الفرق بين النسختين بتاع: «توماس اكويناس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص روبوت إضافة: qu:Tommaso d'Aquino; تغييرات تجميلية
سطر 1:
[[ملف:Carlo Crivelli 007.jpg|تصغير|بك 200 |توما الأكوينى لوحه بريشة [[كارلو كريفيلى]]]]
'''توماس اكويناس ، القديس''' Thomas Aquinas , توما الأكوينى ([[1225]] - [[1274]] م)<ref name="PK">[http://popekirillos.net/ar/fathersdictionary/read.php?id=709 قاموس آباء الكنيسة]</ref> كان [[كاهن دومينيكانى]] و فيلسوف و لاهوتى [[ايطاليا|ايطالى]] من [[الكنيسه الكاتوليكيه]] بيعتبر اعظم ممثل للفلسفه ال[[سكولايه|اسكولائيه]]. من أشهر تلاميذ [[البرت الكبير]] فى [[ باريس]] ، راح وراه [[كولون]] فى سنة 1248 و رجع باريس و بقا استاذ فى اللاهوت. عارض الفلسفه الرشديه اللاتينيه و قضى اخر ايام حياته فى [[نابولى]].
 
بيمتاز مذهب توماس الاكوينى بالتفريق بين الفلسفه و ال[[لاهوت]] حيث انه كان بيعتبر ان الفلسفه بتعتمد على العقل وحده لكن اللاهوت بيعول على الوحى من غير انكار للعقل ، بالطريقه دى قرب بين الفلسفه و الدين. كان بيثق فى العقل اللى يقدر يبرهن على وجود الاله و صفاته و يقدر يوصل للمعرفه اليقينيه. استعان بأفكار [[ارسطو]] و [[افلاطون]] و [[ابن رشد]] لانهم عنده كانو بيعتمدو على العقل السليم.
 
ليه مؤلفات كتيره بتتناول الفلسفه و اللاهوت و فسر معظم كتب ارسطو و شرح اجزاء من [[الكتاب المقدس]] و كتب كمان فى التربيه و القانون. لغاية دلوقتى لسه فلسفته حيه فى التعليم الدينى و عند طايفه من الفلاسفه المعاصرين زى جيلسون و مارتيان.
سطر 9:
{{مصادر}}
* الموسوعة الثقافية ، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، القاهرة - نيويورك 1972
 
[[تصنيف:مواليد 1225]]
[[تصنيف:وفيات 1274]]
السطر 73 ⟵ 74:
[[pl:Tomasz z Akwinu]]
[[pt:Tomás de Aquino]]
[[qu:Tommaso d'Aquino]]
[[ro:Toma de Aquino]]
[[ru:Фома Аквинский]]