الفرق بين النسختين بتاع «الاسترداد»

تم إزالة 3 بايت ،  قبل 6 أشهر
ص
بوت: تغييرات تجميلية
ص (تظبيط غلطات فحص ويكيبيديا عن طريق اوب)
ص (بوت: تغييرات تجميلية)
 
الاسترداد ابتدا على طول بعد دخول المسلمين، من اهم مراحل الاسترداد, [[معركة كوڤادونجا]] و تاسيس [[مملكة استورياس]], تاسيس [[شارلمان]] (768-814) [[ماركا هيسبانيكا]] للدفاع عن الحدود بين [[فرانكيا]] والمسلمين, استرداد توليدو, و استرداد جرانادا.
بعد استرداد [[جرانادا]] صدر [[مرسوم لا الهامبرا]] سنة 1492 اللى طرد اليهود اللى مش هايكونو مسيحيين من كاستييا وأراجون ، و سلسلة من المراسيم (1499–1526) فرضت تحويلات المسلمين ف إسبانيا ، رغم كده جزء كبير منهم اتطردو من ايبيريا بعدين.
== اهم التواريخ ==
 
 
== خلافة مستقلة ==
فی القرن العاشر فی عهد [[عبد الرحمن التالت]] بقت الاندلس خلافة مستقلة عن دمشق و بغداد من الناحیه الدينية والحكم الذاتى و مش بس فس السياسة.الوقت ده كان فیه حيويه ثقافيه, و ابتكارات في مجالات العلوم والفنون والآداب, مع اهتمام خاص مكرس لتطوير المدن. و كانت المدن الكبيره هی [[فالنسيا]] و [[ساراجوسا]] و [[توليدو]] و [[سيبييا|سیڨییا]] و [[كوردوبا]] اللی خلال القرن العاشر, مع حكم [[الحاكم التانى]] بقت اكبر مدينة في [[اوروبا الغربية]] و اكبر مركز ثقافى. عدد سكان كوردوبا كان حوالی 500,000. رغم ده تدهور بلاد المسلمين ابتدا فی [[القرن الحداشر]], لما زاد التنافس بين الاسر الحاكمة وانهارت الخلافة الإسلامية,و حل مكانها خليط من الممالك الصغيرة كل واحده كان اسمها طایفه من الكلمه [[عربى قياسى حديث|العربی]] طائفة.
 
== الممالك المسيحية ==