حرب كيتوس (115-117، بالإنجليزية: Kitos War، بالعبرية: מרד הגלויות، ترجمتها: ثورة الشتات، باللاتينية: Tumultus Iudaicus) او ثورة اليهود التانيه هى واحدة من الحروب اليهودية الرومانية الكبرى اللى امتدت بين عامي 66 و136. اندلعت الانتفاضات فى سنة 115، لما كانت نسبة كبيرة من جيوش الرومان تخوض حرب تراجان الفرثية على الحدود الشرقية للإمبراطورية الرومانية. خرجت الثورات الكبيرة اللى قادها المنتسبون عرقًالمنطقة يهودا فى كل من برقة وقبرص ومصر عن السيطرة، ما نتج عنه مذبحة واسعة النطاق طالت ما تبقى من الحاميات والمواطنين الرومان على أيدي المتمردين اليهود.

حرب كيتوس
الامبراطوريه الرومانيه بعد سنة 120 ميلادية
معلومات عامة
بداية 115  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
نهاية 117  تعديل قيمة خاصية تاريخ النهايه (P582) في ويكي بيانات
النتيجة انتصار الرومان
تغييرات
حدودية
لا تغييرات حدودية (Statu quo ante bellum)
المتحاربون
قالب:بيانات بلد الإمبراطورية الرومانية متمردون يهود
القادة
الإمبراطور تراجان

لوسيوس كوييتوس
مارسيوس توربو

لوكواس (أندرياس)

جوليانوس قالب:أعدم [1]
بابوس قالب:أعدم [1]
أرتيميو

القوة
فى المجموع قرابة 12000 جندي مشاة واكوايتس وقوات احتياط موزعة على فيلقين

الفيلق السادس فيراتا
الفيلق السابع كلوديا

قرابة 300,000 يهودي
الخسائر
خسائر كبيرة فى صفوف المدنيين مع القضاء التام على بعض المناطق، قتل اكتر من 460.000 مواطن روماني (أغلبهم يونانيون رومانيون) فى قورينا وقبرص وحدهما وأعداد مش معروفة فى مصر ، ليبيا والبقية من بلدان شرق المتوسط 200,000 قتيل[2]
من اليهود فى قبرص، وقورينا، ويمكن غيرها، وتانيين هجرو تمامًا وطُردوا نهائيًالالأطراف الشرقية للإمبراطورية (بشكل رئيسي سكان منطقة يهودا)


اتقضى على الثوار اليهود فى نهاية المطاف قدام قوات الفيلق الروماني، وبشكل أساسي على ايد الجنرال الروماني لوسيوس كوييتوس وهو موري الاصل و أطلِق اسمه على النّزاع فى ما بعد، إذ حُرّف الاسم كوييتوس بعدها ليصبح «كيتوس». و أبيدت بعض الجماعات اليهودية تماما.

فى مصر تعديل

قاد لوكواس الثوار نحو الإسكندرية، ودخل المدينة اللى كان الحاكم الروماني ماركوس روتيليوس لوبوس قد هجرها وأضرم النار بها. دُمرت المعابد المصرية وقبر بومبيوس الكبير. ووُثق انتصار اليهود فى معركة نشبت فى الأشمونين سنة 116، كما تشير ورقة بردي.[3]

أرسل تراجان جماعات عسكرية جديدة تحت قيادة مارسيوس توربو، لكن الأمور لم تهدأ فى مصر وقورينا قبل خريف سنة 117.

شوف تعديل

مصادر تعديل

  1. أ ب تاريخ الشعب اليهودي. p. 330. ISBN 0674397312. {{cite book}}: Unknown parameter |الأول= ignored (help); Unknown parameter |السنة= ignored (help); Unknown parameter |الماضي= ignored (help); Unknown parameter |الموقع= ignored (help); Unknown parameter |الناشر= ignored (help); Unknown parameter |الوصوللurl= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الأرشيف= ignored (help)
  2. Beck (2012). True Jew: Challenging the Stereotype. p. 18.
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)