الفرق بين النسختين بتاع: «وقعة اسكندريه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
سطر 21:
لما شاف الإسكندرانيه المراكب اللى وصلت بعد المغربيه افتكروها الأول مراكب تجاريه، لكن تانى يوم الصبح ادركوا انها مراكب حربيه، فاتخطوا اسوار المدينه و اتجمعوا فى حته خلا قدام جزيرة فاروس، و انضم ليهم شوية عربان جايين من الصحرا، و جم بياعين و سريحه و قفوا يبيعوا أكل، و اتحول المكان لشبه سوق مش منظبط. وعشان تكمل، غلط نايب والى اسكندريه الأمير جنغرا و طلع من الأسوار، و انضم ليهم. فيه ناس نصحوا نايب الوالى و الأهالى الملمومين ان اللى بيعملوه ده غلط و انهم لازم يدخلوا ورا الأسوار و يدافعوا من وراها. لكن نايب الوالى ما سمعش النصيحه، و افتكر انه حا يقدر من مكانه يواجه المهاجمين و يمنعهم من النزول من المراكب. نايب الوالى ده كان صغير و من أمرا العشرات <ref>أمير عشره يعنى أمير على عشره أو عشرين فارس. كان أمير من الدرجه التالته مش من الأمرا الكبار ( المقدمين )، اللى كان ليهم عشرات و ميات الفرسان. اسكندريه فى العصر المملوكى كان فيها كرسى سلطنه، و كان واليها نايب للسلطان و كان من الأمرا المقدمين الكبار، بيطلع فى مواكب وسط الفرسان. </ref> و ماعندهوش خبره ، و كان محطوط لإن الوالى الحقيقى الأمير صلاح الدين خليل ابن عرام كان ساعتها فى الحج.
 
الهجمة جت فى وقت مصر كات فيه فى حالة استرخا، حتى لما الأخبار وصلت من ست تشهر ان فيه مراكب حربيه بتستعد لغزو اسكندريه ما حدش اهتم، و راح السلطان [[ناصر الدين شعبان|الأشرف شعبان]] اللى كان عيل صغير عنده بتاع حداشر سنه <ref>مهدى، 139</ref> على منتزه [[سرياقوس]] عشان يستجم، و طلع الأتابك يلبغا قائد الجيوش المصريه رحلة صيد فى العباسه ، و والى اسكندريه الأمير صلاح الدين خليل ابن عرام راح يحج ، ولما وصلت القاهره الأخبار بنزول الصليبيين على بر اسكندريه، يلبغا افتكر إن الموضوع مجرد إشاعه من تدبير الأمير طيبغا الطويل أمير سلاح، عشان يستدرجه، و كان أياميها فى مشاكل معاه <ref>المقريزى، 4/284</ref><ref>ابن إياس، ج1/ق2/22</ref>.
 
كان من ضمن المراكب الحربيه أربعه و عشرين مركب من ڤينيسيا من النوع اللى كانوا أياميها بيسموه " غراب " <ref>الغراب كان نوع من الشوانى المطوره عشان تتناسب مع أساليب القتال الحديثه على أياميها. و كان فيه نوع منها مزود بقاذفات نار.-(علاء طه رزق، 157)</ref>، و من چينوا اتنين، و من رودس عشره، و من [[فرنسا]] خمسه و الباقى كان من قبرص <ref>المقريزى، 4/283</ref>.