الفرق بين النسختين بتاع: «جوهر الصقلى»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص روبوت إضافة: ca:Jàwhar as-Siqil·lí; تغييرات تجميلية
سطر 1:
جوهر الصقلى اتولد فى جزيرة صقليه (تابعه لايطاليا دلوقتى)( 928 - 992) ساعات بيتسمى كمان بجوهر الرومانى. كان اهم واشهر قائد عسكرى فى تاريخ [[الفاطميين]] وهو اللى بنى مدينة [[القاهرة]] و اللى بنى [[الجامع الازهر]] عشان ينشر مذهب الفاطميين .
 
 
كان قائد جيوش [[المعز لدين الله]] اللى بعته عشان يضم مصر للدوله الفاطميه اللى كانت فى تونس , الفاطميين كانوا بيفكروا من زمان انهم يسيطروا على [[مصر]] وقرروا يعملوا كدا فى 358هـ/يونيو 969م فعلا فى لما حكم الاخشيديين و الدوله العباسيه ضعفت جامد فى مصر.
 
 
== بناء القاهرة ==
 
الخليفه الفاطمى انه يعمل مدينه جديده تبقى عاصمه للخلافه الفاطميه اللى فى الوقت دا كانت بتوصل من المحيط الاطلنطى لحد البحر الاحمر(بعد ما سيطروا على مصر) وامر جوهر الصقلى انه يبنى مدينه فى مصر عشان تبقى العاصمه الجدية فبنى جوهر [[القاهرة]]و اتسمت بالقاهرة عشان تبقى لا تقهر من اعدئها. و عمل الجامع الازهر عشان ينشر مذهب المذهب الإسماعيلي اللى كانوا عليه الفاطميين و عشان يبقى مركز علميا ودينيا عالميا وبيتعتبر من اقدم الجامعات.
 
 
== حكمه ==
جوهر حكم مصر اربع سنين بامر من الخليفه الفاطمى لحد ما الخليفه وصل مصر فى في رمضان 362هـ/ يونيو 973م واعلنوها رسمى عاصمه للدوله الفاطميه وراح بعتوه على [[فلسطين]] اللى قدر يضمها لحكم الفاطميين.
 
[[تصنيف:فاطميين]]
[[تصنيف:حكام مصر]]
السطر 18 ⟵ 19:
[[ar:جوهر الصقلي]]
[[bs:Dževher ibn Abdulah "Sicilijanac"]]
[[ca:Jàwhar as-Siqil·lí]]
[[de:Dschauhar as-Siqilli]]
[[en:Gawhar al-Siqilli]]