جفات نبتي أو چفات نبتي ، ملكه مصريه قديمه مش حاكمه أو مرات ملك عاشت في نهاية الأسره التالته ، و يمكن تكون مرات آخر ملك في الأسره دي اللي هو الملك حوني.

جفات نبتى
معلومات شخصيه
الميلاد 3 ألفية ق.م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
مواطنه
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الزوج حونى  تعديل قيمة خاصية متجوزه من (P26) في ويكي بيانات
عيله اسره مصريه تالته  تعديل قيمة خاصية الأسرة (P53) في ويكي بيانات
معلومات أخرى
المهنه سياسيه  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه عربى،  واللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

معرفتهاتعديل

اسم جفات نبتي ظهر في نقش واحد بالحبر الاسود على زلعه معموله عشان حفظ الـالبيره ، طلعت من الزاوية الشرقية من جزيرة الفنتين. كمان اتلاقى تلات نقوش. أول واحد جه فيه "سنة أتباع حورس" و وديعة أساس الاسم عليها اتمسح من الزمن ، والنقش التاني جه فيه "السنة الثانية من أتباع حورس" و "المرة الحادية عشر من عد الحقول في إيونو" ، و النقش التالت فيه كتابه بتقول "ملك مصر العليا و السفلى يظهر"، "المرة الثالثة من محاربة اللصوص" و موت جفات نبتي ، و بما إن "فرز الحقول" كان بيحصل كل سنتين عشان تتحسب على أساسه الضرايب، يبقى تاريخ زلعة البيره اللي قولنا عليها هو السنه اتنين وعشرين من حكم الملك اللي اسمه ممسوح من وديعة الأساس. وكده ممكن وفاة جفات نبتي تكون حصلت قبل وقت قصير أو بعد وقت قصير من عمل النقش نفسه.[1][2]

التسنينتعديل

النقوش بتقول إن جفات نبتي كان عندها لقب "صاحبة صولجان حتس الكبير" ، وده كان لقب عند كل ملكات الدولة القديمة. وكده يبقى على الأقل عرفنا إن جفات نبتي كانت ملكة في أواخر الأسره التالته. وعالم المصريات غونتر دراير بيقول حسب اللي فهمه إن جفات نبتي كانت متجوزة من الملك حوني، عشان مفيش ملك من الأسره التالته حكم أكتر من 22 سنة إلا هو. بس الكلام ده لسة مش محطوط في الاعتبار لأن نقش الحبر الاسود إياه ما جابش سيرته بصريح العباره.[1][2]

المقبرةتعديل

مقبرة الملكه دي محدش عارفلها طريق لحد دلوقتي.

شوف كمانتعديل

لينكاتتعديل

مصادرتعديل

  1. أ ب Silke Roth: Die Königsmütter des Alten Ägypten von der Frühzeit bis zum Ende der 12. Dynastie, Harrassowitz, Wiesbaden 2001, ISBN 3-447-04368-7, p. 385.
  2. أ ب Günter Dreyer: Drei archaisch-hieratische Gefässaufschriften mit Jahresnamen aus Elephantine. In: G. Dreyer, J. Osing (Hrsg.): Form und Maß - Beiträge zur Literatur, Sprache und Kunst des Alten Ägypten. (= Festschrift G. Fecht). Harrassowitz, Wiesbaden 1987, p. 98-109.


 
جفات نبتى على مواقع التواصل الاجتماعى
 
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.