حرب ڤييتنام (انجليزى: Vietnam war; ڤييتنامى: Chiến tranh Việt Nam) كانت جزء من الحرب البارده و ظهرت على هيئة صراع مسلح حصل فى جنوب شرق اسيا (فييتنام و لاوس و كامبوديا) ما بين سنة 1959 و 30 ابريل 1975. القوى اللى شاركت فى الحرب بشكل مباشر او غير مباشر كانت كانت متقسمه لمعسكرين:المعسكر الاول كان بيضم فييتنام الشماليه و الفييت كونج ( من فييتنام الجنوبيه) و الباتيت لاو (من لاوس) و الخمير الحمر (من كامبوديا) مدعومين بشكل مش مباشر ببعض الدول الشيوعيه زى الصين و الاتحاد السوفييتى و كوريا الشماليه و حلف وارسو.

حرب فييتنام
جزء من حرب باردة  تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
بداية 1 نوفمبر 1965[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدء (P580) في ويكي بيانات
نهاية 30 ابريل 1975  تعديل قيمة خاصية تاريخ الانتهاء (P582) في ويكي بيانات
الموقع فييتنام الجنوبيه  تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
الخسائر
القتلى 1291425
4211459   تعديل قيمة خاصية عدد الوفيات (P1120) في ويكي بيانات
القاذفه الامريكيه B-52 و هى بترمى حمولتها من القنابل على ڤييتنام.

المعسكر التانى كان بتقوده امريكا و جنبها فييتنام الجنوبيه و كوريا الجنوبيه و اوستراليا و الفيليبين و نيوزيلاندا و جمهورية الخمير ( كامبوديا) و تايلاندا و مملكة لاوس.

انتهت الحرب بانتصار هوتشى منه من فييتنام الشماليه (المعسكر الشيوعى ) و اترتب على الانتصادر دا سيطرة الشيوعيين على سايجون عاصمة فييتنام الجنوبيه و توحيدها مع فييتنام الشماليه و كمان سيطرة الشيوعيين على الحكم فى لاوس و كامبوديا.

حرب فييتنام كانت من افظع الحروب فى التاريخ الحديث من حيث شكل المجازر اللى حصلت فيها و الاعداد الهايله من اللى اتقتلو و اتشردو فى منطقة جنوب شرق اسيا.الحرب كلفت فييتنام ما بين 3 لـ 4 مليون قتيل (من الشمال و الجنوب ) و ما بين 1.5 لـ 2 مليون قتيل من لاوس و كامبوديا.امريكا خسرت فى الحرب 58,159 عسكرى.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. NAME OF TECHNICAL SERGEANT RICHARD B. FITZGIBBON TO BE ADDED TO THE VIETNAM VETERANS MEMORIAL — تمت أرشفته من الأصل في 20 اكتوبر 2013 — الناشر: وزارة دفاع الولايات المتحدة — تاريخ النشر: 6 نوفمبر 1998