الفرق بين النسختين بتاع: «برتراند راسل»

تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
سطر 31:
في سنة 1907 راسل دخل انتخابات البرلمان وما نجحش، وكان بيطالب بعمل نظام التجاره الحره وبحق المرأه في التصويت في الإنتخابات لإن أياميها كان القانون الإنجليزي لسة بيمنع تصويت الستات. لكن بعدها بسنه انتخب كعضو في الجمعية الملكيه.
 
لما قامت [[الحرب العالميه الاولى]] راسل كان من المناهضين لها والمطالبين بالسلام و ندد بيها فاتقبض عليه واتغرم 100 جنيه وده اياميها كان مبلغ كبير. وفي سنة 1918 إطرد من كلية الترينتي كوليج اللي كان بيشتغل فيها محاضر وأخد ست تشهر سجن. وهو في السجن انتهز الفرصه و ألف كتابه " مقدمه في الفلسفة الرياضيه " (اتنشر 1919) وبدا يقرا ويجهز كتابه " تحليل العقل " (1921). وبعد ما طلع من السجن " قابل دورا بلاك " - اللي اتجوزها بعد كده (1921) - وسافروا سوا [[الصين]] سنة 1920، وبعدها زار [[الإتحاد السوفيتي]]، و في نفس السنه نشر كتابه " الممارسه والنظريه البلشيفيكيه " اللي انتقد فيه النظام [[شيوعيةشيوعيه|الشيوعيالشيوعى]] وأدان الأعمال القمعيه بتاعة [[ستالين]] .
 
كداعية سلام بيحب الخير للبشر وقف راسل ضد تهديدات قيام الحرب العالميه التانيه، لكن بعد الحرب ما قامت وقف ضد هتلر و قال إن هتلر ده لازم يتغلب " كتمهيد لأي شىء كويس ". لكن اتطرد من كلية سيتي كوليج في نيويورك بعد ما اترفعت عليه قضايا من ناس ماعجبتهومش توجهاته فاتهموه بإنه بينشر اللا أخلاقيه ودخل في محنه ماليه كبيره بسبب الطرد من الكليه والقضايا دي، ما انقذهوش منها إلا عقد عمل كمحاضر في مؤسسة بارنس في بينسيلفانيا. لكن الفرحه ما كملتش وفضلوا وراه لغاية ما إتطرد تاني سنة 1943 ، بس استخدم محاضراته في تأليف كتابه " تاريخ الفلسفه الغربيه - History of Western Phyilosophy - اللي نشره سنة 1945 وعمل ضجه كبيره في بريطانيا و أمريكا واتباعت منه نسخ كتيره جداً جابت له دخل محترم لمده طويله. ولما رجع إنجلترا من أمريكا عينته كلية ترينتي كوليج محاضر فيها فإرتاح مادياً بعد المحنه اللي صابته بسبب ناس ماقدروش يتعاملوا مع أفكاره.