الفرق بين النسختين بتاع: «شم النسيم»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ref
ref
سطر 2:
'''شم النسيم''' او عيد شم النسيم عيد [[مصر|مصرى]] قديم من حوالى 2700 قبل الميلاد ، يعنى عيد عمره اكتر من 4700 سنه . اسم شم النسيم جاى من كلمة شمو وهيا كلمه [[هيروجليفي]].
 
عيد شم النسيم عند [[مصريين|المصريين]] القدام بيعلن بداية الحياه لإن المصريين القدام شافو ان ال[[ربيع]] بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع بيخرج من الارض ).<ref name="">[http://www.masrawy.com/News/Various/General/2009/april/17/spring.aspx Masrawy]</ref>
 
المصريين القدام كانو بيحتفلوا بشم النسيم بنفس الطريقه اللى لسه موجوده لغاية النهارده <ref>[http://weekly.ahram.org.eg/2009/944/feature.htm Al Ahram Weekly]</ref>، فكانو بياكلو البيض الملون والفسيخ و السردين والبصل والخس ، وكل حاجه منهم بترمز لرمز . زى البيض اللى هوا رمز خروج الحياه ، لإن الكتكوت بيخرج من جماد. و الفسيخ او السمك المملح عموما كان تعبير من المصرى القديم عن حبه للنيل ( لان السمك بييجى من [[النيل]] ). و البصل اللى كان رمز للحياه عند المصريين القدام ، وكانو بيعلقوه على الجدران بتاعة بيوتهم (زى ما بيحصل لفاية دلوقتى ).والخس اللى كان اسمه ( عيب ) بالهيروجليفى كان بيعتبر من النباتات المقدسه ، وكان معروف من [[الاسره الرابعه]] .