الفرق بين النسختين بتاع: «ديانات دارميه»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
لا ملخص تعديل
ص بوت: تغييرات تجميلية
سطر 4:
كانجا شعار السيخية (أعلى اليمين) عجلة دارما رمز البوذية (تحت يمين) وشعار الجاينية (تحت يسار)]]
 
'''الديانات الدارمية''' او '''الديانات الهندية''' '''Dharmic''' faiths or religions هى واحدة من أكبر العائلات الدينية فى العالم مع الديانات الابراهيميه والديانات الطاويه,, نشأت اساسا في شبه القارة [[الهند|الهندية]]ية....وتتضمن الديانات الفيدية vedic religion وتعرف بالديانات الهندوسية. مصطلح ديانات دارمية بيشير لل[[هندوسية]] و[[البوذية]] و[[الجاينيه]] <ref>Frawley, David. ''From the River of Heaven: Hindu and Vedic Knowledge for the Modern Age''. Pg 27. Berkeley, California: Book Passage Press, 1990. ISBN 1-878423-01-0.
</ref><ref>York, Michael.''Pagan Theology: Paganism as a World Religion''. Pg 166. New York: NYU Press, 2005. ISBN 0-8147-9708-3.
</ref> كتصنيف أول,, و[[السيخية]] تصنيف تاني وده عشان السيخيه ديانه جديدة مستحدثه اتأسست في القرن الخمستاشر الميلادي.
سطر 21:
او عجلة القانون هى الرمز اللى بيمثل دارما او تدريس بوذا للطريق للتنوير ،ظهر الرمز ده مع بداية ظهور البوذيه فى الهند. عجلة دارما بيستعملوها كمان رمز فى الديانة الجاينية. وهو واحد من رموز الأشتامانكالا التمانية.
 
== الديانات الدارمية القديمه ==
 
=== الهندوسية ===
سطر 35:
بوذا مش معروف انه اصلا اسس دين ولا لا,, وبعدين مش معروف فى التاريخ الفعلي ان كان فى الشخصية دي ولا لا بس اعماله اتجمعت بعد وجوده تقريبا ب400 سنة وتعتبر تعاليم بوذا من اهم الفلسفات فى العالم.
 
=== الجاينية ===
الجاينية (معروفة بأسم "جاين دارما") واحدة الديانات الدارمية اللي ليها الطابع الفلسفي نشأت في [[الهند]] القديمة تبعا لتعاليم [[ماهافيرا]] (حوالي القرن السادس قبل الميلاد). أتباع هذه الديانة دي دلوقتي بيشكلوا أقلية في [[الهند]].. وده بالإضافة للتجمعات المهاجرة المتزايدة في الولايات المتحدة، غرب أوروبا، أفريقيا، الشرق الأقصى وأمكان تانيه. تحافظ الجاينية على تقاليد الشرمان القديمة.
 
سطر 71:
## الفهم السوي
## القول السوي
## التفكير السوي
## الفعل السوي
## الارتزاق السوي
سطر 93:
فى البوذية '''كتاب سوترا بيتاكا''' اللى يعتبر فيه الحوارات بين بوذا واتباعه و'''فينايا بيتاكا''' اللى هى بتتكلم عن تنظيم الحياه والرهبنة وكده و'''أبهيدارما بيتاكا''' اللى فيها مناقشات فى الفلسفة والعقائد وغيرها من المواضيع التي بترتبط بالعقيدة البوذية
 
=== الجاينية ===
المخطوطات الجاينية المقدسة اتكتبت في وقت كبير وأكتر الكتب دي قدسية اتذكر هو كتاب تاتفارثا سوترا المعروف بكتاب الواقعية واللي كتبه اوماسفاتى والأخير هناك اختلاف على الفترة اللي عاش فيها وفى تاريخه
 
=== السيخية ===
'''جورو جرانث صاحب''' (Guru Granth Sahib) أو '''أدي جرانث''' هو [[كتاب مقدس]] في [[السيخية]]. وهو نص ''أنجس'' (Angs) ضخم يرجع تاريخه لعام 1430، تم تجميعه وتأليفه في عهد [[الغورو السيخ]] (Sikh gurus)، من سنة 1469 لغاية سنة 1708. وهو عبارة عن مجموعة من تراتيل (شابدا (shabda)) أو ''باني'' (baani) توضح صفات الإله وطريقة تأمل العبد في اسم الإله.
 
سطر 145:
* عيد ميلاد الغورو غوباند سينج
 
=== الطاوية ===
''شوف كمان [[ديانات صينيه]]''
 
سطر 156:
تعريب كلمه ظاوية (الهدي،) الطريقة أو الطريق، اللي يمشيه أتباع الديانة، اسمهم المهديين أتباع الهدي، وديانتهم الهداية.
 
== شوف كمان ==
* [[هندوسيه]]
* [[بوذيه]]
* [[جاينيه]]
* [[سيخيه]]
* [[طاويه]]
* [[كونفشيوسيه]]
* [[ديانات صينيه]]
* [[ديانات ابراهيميه]]
 
{{بوابة الاديان}}
== مصادر ==
{{مصادر}}
{{مواضيع دينيه}}