الفرق بين النسختين بتاع: «مملكة استورياس»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
/* بيلايو
/* بيلايو
سطر 26:
فى سنة 718 اتمرد في [[استورياس]] نبيل اسمه [[بيلايو]] {{اسبانى| Pelayo }} ضد المسلمين لكن فشلت الثورة .فى سنة 722 حاول [[بلايو]] مرة تانيه و هزم [[بلايو]] و مجموعة من الاستوريانيين من بينهم بعض نبلاء الڨيثجوث , المسلمين فى [[معركة كوڨاجوندا]] و أسس [[بيلايو]] [[مملكة أستورياس]] و دى كانت بداية الفترة المعروفة باسم [[الاسترداد]] علشان استعادة السلطة المسيحية في شبه الجزيرة الايبيرية. [[مملكة أستورياس]] حكمت [[استورياس]] و [[كانتابريا]] و [[ناڨارا]] و شمال [[اراجون]].
 
فى الجزء الشمالي الشرقيالشرقى من شبه الجزيرة الڨييثجوث اللى كانوا هربو ل[[مملكة الفرنكيين]] طلبو مساعدة من الفرانكس , حتى [[شارلمان]] قام بسلسلة من الحملات العسكرية علشان إقامة منطقة منزوعة السلاح المعروفم باسم [[ماركيز]] ,و اتشكلت في أوائل القرن التاسع لمنع تغلغل المسلمين في مملكة الفرانكس.
و تقسيم الأراضى لماركيزات هو الأسلوب اللى اتقسمت بيه الأراضي الفرنكية فى بلاد كتير, و كان امراء الاقطاعيات من أصل فرنكى أو جوثى بييمثلو ملك الفرانكس
 
أول عاصمة كانت كانجاس دى أونيس {{اسبانى|Cangas de Onís}} و اتنقلت ل[[براڤيا]] {{اسبانى| Pravia}} وبعدين اختار الفونسو الثانى اوڤييدو عاصمة للمملكة.
 
==ليون==