الفرق بين النسختين بتاع: «مدرسة الفكر الوطنى المصريه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 2:
'''مدرسة الفكر الوطنى المصريه''' ، مدرسه ثقافيه فى [[مصر]] ظهرت بعد [[ثورة 1919]] و سادت بالذات فى النص الاول من القرن العشرين ، اتزعمها كتاب و مفكرين مصريين كتار زى [[توفيق الحكيم]] و [[سلامه موسى]] و [[محمد حسين هيكل]] و [[عبد القادر حمزه]] و [[اسماعيل مظهر]] و [[احمد لطفى السيد]] و فى فتره لاحقه [[بيومى قنديل]] و غيرهم.
 
مدرسة الفكر الوطنى المصريه بتأكد على هوية مصر الوطنيه و انفصالها عن الثقافه ال[[عرب]]يه و التاريخ العربى و على قدرة مصر على نفض توبها من الشوائب اللى لزقت فيه و النهوض و التقدم مع الامم المتطوره المتقدمه.
 
رواية [[توفيق الحكيم]] " عودة الروح " كانت تعبير حى عن البعث المصرى و فيها عبر توفيق الحكيم عن رأيه بإن [[ ثورة 1919]] كانت علامه على نهاية فترة ما بعد [[عثمانليه|العصر العثمانلى]] فى [[تاريخ مصر|التاريخ المصرى]] و امكانية تصحيح مسار تاريخ مصر و ترجيع اتصالها بأمجادها القديمه. تحقيق ده كان على مستويين متداخلين ، الاول تحليل و نقد الصوره الغلط القايمه للأمه المصريه على انها مرتبطه بالعرب و التانى تكوين صوره حقيقيه جديده لمصر خاليه من التزييف الثقافى و التاريخى. ده من منطلق إن مصر متفرده و متميزه و بتختلف عن المناطق العربيه اللى حواليها ، و من ان الشخصيه القوميه المصريه بتتمتع بعراقه خاصه بيها ، و لتحقيق الاصاله المصريه فلازم تطهير ثقافتها من العناصر الدخيله من المنطقه العربيه بالذات ، و عشان كده رواد مدرسة الفكر الوطنى المصريه كانو بيعتبرو ان التراث العربى فى الواقع نتاج للأمه العربيه و الشخصيه العربيه اللى بيختلفو عن التراث المصرى و الشخصيه المصريه.