حادثة بيتريتش

الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

حادثة بيتريتش او حرب الكلب الضال هى غزو يونانى قصير لبلغاريا قريبه من قريه بيتريتش الحدودية سنه 1925، بسبب مشاكل اقليات، وسببت الكثير من الخلافات بين اليونان وبلغاريا فى فترة ما بعد الحرب العالمية الأولى.

حادثة بيتريتش
 
التاريخ اكتوبر 1925  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات
البلد
فرنسا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

الاحداث تعديل

ابتدت الأحداث فى 22 اكتوبر، ساعه لم جرى جندى يونانى ورا كلبه اللى تاه من حدود اليونان، لذا تسمّى احيان بـ "حرب الكلب الضال". اطلق حرس الحدود البلغار النار على الجندى اليوناني. ووفقا للجيش اليوناني، نقيب يونانى ايض قتل. نظر للمناخ السياسى المتوتر، تصعّد الموقف، ورد على ذلك، بعتت الحكومة اليونانية الدكتاتورية بقيادة الجنرال ثيودوروس بنغالوس قوة عسكرية الى بلغاريا، فى محاولة لاحتلال بيتريتش. كما بعثت برسالة الى الجانب البلغارى تطالب بـ : معاقبة قادة القوة البلغارية المسئولة عن اطلاق النار على الجنود اليونانيين. اعتذار رسمى من الحكومة البلغارية عن الحادث. تعويض بستة ملايين دراخمة يونانية لعائلات الضحايا. وأعطيت بلغاريا مهلة 48 ساعة لقبول المطالب اليونانية.