الفرق بين النسختين بتاع: «سرطان»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صندوق معلومات
وسم: تعديل مصدر 2017
ص بوت: تغييرات تجميلية
سطر 9:
كمان مش كل الاورام بتتحول لسرطانات:الورم اللى مش سرطانى ('''الورم الحميد''') و الورم السرطانى ممكن يتفرق بينهم بان الورم الحميد بيبقا محدود فى مكانهو بيبطل ينمو لوحده و ما بيقدرش يغزو الانسجه المحيطه بيه و ما بيقدرش ينتقل من عضو للتانى.الاورام الحميده ممكن توصل لحجم كبير يضغط على الاعضاء المحيطه بيها بس الورم عمره ما بيتسبب فى الموت.
السرطان ممكن يصيب الحيوانات و ممكن يصيب الانسان فى كل مراحل عمره حتى الاجنه ممكن يجيلها بس بشكل عام بتزيد خطورة الاصابه بيه مع التقدم فى العمر.
السرطان هو نمره اتنين فى اسباب الموت الرئيسيه فى الولايات المتحده و بييجى قبيله الموت بسبب امراض القلب.كمان فى امريكا حوالى نص الرجاله و اكتر من تلت الستات بحسب الاحصاءات بيجيلهم سرطان فى وقت ما من حياتهم. انهارده فى ملايين البشر عايشين و هما عندهم او كان عندهم سرطان و الواحد ممكن يقلل فرص اصابته بالمرض دا اذا عمل شوية تغييرات فى نظام حياته زى تبطيل السجاير و انه ياكل اكل صحىو يقلل شرب الكحوليات و يخفف وزنه و يلعب رياضه .بشكل عام كل ما الواحد يكتشف المرض بدرى و يبتدى العلاج فبتزيد فرصه فى السيطره عليه و بيقدر يعيش عدد اطول من السنين بعد اول تشخيص للمرض.
== التاريخ ==
من فجر التاريخ و البشر بيجيلها سرطان و طبيعى كان يتكتب عنه فى الازمان القديمه، اقدم الادله على وجود السرطان اتلقت فى الحفريات البشريه و فى المومياوات المصريه القديمه و فى الكتابات التاريخيه.فى بعض المومياوات المتحنطه اللى الهيكل العظمى بتاعها كبير بشكل بيؤكد اصابة صاحبها ببعض انواع سرطان العضم (اوستيوساركوما).[[بردية ادوين سميث]] (ح. 1600 ق.م.) بتوصف تمان حالات من انواع سرطان الصدر و علاجها بالكوى.اول مره تستعمل كلمة السرطان فى وصف المرض كانت على ايد ابو الطب فى اليونان القديمه [[هيبوكراتيس]] (460-370 ق.م.)اللى استعمل كلمة ''كارسينوس'' اللى معناها باليونانى السرطان[نسبة إلى برج السرطان] حيث كان في الماضي تنسب جميع الأمراض إلى اقتران الكواكب،والسرطان هو المرض الوحيد الذي احتفظ باسمه الفلكي (ال[[كابوريا]]).
 
== الاسباب ==