مع تطور الأنشطة الزراعية وازدهار الحقول والفواكه والفلاحين، صار اسم القرية جنينة. الأراضى الخصبة فى جرينة بقت مشهورة بإنتاجيتها، وجذبت المستوطنين والتجار من المناطق المجاورة. مع الوقت، جرينة اتحولت لمركز زراعى مزدهر، معروف عنها بحدائقها الخضراء ومناظرها الجميلة.

فى جرينة فيها ثلاث مدارس: مدرسة جرينة الشاملة الثانوية للبنين، وفيها مدرسة زراعية، ومدرسة جرينة الثانوية للبنات، ومدرسة جرينة الابتدائية المختلطة. وفيها اتنين مدرسة خاصة، مدرسة حطين الخاصة وروضة حطين الخاصة.

في الحقل الصحى فيه مركز صحى ومركز رعاية أولية. في المجتمع المدني فيه جمعية القرى الشوابكة الخيرية وجمعية حفظ القرآن ومركز شباب جرينة.

وفيه سبع مساجد في البلد.

ومن ميزات جرينة: زيادة عدد الناس المثقفين في المنطقة، خصوصًا في المجالات العلمية (الهندسة والطب)، وزيادة الأراضي الخصبة والأراضي الصافية، واعتماد الناس على القطاع الزراعي بشكل عام، وقرب البلد من الحدود الإدارية للعاصمة عمان، والقرب من الجامعة الألمانية الأردنية.

المكان تعديل

جرينه موجوده فى منطقة اداريه اسمها محافظة العاصمه.

شوف كمان تعديل

لينكات تعديل

مصادر تعديل


 
جرينه على مواقع التواصل الاجتماعى
 
  الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.